وزیر بهداشت:

وضعیت کرونا در هفته آینده بدتر از اکنون است/ فشار دارو برای درمان کرونا نداریم/ خبرهای خوش از تولید واکسن کرونا تولید داخل

۱۴۰۰/۰۱/۲۶ - ۱۱:۰۷:۲۱
کد خبر: ۱۱۶۵۴۴۹
وضعیت کرونا در هفته آینده بدتر از اکنون است/ فشار دارو برای درمان کرونا نداریم/ خبرهای خوش از تولید واکسن کرونا تولید داخل
سعید نمکی در جریان جلسه ستاد پیشگیری، کنترل و مقابله با کرونا نسبت به وضعیت کرونا طی هفته آینده هشدار داد و گفت: خبرهای خوشی از واکسن تولید داخلی داریم و اردیبهشت ماه وضعیت واکسیناسیون ما بهبود پیدا می کند و امید دارم در این عرصه موفق باشیم.

به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت ضمن بازدید از مراکز درمانی همدان و در جریان جلسه ستاد پیشگیری، کنترل و مقابله با کرونا گفت:  ایام سختی که با هم ملاحظه می کنیم را پیش بینی کرده بودیم و کالبدشکافی آن ایام باعث رنجش خاطر عده ای می شود.

او افزود: برخی از هر واژه ای استفاده سیاسی برای زدن رقیب می کنند و در این شرایط نباید دچار چالش های بی مورد شد.

نمکی با بیان اینکه همکاران ما در عرصه نظام سلامت 14 ماه درگیر این ویروس هستند، اظهار کرد: شیوه های مدبرانه باعث شد برخی تصور کنند که ما کاری انجام نمی دهیم. کسی چه می داند کادر درمان بر سرش چه گذشته است؟

وزیر بهداشت گفت: یکی از ضروریات طرح شهید سلیمانی توجه به جمعیت ساکن است. جمعیت نباید سیال باشد تا بتوانیم موفق باشیم. ما می دانیم اگر جمهوری اسلامی ایران کرونا را باخت، وزارت بهداشت و دولت نباخته است بلکه جمهوری اسلامی باخته و اگر موفق شدیم همه پیروز می شویم.

او با بیان اینکه این ویروس می تواند کشور را در اندک زمان در نوردد، بیان کرد: همانگونه که می دانیم سفر به کشورهای مختلف از جمله عتبات، تفریحی و... مشکل دارد. در نظر کارشناسی یکسو نگری نداریم و سلامت جامعه را در نظر می گیریم.

نمکی ادامه داد: اگر کرونا مدیریت شود و مرگ ها به سمت تک رقمی پیش برویم و با مردم صریح و راست باشیم موفق می شویم. بزرگترین سرمایه حکومت ها پشتوانه حکومت بوده و وجاهت ما بر حمایت مردم است.

وزیر بهداشت بیان کرد: طی 24 ساعت گذشته 1450 بیمار از انواع خطرناک در همدان بستری شدند. پیش از این تنها در چند استان پیک کرونا داشتیم. امروز خوشه چین خرمن آتش گرفته ایم و جای کالبدشکافی اش اینجا نیست ولی امروز دچار موج سنگین و ابتلا سنگین و گرفتار کننده ای هستیم. قبل از عید طی کنفرانسی گفته بودم باید خودمان را با یکی از سنگین ترین مهاجمان بیولوژیک دنیا آماده کنید. نامه نوشتم و پیشگویی نکردم چرا که اصول علمی حاکم است و رصدهایی داشته ایم.

نمکی با اشاره به اینکه شرایط کنونی قابل پیش بینی بود، گفت: هفته آینده از امروز وضعیت بدتری خواهیم داشت. هفته ای که در آن بودیم هم از گذشته سخت تر بود و روزهای سخت تری در پیش داریم اما اهل زانو زدن در مقابل هیچ مشکلی نیستیم.

او ادامه داد: امروز ویروس خطرناک تری ما را گرفتار کرده اما امسال امکانات و شناخت بیشتری داریم باز هم هر کسی بگوید ویروس را می شناسم دچار جهالت است.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت استان همدان گفت: یکدلی بزرگ ترین دست یافته است که این را در استان داریم. پرهیز از سیاست زدگی و تن دادن به امواج سیاسی را باید مراقبت کنیم. هر چه به سمت انتخابات می رویم برخی کاسبان انتخابات ورود پیدا می کنند. نباید از تخریب بترسید و به خدا توکل کنید از این رو به سمت درگیری های سیاسی و انتخاباتی نباید بروید.

نمکی با تاکید بر تقویت درمان سرپایی گفت: درمان سرپایی باید از سر ریز به بیمارستان ها جلوگیری کرد تا تخت های بیمارستانی کم نشود. اگر در روزهای اول میزان ویروس را کم کنیم سبب می شود در هفته دوم فعالیت دستگاه ایمنی مختل نشود. این تجربه را در خوزستان داشتیم و به نتایج خوبی رسیدیم. خواهش من توسعه مراکز 16 ساعته و درمان ضدویروس برای کاهش فشار بیمارستانی است. 

او ادامه داد: هیچ کجا کمبود دارو و فشار دارو برای درمان کرونا نداریم و هر مرکزی دارو خواست برایش تهیه می کنیم اما نباید این امر باعث سو استفاده شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: بیمار را بدون تست پی سی آر رها نکنید و کمبودی در این ماجرا نداریم. 

نمکی افزود: در جمهوری اسلامی ایران نباید بگذاریم بیماری پشت در بیمارستان سر در گم باشد و این آبرو باید حفظ شود. هیچ کسی نباید به عنوان سن و قومیت و ...از درمان  محروم باشد. در ایران خوشبختانه بیش از 200 هزار از افاغنه به صورت رایگان درمان شدند.

او با بیان اینکه ممکن است در نوع انگلیسی فرد در روز هشتم و نهم ریه اش کاملا درگیر شود، گفت: اگر مریضی را با حال خوش ترخیص کردید حتما رهایش نکنید و به محض اینکه مریض کمی احساس تنگی تنفسی کرد سریعا به آن رسیدگی کنید و درصدی از تخت های خود را برای این افراد در نظر بگیرید. کمیته پیگیری برای فردی که ترخیص می شود باید صورت گیرد. باید کاری کنیم که مریض سرپایی بستری نشود و مریض بستری به سمت مرگ و میر نرود. 

وزیر بهداشت تاکید کرد: خبرهای خوشی از واکسن داخلی داریم و اردیبهشت ماه وضعیت واکسیناسیون ما بهبود پیدا می کند و امید دارم در این عرصه موفق باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز