روانشناس تربیتی و مشاوره خانواده تشریح کرد:

چگونه با وجود فاصله جغرافیایی رابطه‌مان را مدیریت کنیم؟

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۰۶:۰۰:۰۴
کد خبر: ۱۱۶۵۴۴۴
چگونه با وجود فاصله جغرافیایی رابطه‌مان را مدیریت کنیم؟
مینو چوپانی گفت: تحصیلات و درآمد دو عامل اصلی شکل گیری رابطه لانگ دیستنس یا رابطه عاطفی از راه دور است حتی تجزیه‌وتحلیلی آماری نشان می‌دهد که هرچه فرد تحصیل‌کرده‌تر باشد، احتمال انتخاب روابط عاطفی از راه دور بیشتر می‌شود دلیلش هم این است که احتمال یافتن شغل یا راه‌اندازی کسب‌وکار در بازارهای خاص یا مناطق جغرافیایی ویژه‌ای که این مشاغل در آنجا متمرکز شده‌اند برای این افراد بیشتر می‌شود.

به گزارش برنا؛ رابطه لانگ دیستنس همان طور که از نامش پیداست، به ایجاد رابطه عاطفی از راه دور گفته می‌شود. در این نوع رابطه، زوجین به انتخاب خودشان دور از هم زندگی می‌کنند. هرچند همیشه زوجینی بودند که به اجبار مجبور بودند دور از هم زندگی کنند اما این روزها این نوع رابطه به دلایل متعددی رواج پیدا کرده و می‌طلبد درباره درست و غلط بودن آن صحبت کنیم.

مینو چوپانی، دکترای روانشناسی تربیتی و مشاوره خانواده در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به چیستی رابطه لانگ دیستنس گفت: تحصیل در دانشگاه‌های مختلف، زندان بودن یکی از زوجین، داشتن شغل‌هایی مانند پزشکی، نظامی، معلم و...، مراقبت از والدین پیر از جمله دلایلی است که باعث می‌شود زوجین جدا از یکدیگر زندگی کنند.

او افزود: این روابط ممکن است موقت و کوتاه باشد یا اینکه سال‌ها ادامه پیدا کند با این ‌حال، این زوج‌ها به‌اجبار و به‌دلیل وضعیتی که دارند، موقتا از هم دورند اما نکته مهم درباره زوج‌هایست که به‌اختیار خودشان و داوطلبانه از هم جدا زندگی می‌کنند و این روزها تعدادشان روبه افزایش است.

چوپانی با بیان اینکه آمار دقیقی از زوجینی که دور از هم زندگی می‌کنند وجود ندارد، بیان کرد: متاسفانه آمارهایی که درباره این نوع رابطه وجود دارد تا حدودی ناقص است برای مثال در نظرسنجی‌هایی که تاکنون انجام شده از زوج‌ها نپرسیدند چرا باهم زندگی نمی‌کنند از سوی دیگر، مشخص نشده است که چه‌مدت از هم جدا بوده‌اند و حتی برخی افراد حتی یک سفر کاری را که در آن فقط یک پیام یا ایمیل به همسرشان فرستاده بودند جزو روابط لانگ دیستنس حساب کردند به ‌همین ‌دلایل، نمی‌توان روی آماری که تاکنون ارائه شده است اتکا کرد.

این روانشناس ادامه داد: حقیقتی مسلم وجود دارد و آن این است که به‌لطف پیشرفت‌های فناوری و اقتصادی، رابطه لانگ دیستنس امروزی حتی با روابط از راه دور ۱۵ سال پیش متفاوت است. این پیشرفت‌ها رابطه را طوری شکل می‌دهد که طرفین تا حد زیادی حس می‌کنند در یک اتاق و کنار هم هستند البته باید همینجا اشاره کنم که رابطه لانگ دیستنس معمولا با ارتباط از راه دور یا مجازی اشتباه گرفته می‌شود در حالی که نوع اصلی این رابطه بین همسرانی است که به‌اختیار خودشان انتخاب کرده‌اند که از هم جدا زندگی کنند، صرف‌نظر از اینکه مجازی با هم آشنا شده‌اند یا واقعی برای مثال می‌توان پزشکان یا معلمانی را مثال زد که برای خدمت‌رسانی یا ادامه‌تحصیل دور از هم زندگی می‌کنند.

