معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد:

تلویزیون فراگیرترین وسیله برای آموزش‌های غیرحضوری/ آموزش مجازی در شرایط عادی تنها مکمل است

۱۴۰۰/۰۱/۲۵ - ۰۴:۳۱:۲۴
کد خبر: ۱۱۶۳۴۲۶
تلویزیون فراگیرترین وسیله برای آموزش‌های غیرحضوری/ آموزش مجازی در شرایط عادی تنها مکمل است
علیرضا کمره ای گفت: فراگیرترین آموزش غیر حضوری از طریق تلویزیون بود که در سطح وسیع امکان استفاده دانش آموزان را فراهم کرده است. بر اساس نظرات کارشناسان صدا و سیما پوشش شبکه‌های 4 و 6 ، 98 درصد کشور را شامل شده است. این مقوله اطمینان نسبی در زمینه دسترسی دانش آموزان را فراهم کرده است.

به گزارش برنا؛ کیفیت آموزش به دلیل شیوع کرونا با تغییرات متعدد همراه بوده است. هرچند به گفته محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش به هیچ عنوان نمی‌توان کیفیت آموزش‌های حضوری را با آموزش‌های مجازی مقایسه کرد. از سوی دیگر در وضعیت کنونی به دلیل تعطیلی مدارس چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای آموزش وجود ندارد. طی 14 ماه اخیر به دلیل شیوع کرونا وضعیت آموزش کشور با فراز و نشیب‌های متعدد همراه بوده است. در این باره علیرضا کمره‌ای، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار برنا گفته است که با شیوع کرونا و  بکارگیری انواع آموزش‌های غیرحضور را در کشور تجربه کردیم.

تلویزیون فراگیرترین وسیله برای آموزش‌های غیرحضوری

 او با اشاره به نقش وسایل ارتباطی مختلف برای تدریس در زمان شیوع کرونا افزود: فراگیرترین آموزش غیر حضوری از طریق تلویزیون بود که در سطح وسیع امکان استفاده دانش آموزان را فراهم کرده است. بر اساس نظرات کارشناسان صدا و سیما پوشش شبکه‌های 4 و 6 ، 98 درصد کشور را شامل شده است. این مقوله اطمینان نسبی در زمینه دسترسی دانش آموزان را فراهم کرده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: وقتی ماهیت آموزش تعاملی نیست، چندان نمی‌توان درباره کیفیت آن اظهار نظر کرد، چون به نوع تلاش و تمرکز آموزش گیرنده بستگی دارد. به همین دلیل آموزش و پرورش مقوله آموزش‌های مبتنی‌بر فضای مجازی را دنبال کرده است.

آموزش‌های تعاملی در فضای مجازی

کمره‌ای گفت: از 21 فروردین 99 آموزش مجازی در کشور ایجاد شد. هرچند مدارس تجربه استفاده از پیام‌رسان‌ها را داشتند. در فضای مجازی آموزش‌ها تعاملی‌تر  و امکان دریافت خدمات را برای دانش آموزان به دنبال دارد. دانش آموزان هم نظارت معلم را در کلاس درس حس می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزان در فضای مجازی به دلیل تعامل نسبی مباحث را به شکل عمیق‌تر می‌آموزند و اطمینان بیشتری از آموزش در فضای مجازی برای دانش آموز حاصل می شود.

 به گفته او بر اساس مطالعات انجام شده در حوزه معاونت متوسطه و مرکز  پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش دانش آموزان آموزش‌های مبتنی‌بر فضای مجازی بهتر و موثرتر از آموزش‌های تلویزیونی ارزیابی شده است.

کمره‌ای افزود: بر اساس تجربیات جهانی هیچ نوع آموزشی جایگزین آموزش در مدارس کشور نمی‌شود. به همین دلیل کیفیت آموزش‌ها در فضای مجازی به نسبت آموزش‌های واقعی ضعیف‌تر است. اگر بهترین زیرساخت‌ها را داشته باشیم هم نمی‌توان آموزش‌ها را برای تمامی دانش آموزان اثربخش دانست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: دفاع از آموزش‌های مجازی با توجه به تنگناها و شرایط موجود به عنوان یک راه حل برای جلوگیری از تعطیلی مدارس است. در شرایط عادی از آموزش‌های مجازی فقط به عنوان آموزش‌های مکمل استفاده می‌شود.

کمره‌ای تصریح کرد: در فضای حقیقی و تعاملات رویاروی دانش آموز با معلم سبک و روش او بر روی رفتار و منش دانش آموز تاثیرگذار است. در این شرایط نقش معلم تسهیل‌گر است. هرچند در آموزش در بستر فضای مجازی شاهد انتقال یکطرفه دانش هستیم.

مزایای آموزش‌های مجازی

او گفت: هم اکنون آموزش‌های ترکیبی  و آموزش‌های مبتنی‌بر درس‌نامه‌ها برخی از مدارس به شکل محدود فعال هستند و در شرایط تنگنای فعلی به عنوان جایگزین مناسب تلقی می‌شود. البته برخی از مزایا همچون تکرار را آموزش‌های تلویزیونی و مجازی دارد. در این شرایط دانش آموز می‌تواند فرصت یادگیری را عمیق‌تر کند.

این مقام مسئول ادامه داد: در فضای فعلی به‌دلیل تعطیل مراکز آموزشی به روش‌های مختلف سعی شده تا جریان آموزش و یادگیری زنده نگهداشته شود. اگر دانش آموزان تلاش نکند، طبیعتا سیستم آموزشی متضرر شده و دانش آموزان هم دچار رکود در یادگیری می‌شوند. همچنین باید فشار آموزشی در کشور افزایش یابد و نظام‌های آموزشی دنیا در شرایط عادی برای جبران بهبود و توسعه یادگیری اقدامات مناسب انجام دهد.

روش‌های متعدد برای جلوگیری از بروز تقلب در آزمون‌ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره تمهیدات برای مهار تقلب‌های دانش آموزان در امتحانات برخط افزود: روش‌های ارزیابی کیفیت یادگیری به شکل متنوع در آموزش و پرورش وجود دارد و دو دسته از ارزشیابی‌ها در طول سال تحصیلی انجام می‌شود.  ارزشیابی‌ها به شکل تدریجی انجام می‌شود و ارزشیابی‌های تکوینی بر اساس پروژه‌های ارائه دهنده به دانش آموزان یا از طریق شواهد و مستندات، آزمون‌های عملکردی و ... مبنای یادگیری دانش آموزان قرار می‌گیرد.

کمره‌ای تاکید کرد: پژوهش‌های دانش آموزی در طول سال به عنوان ارزشیابی تکونی از اهمیت برخوردار است. ارزشیابی پایانی هم در هر نیم سال یا پایان سال تحصیلی برگزار می‌شود. این ارزشیابی‌ها تراکمی است. ارزشیابی‌ها پایانی در شرایط آزمون حضوری هدفمند انجام می‌شود و از روایی و پایایی برخوردار است. در آزمون‌های مجازی باید میزان آزمون‌های تکوینی افزایش پیدا کند. به دلیل کاهش تخلفات در این زمینه سعی در افزایش میزان آزمون‌های تکوینی شده است.

//انتهای پیام: 3

نظر شما