گزارش برنا از چرایی عدم لغو طرح ترافیک در پیک چهارم کرونا؛

قوز بالای قوز اجرای طرح ترافیک بر گردن کرونا/ وزارت بهداشت منفعل نباشد

۱۴۰۰/۰۱/۲۶ - ۰۴:۴۱:۴۲
کد خبر: ۱۱۶۵۱۷۵
قوز بالای قوز اجرای طرح ترافیک بر گردن کرونا/  وزارت بهداشت منفعل نباشد
گره کور طرح ترافیک تهران و ویروس کرونا همچنان به دست هیچکس باز نمی‌شود و با شیوع پیک چهارم کرونا همچنان طرح ترافیک اجرا و مترو و بی آر تی‌ها مملو از جمعیت است.

به گزارش برنا؛ طرح ترافیک تهران یکی از چالش‌های بزرگ میان ستاد مقابله با کرونا، وزارت بهداشت و شهرداری پایتخت بوده و هست و بر کسی پوشیده نیست. سال گذشته همزمان با ورود پیک اول کرونا در کشور و البته با تاخیر و کمشکش‌های فراوان، طرح ترافیک تهران با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا در ۲۳ فروردین ماه سال 1399 لغو شد و آثار آن به واسطه کاهش حضور مردم در وسایل حمل و نقل عمومی و مترو در اردیبهشت و خردادماه تا حد زیادی محسوس بود. رعایت فاصله گذاری فیزیکی و کاهش تراکم در وسایل نقلیه عمومی اولین اثر مثبت لغو طرح ترافیک پایتخت بود که با اصرار شهرداری تهران دوباره از ۱۷ خردادماه از سر گرفته شد و آثار مشهود آن با افزایش تراکم در مترو و اتوبوس‌های شهری منجر به افزایش ابتلا به ویروس کرونا شد اما طرح ترافیک مجدد اجرا شد تا متروها و بی آر تی‌ها شلوغ تر و شلوغ تر از همیشه شوند. بدتر از آن، این است که این قلدری همچنان ادامه دارد و 14 فروردین ماه سال 1400 طرح ترافیک آغاز و دوربین‌های طرح ترافیک پایتخت که 13 روز خاموش شده بود از ساعت 8:30 روشن شد. بر اساس اعلام شهرداری تهران، طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا از ۸:۳۰ تا ۱۶ اجرا می‌شود و رانندگان مجاز به یک‌بار خروج رایگان از ۱۴:۳۰ خواهند بود. همچنین طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه اجرا نمی‌شود و تنها طرح کنترل آلودگی هوا(همان زوج و فرد سابق) پنجشنبه‌ها برقرار خواهد بود. بر این اساس ساعت طرح ترافیک پنجشنبه حذف شده و ساعت طرح کنترل آلودگی هوا(طرح زوج و فرد سابق) پنجشنبه از 8:30 تا 13 بعد از ظهر است. تغییراتی نیز در اجرای طرح ترافیک ایجاد شده از جمله اینکه علاوه بر افزایش نرخ، شهروندان باید پیش از ورود به طرح، روز مورد نظر خود را رزرو کنند در غیر این‌صورت محاسبه عوارض تردد خودرو با بیشینه ضرایب و به‌ازای هر روز تردد با نرخ ۷۸۷.۵۰۰ ریال مستقل از ساعت تردد و نوع معاینه فنی خودرو برای آنها لحاظ خواهد شد.

فارغ از نرخ طرح ترافیک این روزها که وارد پیک چهارم کرونا شدیم و ویروس کرونای انگلیسی که 70 برابر سرعت انتقال بیشتری دارد سراسر کشور را درنوردیده، کارشناسان بهداشتی معتقد هستند که اجرای طرح ترافیک حداقل برای مدتی باید لغو شود چرا که مراجعه شهروندان به مترو و اتوبوس پس از سفرهای نوروزی قطعا به شیوع بیشتر کرونا در کشور دامن می زند و حتی ممکن است شاهد مرگ و میر 4 رقمی در کشور باشیم، آمارهای منتشر شده از سیما سادات لاری، سخنگوی سوی وزارت بهداشت صحه بر این ادعا می‌گذارد. در یک روز تعداد مرگ و میرهای دورقمی کرونایی سه رقمی شد یعنی همزمان با 13 فروردین به 117 نفر رسید و این رقم در 25 فروردین ماه به 304 فوتی رسیده است و به قول ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت دیگر شاهد روند صعودی ویروس کرونا نیستیم، ویروس؛ آسانسوری شیوع پیدا می‌کند و بالا می‌رود بنابراین با بهار اسفناکی پیش رو خواهیم بود حال با این وضعیت اجرای طرح ترافیک قوز بالای قوز شده است و شهروندان می‌گویند برای رفتن به سرکار مجبور به استفاده از مترو و اتوبوس هستند که در اینجا بد نیست اشاره‌ای کنیم به تعطیلی  روزه تهران که بیشتر شبیه طنز است، کافیست به خیابان‌ها سری بزنید تا با چشم خود ببینید هیچ خبری از تعطیلی و بسته بودن مغازه‌ها و... نیست و شهر کماکان بیدار است و همه هم سرکار می‌روند.

آنچه مشخص است به گفته شورای شهر اسلامی تهران صحبت درخصوص اجرا یا لغو طرح ترافیک برعهده ستاد ملی مبارزه با کروناست.

اجرا یا لغو طرح ترافیک هیچ ربطی به شورای شهر ندارد/ستاد ملی مبارزه با کرونا باید دستور دهد/به اعتقاد من صحبت درباره این موضوع انحرافی است

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار برنا با تاکید بر اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا باید دستور لغو طرح ترافیک را صادر کند، گفت: اجرا یا لغو طرح ترافیک هیچ ربطی به شورای شهر ندارد چرا که تنها نرخ، قیمت گذاری و عوارض آن برعهده شوراست.

او افزود: درمورد لغو طرح ترافیک باید شورای عالی ترافیک تصمیم گیری کند و سپس ستاد ملی مبارزه با کرونا دستور دهد که یا طرح ترافیک لغو و یا اجرا شود.

هاشمی درباره نظر خود مبنی بر لغو یا اجرای طرح ترافیک تصریح کرد: در این خصوص تمایلی ندارم صحبت کنم چون معتقدم یک بحث انحرافی است ضمن اینکه واکسن، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و نظافت از موارد بسیار مهم در کنترل بیماری کروناست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: همانگونه که ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم می‌گیرد کارمندان چگونه سرکار بروند، در خصوص طرح ترافیک هم باید ستاد تصمیم گیری کند.

اجرای طرح ترافیک هیچ دلیلی جزء مباحث مالی ندارد/ از  مسئولین شهرداری می‌خواهم از پول اغماض کرده و  طرح ترافیک را لغو کنند/بی سرپرست شدن یک خانواده هزینه سنگین‌تری بر دوش بیت المال، نظام و خانواده‌ها می‌گذارد 

سیدجلیل میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا با تاکید بر اینکه طرح ترافیک باید در پیک چهارم کرونا لغو شود، گفت: یکی از شاخص‌های اصلی انتقال ویروس کرونا به خصوص در پیک چهارم، تماس و فاصله‌ نزدیک بین انسان هاست بنابراین هرآنچه باعث شود این اتفاق رخ دهد، می‌تواند شیوع ویروس کرونا را افزایش دهد.

او افزود: ایاب و ذهاب از طریق وسایل حمل و نقل عمومی مخصوصا مترو و اتوبوس یکی از مشکلاتی است که امروزه در شهرها به ویژه کلانشهرها مانند اصفهان، مشهد، تهران و... وجود دارد به ویژه اینکه درحال حاضر سرویس حمل و نقل عمومی به اندازه تردد مردم وجود ‎ندارد و همین باعث می‌شود مردم فشرده‌تر و با فاصله کمتری از یکدیگر، تردد کنند و یک مسیر نسبتا طولانی، بدون تهویه مناسب برای رسیدن به محل کار یا خانه خود طی کنند بنابراین هر آنچه کمک کند حضور در وسایل حمل و نقل عمومی کمتر شود به نفع ماست.

میرمحمدی میبدی تصریح کرد: استفاده از وسایل نقلیه شخصی یکی از راه‌هایی است که کمک می‌کند مردم کمتر به وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس مراجعه کنند و از آنجایی که در ماشین شخصی افراد با تعداد کمتر و یا انفرادی می‌نشینند قاعدتا گردش ویروس کرونا در شهر کمتر خواهد شد پس باید شرایطی را فراهم کرد که مردم به راحتی از ماشین‌های شخصی خود استفاده کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: صدور مجوزهای طرح ترافیک، کاهش زمان اجرای آن و از همه مهم‌تر لغو چند هفته‌ای آن کمک شایانی به کاهش گردش ویروس کرونا در تهران می‌کند و باعث می‌شود پیک چهارم که اتفاقا از نوع جهش یافته نیز است، روند نزولی به خود بگیرد.

میرمحمدی میبدی ضمن درخواست از مسئولین شهرداری بیان کرد: به اعتقاد من اینکه طرح ترافیک تاکنون لغو نشده است، دلیلی جزء مباحث مالی ندارد درحالی که بستری شدن یک فرد در بیمارستان، فوت یک نفر، بی سرپرست شدن یک خانواده هزینه بسیار سنگین و گزافی به بیت المال و خانواده‌ها وارد می‌کند پس از مسئولین شهرداری می‌خواهم از مباحث مالی و پول اغماض و چشم پوشی کنند تا در پیک چهارم کرونا شاهد جمعیت فشرده مردم در مترو و اتوبوس نباشیم.

وقتی پول باارزش‌تر از جان مردم می‌شود

چه بخواهیم چه نخواهیم کرونا در حال جولان دادن است و روز به روز هم  بر آمار مبتلایان و متوفیان اضافه می‌شود و هر روز صدها نفر در اثر این ویروس زیر خروارها خاک می‌روند اما گویا پول با ارزش‌تر از جان مردم است و قرار نیست طرح ترافیک لغو شود بنابراین در این شرایط از وزارت بهداشت و درمان انتظار می‌رود فعالانه تر عمل کند و حالت منفعلانه در برابر این موضوع نداشته باشد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
پرونده ویژه