او با بیان اینکه تحصیلات و درآمد دو عامل اصلی شکل گیری این رابطه است گفت: این عوامل در ترکیب با افزایش فوق‌العاده تعداد زنان جویای کار، نشان می‌دهد که چطور بیشترین فشار به نوع خاصی از زوجین که هر دو شاغل و تحصیل‌کرده‌اند وارد می‌شود. در گذشته معمولا یکی از زوجین که اغلب مرد خانه بود، شغل و درآمد داشت به‌ همین‌ دلیل است که روابط لانگ دیستنس امروزی بیشتر در بین زوج‌هایی رواج دارد که هر دو کار می‌کنند و محل کار آنها در دو منطقه جغرافیایی جداگانه واقع شده است حتی تجزیه‌وتحلیلی آماری نشان می‌دهد که هرچه فرد تحصیل‌کرده‌تر باشد، احتمال انتخاب روابط لانگ دیستنس بیشتر می‌شود دلیلش هم این است که احتمال یافتن شغل یا راه‌اندازی کسب‌وکار در بازارهای خاص یا مناطق جغرافیایی ویژه‌ای که این مشاغل در آنجا متمرکز شده‌اند برای این افراد بیشتر می‌شود.

چوپانی با بیان اینکه زنان بیشتر از این روابط استقبال می‌کنند تصریح کرد: البته نباید تأثیر جنسیت را دست‌کم گرفت. احتمال اینکه مردان با تحصیلات بالاتر از روابط لانگ دیستنس استقبال کنند،‌ کمتر است اما زنان دارای مدارج تحصیلی بالاتر بیشتر به این نوع رابطه تمایل نشان می‌دهند چون مسائل جنسی برای مردان مهم تر است و نباید تاثیر آن را دست کم گرفت.

این مشاوره خانواده در ادامه گفت: حفظ روابط از راه دور لزوما دشوارتر نیست. اگر به آمار طلاق نگاه کنیم، متوجه می‌شویم حتی حضور فیزیکی و بودن در کنار یکدیگر هم تضمین‌کننده پایداری عشق و علاقه نیست درواقع اگر زندگی مشترک دو نفر به بن‌بست رسیده باشد، فرقی نمی‌کند که کنار هم زندگی کنند یا از هم جدا باشند البته باید گفت افرادی که رابطه لانگ دیستنس دارند عشقشان پایدارتر است و متعهدترند اما وقتی بعد از پایانِ مدت‌زمان رابطه لانگ دیستنس باهم زیر یک سقف می‌روند، احتمال جدایی‌شان از افرادی که همیشه در کنار هم زندگی کرده‌اند بیشتر می‌شود.

او افزود: از آنجایی که چیز زیادی از یکدیگر نمی‌دانند و بیشتر شناختشان از یکدیگر بر پایه تصوراتِ مثبت است و از آنجایی که کمتر با یکدیگر دعوا و بحث کردند قاعدتا وقتی باهمدیگر زیر یک سقف بروند اختلاف‌هایشان شروع می‌شود.

این دکترای روانشناسی تربیتی درمورد نشانه‌هایی که می‌گویند رابطه لانگ دیستنس زوجین خوب پیش نمی‌رود، گفت: برای طفره‌رفتن از برقراری ارتباط بهانه می‌تراشد، رابطه‌تان شکل متفاوتی به خود گرفته است، بیشتر اوقات در دسترس نیست، دیگر برای برقراری ارتباط یا دیدن همدیگر برنامه‌ریزی نمی‌کنید، نمی‌دانید دقیقا کجا سکونت دارد، هیچ‌یک از اعضای خانواده یا دوستان او را نمی‌شناسید، روزانه باهم صحبت نمی‌کنید، در برنامه‌های آینده‌اش جایی ندارید، رفتارهای عاشقانه کمتر یا بیشتر از حد معمول نشان می‌دهد، دیگر درباره خبرهای خوبی که به او می‌دهید هیجان خاصی بروز نمی‌دهد از جمله نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد رابطه شما خوب نیست و باید فکری به حال آن کنید.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز