خطر ابتلا به بیماری قلبی بر اثر فشارهای کاری و اجتماعی در زنان

۱۴۰۰/۰۱/۲۸ - ۱۱:۵۸:۴۶
کد خبر: ۱۱۶۶۱۸۰
خطر ابتلا به بیماری قلبی بر اثر فشارهای کاری و اجتماعی در زنان
به نظر می‌رسد رابطه بین استرس روانی اجتماعی در زنان بیشتر از مردان است. با این حال، مشخص نیست که چگونه انواع مختلف استرس روانی اجتماعی بر خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب (CHD) در زنان تأثیر می‌گذارد.

به گزارش برنا؛ به همین دلیل، یک تیم تحقیقاتی تصمیم به بررسی ارتباط عوامل استرس زای روانی – اجتماعی از جمله فشار شغلی، رویدادهای استرس زای زندگی و فشارهای اجتماعی – با بروز CHD در زنان گرفت.

آن‌ها از طریق داده‌های جمع آوری شده به عنوان بخشی از مطالعه مشاهده‌ای ابتکار بهداشت زنان (WHIOS)، برای ارزیابی تأثیر مستقل و ترکیبی وقایع استرس زای زندگی، روابط اجتماعی و کارهای پولی پرداختند.

یافته‌های آنها نشان می‌دهد که فشارهای کاری و اجتماعی خطر ابتلا به CHD در زنان را 21٪ افزایش می‌دهد.

حوادث استرس زای زندگی و فشارهای اجتماعی، یعنی جنبه‌های منفی تعاملات اجتماعی یا روابط، به ترتیب 12٪ و 9٪ خطر ابتلا به CHD در زنان را افزایش می‌دهد.

نویسنده اصلی تحقیق می‌گوید:«یافته‌های ما یادآوری اساسی برای زنان و کسانی است که به آنها اهمیت می‌دهند که نباید تهدید به سلامتی انسان را نادیده گرفت.این امر به ویژه در هنگام عوامل استرس زا ناشی از یک بیماری همه گیر مناسب است.»

در صورت صحت، این یافته‌ها می‌تواند به عنوان یک یادآوری جدی باشد که استرس تهدید عمده‌ای برای انسان، به ویژه زنان است، و این تهدید باید به سرعت و به درستی رفع شود.

طی چند سال گذشته، چندین مطالعه عمده نشان داده‌اند که استرس روانی – اجتماعی از جنبه‌های مختلف زندگی ممکن است بر خطر ابتلا به CHD تأثیر بگذارد.

این احتمالاً به این دلیل است که استرس روانی – اجتماعی می‌تواند هموستاز را مختل کند – عملکرد داخلی بهینه اندام‌ها و سیستم‌های آنها – که می‌تواند منجر به بیماری شود.

استرس می‌تواند التهاب و واکنش قلبی عروقی را تشدید کند در نتیجه، استرس می‌تواند التهاب و واکنش قلبی عروقی را تشدید کرده و در نتیجه تغییرات متابولیکی ایجاد کند که خطر ابتلا به CHD را افزایش می‌دهد.

استرس روانی – اجتماعی همچنین با الگوهای رفتاری مانند مصرف الکل، استعمال دخانیات یا بی تحرکی جسمی ارتباط دارد. برخی شرایط پزشکی، از جمله دیابت و فشار خون بالا، بر خطر ابتلا به CHD نیز تأثیر می‌گذارد.

استرس ممکن است به طور متفاوتی بر زنان و مردان تأثیر بگذارد. یافته‌های چند مطالعه نشان می‌دهد که ارتباط بین استرس روانی اجتماعی و CHD ممکن است در زنان بیشتر از مردان باشد.

در یک مطالعه، زنان بیش از مردان متوسط سطح استرس و علائم عاطفی و جسمی مرتبط، از جمله خستگی و افسردگی را ثبت کردند.

مطالعه دیگری نشان داد که زنان ممکن است در معرض عوامل استرس زای روانشناختی قرار بگیرند که مردان کمتر تجربه می‌کنند.

با این حال، دانشمندان هنوز نمی‌دانند که عوامل مختلف استرس زا چگونه بر خطر ابتلا به CHD در زنان تأثیر می‌گذارند. بنابراین مشخص نیست که کدام عوامل استرس زا بیشتر بر خطر ابتلا به این بیماری تأثیر می‌گذارند.

در مطالعه جدید، تیم تحقیق داده‌های جمع آوری شده را به عنوان ابتکاری با هدف یافتن راه‌های بهتر برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان و پوکی استخوان در زنان، تجزیه و تحلیل کرد.

دانشمندان داده‌های 80825 زنی را که در ایالت‌های مختلف ایالات متحده و یائسگی تجربه کرده‌اند، تجزیه و تحلیل کردند.

شرکت کنندگان 50-79 ساله بودند که WHIOS ردیابی آنها را شروع کرد و متوسط زمان پیگیری زنان 14 سال و 7 ماه بود. زنان عوامل استرس زا را در WHIOS با استفاده از پرسشنامه خود گزارش دهی ارزیابی کردند.

محققان پس از سازگاری برای متغیرهایی مانند اشتغال به شغل، عوامل اقتصادی اجتماعی، سن و عوامل استرس زای اضافی، دریافتند که نمره حوادث استرس زا در زندگی بالا، خطر ابتلا به CHD را 12٪ و فشار اجتماعی بالا را – 9٪ افزایش می‌دهد.

این تیم همچنین اشاره کرد که به نظر می‌رسد تأثیر کار و فشار اجتماعی به طور هم افزایی کار می‌کند و خطر ابتلا به CHD در زنان را 21٪ افزایش می‌دهد. فشار شغلی به تنهایی با خطر بالاتر CHD ارتباطی ندارد.

این یافته‌ها می‌تواند پیامدهای مهمی در چگونگی تصمیم گیری متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و زنان برای مقابله با استرس برای کاهش خطر ابتلا به CHD داشته باشد.

نظر شما