کدام بیماران نباید هیچوقت روزه بگیرند؟

۱۴۰۰/۰۱/۲۸ - ۲۱:۳۵:۴۷
کد خبر: ۱۱۶۶۴۲۱
کدام بیماران نباید هیچوقت روزه بگیرند؟
متخصص بیماری‌های قلب و عروق گفت: در بیماران با نارسایی شدید قلبی و ضعف عضله قلب با توجه به نیاز به مصرف متعادل آب و تعدد داروهای قلبی با فواصل کوتاه مصرف، توصیه به روزه‌داری نمی‌شود.

به گزارش برنا؛ لطف‌الله فیضی‌برناجی، متخصص بیماری‌های قلب و عروق گفت: بیمارانی که در سال‌های قبل عمل جراحی باز عروق کرونر انجام داده و یا استنت (فنر عروقی) تعبیه کرده‌اند، در صورتی که نارسایی شدید قلبی نداشته باشند، منعی در جهت گرفتن روزه ندارند.

او اضافه کرد: بدیهی است که این افراد هم باید از خوردن غذاهای حاوی کلسترول بالا و پرحجم و نیز نمک زیاد و استفاده از دخانیات پرهیز کنند.

متخصص بیماری های قلب و عروق گفت: در بیماران مبتلا به فشار خون، در صورت مصرف منظم داروها هنگام سحر و افطار و کنترل فشار خون، ضمن توصیه به لزوم کاهش وزن و ورزش منظم مانند پیاده‌روی روزانه به مدت روزانه ۳۰ دقیقه و حداقل پنج روز در هفته و پرهیز از دخانیات و استرس، روزه‌داری می‌تواند اثرات مفید فراوانی داشته باشد.

او افزود: به این افراد توصیه می‌شود که حتی المقدور با مشورت با پزشک خود داروهای طولانی اثر مصرف کنند.

فیضی‌برناجی همچنین گفت: در بیماران با سابقه آریتمی (نامنظمی ضربان) کم خطر در صورت کنترل ضربان و مصرف داروهای طولانی اثر، روزه‌داری منعی ندارد.

او اظهار کرد: در بیماران دریچه‌ای خفیف و با اهمیت کمتر مانند پرولابس دریچه میترال و یا نارسایی خفیف دریچه ها ضمن توصیه به نوشیدن حجم کافی مایعات و آب در فاصله افطار تا سحر، روزه‌داری بلامانع است.

متخصص بیماری های قلب و عروق گفت: در بیماران با نارسایی و تنگی شدید دریچه ای و یا وجود سوراخ با جریان خون قابل توجه بین ۲ بطن (VSD) و بین ۲ دهلیز (ASD) و تنگی و نارسایی شدید دریچه ریوی و یا فشار بالای عروق ریوی، روزه داری توصیه نمی شود.

نظر شما