رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران:

خطر افزایش سقط جنایی و غیربهداشتی بیخ گوش است/ تولد سالانه ۸ هزار نوزاد معلول در پی اجرای این طرح

۱۴۰۰/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۷:۵۷
کد خبر: ۱۱۶۵۴۵۰
خطر افزایش سقط جنایی و غیربهداشتی بیخ گوش است/ تولد سالانه ۸ هزار نوزاد معلول در پی اجرای این طرح
سید محمد اکرمی با بیان اینکه اگر قانون سقط درمانی نسخ شود، سالانه 8 هزار نوزاد معلول به دنیا خواهند آمد، گفت:حدود 1 میلیون و 200 هزار تولد در سال داریم که از این تعداد 20 تا30 هزار نفر از آنان معلول هستند و برخی از آنها با سقط درمانی به تولد نمی‌رسند اما اگر قانون سقط درمانی نسخ شود، سالانه 8 هزار نوزاد معلول به دنیا خواهند آمد.

به گزارش برنا؛ سید محمد اکرمی، رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار برنا ضمن انتقاد از قانون جوانی جمعیت گفت: روز 26 اسفندماه سال 1399 مجلس شورای اسلامی در صحن علنی به آزمایشی برگزار شدن طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» رای داد تا این طرح به شورای نگهبان ارسال شود همچنین قابل ذکر است این طرح در قالب اصل 85 قانون اساسی که یک راه میانبر برای سرعت عمل بخشیدن به موارد بسیار مهم و اضطراری‌ست، تدوین شده است.

او افزود: این طرح که حدودا 20 صفحه است، 70 الی 80 مواد متعدد دارد و درحالی که منویات مقام معظم رهبری امر به «تعالی جمعیت» بوده این طرح تبدیل به «جوانی جمعیت» شده است که نمی‌خواهم به آن ورود پیدا کنم چون حوزه تخصصی ما مربوط به مواد 53 و 56 این طرح می‌شود.

اکرمی در خصوص یکی از بندهای این قانون که اشاره به حذف غربالگری دارد، تصریح کرد: پیرو مذاکرات متعددی که داشتیم در آخرین جلسه کمیسیون، خوشبختانه کلمه «حذف غربالگری» حذف شد اما متاسفانه همچنان روح ماده 53 بر حذف غربالگری اصرار دارد و نکته دیگر اینکه ماده 56 این طرح به صراحت بیان کرده «قانون سقط درمانی نسخ می‌گردد» درحالی که در سال 1381 مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال یک متخصص زنان فرمودند اگر نگهداری بچه معلول، ناقص الخلقه و عقب افتاده در حد عسر و حرج باشد قبل از ولوج روح امکان سقط وجود دارد.

او گفت: به همین منظور در سال 1384 مجلس شورای اسلامی به دنبال مذاکرات مفصل و مذاکرات جدی با اعضای شورای نگهبان این قانون را به تصویب نهایی رساند همچنین در سال 1387 مجددا رئیس پزشکی قانونی از مقام معظم رهبری در قالب استفتا سوالی پرسیدند و معظم له مجددا بر اجرای دقیق مُفاد قانونی اصرار کردند و درحال حاضر هر سه استفتا در سایت مقام معظم رهبری موجود است که نشان می‌دهد ایشان از نظرشان برنگشتند اما دوستانی که اصرار بر اجرای طرح جوانی جمعیت دارند، معتقدند انسان کامل از زمان تشکیل به وجود می‌آید و سقط به طور کلی باید ممنوع شود در حالی که هم سوره مومنون و هم احادیث امامان نشان می‌دهد قبل و بعد از ولوج روح با یکدیگر تفاوت دارد و حتی مراجع تقلید نیز بین دیه جنینی که ولوج روح در آن صورت گرفته با جنینی که هنوز ولج روح در آن صورت نگرفته، تفاوت قائل شدند.

او ادامه داد: جالب است در این طرح هیچ اشاره‌ای به سقط جنایی و فرهنگسازی سقط جنین نشده است و نمایندگان فقط درمورد نسخ سقط درمانی بحث کردند به همین دلیل چنانچه این طرح به تصویب شورای نگهبان برسد تمام تلاش‌ها، دقت نظرها و افتخار ما در این زمینه که کشور اول در بحث ژنتیک پزشکی در منطقه هستیم به محاق خواهد رفت بنابراین همه دلسوزان، صاحب نظران باید جلو بیایند تا نسبت به این موضوع بازنگری صورت گیرد و آب رفته به جوی بازگردد.

رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران بیان کرد: نسخ قانون سقط درمانی پس از 15 سال بسیار عجیب و غریب است و عدد چند ده برابری سقط غیربهداشتی در آن از نظر پنهان شده و اگر چنین اتفاقی بیفتد سقط جنین قبل از ولوج روح که با تشخیص 3 پزشک و تایید پزشکی قانونی در مراکز بهداشتی و درمانی انجام می‌شد؛ دچار خدشه جدی می‌شود بنابراین بسیار تلاش کردیم به اعضای کمیسیون توضیح دهیم اما متاسفانه آنچه مطلوب نظر کارشناسان و متخصصان تاکنون حاصل نشده است.

اکرمی از مکاتبه با مقام معظم رهبری درخصوص این موضوع خبر داد و گفت: بیش از 12 انجمن علمی پزشکی مانند انجمن‌های تخصصی زنان، ژنتیک، ژنتیک پزشکی، پزشکی اجتماعی، اعصاب و... با اعضای شورای نگهبان و مقام معظم رهبری مکاتبه کردند و با جدیت پیگیر این هستیم تا قانونی که حسب نظر معظم له است، برقرار شود و هیچ تغییری در استفتا ایشان صورت نگیرد.

او یکی از آسیب‌های نسخ سقط درمانی را مراجعه زنان برای انجام این کار به کشورهای همسایه نام برد و افزود: با تصویب این قانون، سقط های جنایی و  غیربهداشتی افزایش پیدا خواهند کرد و زنان دچار مخاطرات جدی می‌شوند و از همه بدتر اینکه ما پیش بینی می‌کنیم درصورت اجرای چنین قانونی، میزان مراجعه زنان باردار جهت انجام غربالگری و سقط جنین به کشورهای همسایه  افزایش پیدا کند که یک آسیب جدی تلقی می‌شود درهر صورت  امیدوار هستیم اعضای شورای نگهبان دقت نظر داشته باشند و بخش‌هایی از این قانون را خلاف شرع و قانون اعلام کنند تا مجددا به مجلس بازگردد و اصلاح جدی شود.

رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران  از تولد سالانه 8 هزار نوزاد معلول درپی نسخ قانون سقط درمانی خبر داد و گفت: حدود 1 میلیون و 200 هزار تولد در سال داریم که از این تعداد 20 تا30 هزار نفر از آنان معلول هستند و برخی از آنها با سقط درمانی به تولد نمی‌رسند اما اگر قانون سقط درمانی نسخ شود، سالانه 8 هزار نوزاد معلول به دنیا خواهند آمد.

اکرمی اظهار کرد: قابل ذکر است که یادآوری کنم فعالان حقوق بشری، اجتماعی و... که در فضای مجازی رویکرد بسیار متفاوت و تند و تلخ دارند به هیچ وجه مورد تایید انجمن‌های پزشکی نیستند.

نظر شما