برگزیده اخبار اجتماعی هفته؛

اعمال محدودیت‌های دو هفته‌ای در شهرهای قرمز کرونایی/ جنجال افزودن آب به بطری‌های شیر/ درگیری هولناک طایفه‌ای در چرام/ افزایش ۲۵ درصدی قیمت کتاب‌های درسی

۱۴۰۰/۰۱/۲۵ - ۲۳:۱۸:۰۴
کد خبر: ۱۱۶۵۲۰۰
اعمال محدودیت‌های دو هفته‌ای در شهرهای قرمز کرونایی/ جنجال افزودن آب به بطری‌های شیر/ درگیری هولناک طایفه‌ای در چرام/ افزایش ۲۵ درصدی قیمت کتاب‌های درسی
هفته گذشته با شروع پیک چهارم کرونا در کشور برخی محدودیت ها به مدت 10 روز اعمال شد به امید اینکه بتوان تا حدودی این بیماری را کنترل کرد و اوضاع را بهبود بخشید که اختصار به مرور برخی از این اخبار خواهیم پرداخت.

به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به 2 میلیون و143هزار و 794نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به65 هزار و 359 نفر رسید.

او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را یک میلیون و  739هزار و 2 نفر اعلام کرد.

افزایش قیمت هفته: کتاب درسی

ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی 1400-1401 از روز یکشنبه،22 فروردین آغاز شده است و تا 22 خرداد ادامه دارد.

 قیمت خرید کتاب‌های درسی با میانگین 25 درصد افزایش نسبت به سال قبل در پایه‌های مختلف این کتاب‌ها در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

تعیین تکلیف هفته: آزمون استخدامی فرزندان شاهد

سعید اوحدی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در حاشیه جلسه هیات دولت درباره آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان گفت: براساس هماهنگی خوبی که با وزارت علوم، تحقیقات، فناوری، سازمان سنجش آموزش کشور و به ویژه سازمان امور اداری و استخدامی کشور انجام شد، خوشبختانه روزسه شنبه دفترچه آزمون منتشر شد.

او افزود:آزمون استخدامی فرزندان شاهد به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است.

اطلاعیه هفته: سازمان سنجش

سازمان اداری و استخدامی کشور درخصوص اعلام اسامی چند برابر ظرفیت هشتمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور در سال 1399 به منظور انجام سایر مراحل جذب و استخدام اطلاعیه منتشر کرد.

کارنامه نتایج بررسی مدارک متقاضیان از روز چهارشنبه مورخ 1400/01/25 در درگاه اطلاع رسانی سازمان ‌سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org قرار گرفت.

آلوده‌های هفته: هوای سه شهرستان

روز گذشته هوای زابل با شاخص 165 امروز (چهارشنبه) ناسالم برای همه گروه‌ها است و هوای شهرهای مشهد و خرم آباد نیز به ترتیب با شاخص‌های 104 و 108 در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشتند.

جنجال هفته:افزودن آب به بطری های شیر

 به دنبال انتشار یک کلیپ از یک خودرو حمل لبنیات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مبنی بر اقدام نامتعارف افراد حاضر در ویدئو در خصوص پر کردن بطری های شیر با آب و پلمپ مجدد بطری ها حواشی و جنجال های بسیاری به پا شدو بسیاری از شهروندان نگران سلامت عمومی جامعه شدند.

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در این خصوص گفت: بلافاصله بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت و کارشناسان این پلیس ضمن شناسایی افراد مرتبط با موضوع تعداد 3 نفر از این اشخاص به پلیس فتا تهران بزرگ منتقل گردیدند.

او افزود:  در تحقیقات اولیه مشخص شد هر 3 نفر از عوامل توزیع شیر در سطح شهر تهران بوده و تمام بطری های شیر که در ویدئو مشاهده می شود بعنوان محصولات مرجوعی و تاریخ گذشته بوده است و این افراد قصد داشته اند با اضافه کردن اب به آنها و افزایش تعداد بطری ها از شرکت تولید این محصولات سوءاستفاده کنند.

 سرهنگ داود گودرزی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است هیچکدام از این بطری های پر شده در بین شهروندان توزیع نگردیده و این افراد تنها ساعاتی پس از این اقدام توسط خادمین مردم در پلیس فتا فرماندهی انتظامی تهران بزرگ دستگیر شده اند و تحقیقات تکمیلی در راستای بررسی نهایی پرونده ادامه دارد.

اتفاق هفته: درگیری در چرام

بر اثر درگیری طایفه‌ای در شهرستان چرام از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد 2 نفر به قتل رسیده‌‌اند و تعدادی نیز زخمی شده‌‌اند.
گویا این درگیری پس از یک حادثه رانندگی به وقوع پیوسته است.

واکنش هفته: رئیس پلیس راهور تهران

سردار محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران بزرگ در نشست خبری خود که در مقر پلیس راهور برگزار شد، درباره آخرین وضعیت شکایت عنابستانی نماینده مجلس که بهمن ماه سال گذشته بر سر ورود غیرمجاز به خط ویژه با سرباز پلیس راهور درگیر شده بود، گفت: در این مورد بی‌خبرم و من چیزی تاکنون نشنیده‌ام.

او درباره اینکه آیا بی‌اطلاعی پلیس به معنای عدم پیگیری شکایت آقای عنابستانی است، گفت: من این موضوع را الان شنیدم و همانطور که گفتم چیزی در مورد آن نمی‌دانم و کسی هم چیزی به من نگفته است.

اعتراف هفته: ایرج حریرچی

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت در هفته گذشته گفت: نگران موج چهارم کرونا هستیم و پیش بینی ما این است که وضعیت آینده از هم اکنون بدتر می‌شود. میزان فوتی‌ها 25 درصد افزایش یافته است. ما در مقابل همگان مسئول هستیم و باید مردم را متقاعد کنیم. شفاف بگویم در متقاعد کردن مردم در برخی از لایه‌ها موفق و در بین برخی از آنها نتوانستیم کاری کنیم.

شوک هفته: کودکان کار

محمود علی‌گو، رئیس اورژانس اجتماعی کشور در هفته گذشته عنوان کرد: بیشترین کودکان کار از دسته کارگاهی هستند که کمترین میزان توجه به آنها شده است. جمعیت کودکان کار در خیابان، قابل شمارش نیست و براساس آمار بهزیستی حدود 14 هزار کودک کار در خیابان در کل کشور تخمین زده شده است. تعداد کودکان زباله‌گرد از دو دسته دیگر کمتر است و جزو مشاغل غیرمعمول و پرخطر به شمار می‌آید. براساس اطلاعات سازمان‌های مردم‌نهاد (ان جی او) در تهران حدود چهار هزار کودک زباله‌گرد وجود دارد.

تمدید هفته:تسهیلات بانکی کرونا

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در توئیتی از تمدید 6 ماهه مهلت بازپرداخت تسهیلات بانکی کرونا برای فعالان گردشگری تا پایان شهریورماه 1400 خبر داد.

هشدار هفته: پلیس فتا

در هفته گذشته سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا از شناسایی و برخورد با تولید کنندگان و انتشار دهندگان کلیپ هایی با عنوان «دوربین مخفی جنجالی در فضای مجازی و به خصوص شبکه اجتماعی اینستاگرام» که بدون اخذ مجوزهای قانونی اقدام می کنند، در کارگروه ویژه پلیس فتا خبر داد.

محدودیت های هفته: ممنوعیت فعالیت برخی اصناف

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در هفته گذشته از شروع «ممنوعیت فعالیت اصناف در مناطق قرمز کشور» به مدت 10 روز از تاریخ21 فروردین خبر داد که بر این اساس مشاغل گروه 2 در شهرهای قرمز باید به مدت دو هفته تعطیل باشند که گروه شغلی شامل اغلب صنوف می‌شوند.

این گروه شغلی شامل اغلب صنوف از جمله بوستان های و مراکز تفریحی ، پاساژها و بازار های سرباز و سر بسته ، مراکز خرید مال و بازارهای محلی و مراکز شماره گذاری خودرو، آرایشگاه های مردانه و زنانه،مراکز فروش لوازم آرایشی، فرش، موکت، کادویی، اسباب بازی، لوازم التحریر، ظروف، کتاب، پوشاک، عکاسی، مراکز مشاوره، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی مانند کافی شاپ، رستوران، آبمیوه و غیره نباید نسبت به پذیرش مشتری اقدام کنند و لوازم فروش وسایل بدنسازی، فروشندگان طلای، نقره، فروشندگان وسایل دست دوم به مدت دو هفته تعطیل باشند.

نظر شما
پرونده ویژه