رئیس اداره محیط زیست شهر تهران مطرح کرد:

بیش از ۳۰ واحد صنفی در فهرست صنایع آلاینده/ تمامی واحدها ملزم به رعایت نکات محیط زیستی هستند

۱۴۰۰/۰۲/۰۳ - ۰۴:۴۶:۲۵
کد خبر: ۱۱۶۸۶۴۰
بیش از ۳۰ واحد صنفی در فهرست صنایع آلاینده/ تمامی واحدها ملزم به رعایت نکات محیط زیستی هستند
فاطمه برنا گفت: بی‌شک برخی از واحدهای صنعتی از گذشته ایجاد شده و این واحدها در محدوده شهری قرار گرفتند باید از سوی مسئولان شهری برنامه‌ریزی و به تدریج این واحدهای صنعتی از شهرها و مناطق مسکونی و حاشیه‌ای شهرها خارج و به شهرک‌های صنعتی منتقل شوند.

به گزارش برنا؛ هفته زمین پاک فرصتی است تا هر یک از افراد، اصناف و مسئولان بار دیگر به بررسی اقدامات محیط زیستی یا ضد محیط زیستی خود تامل کرده و تصمیماتی در خور محیط زیست را در دستور کار قرار دهند. هرچند با بررسی وضعیت آب، خاک، کوه، جنگل و ... باید به این امر اذعان کرد که بشر تاکنون چندان هم با محیط زیست مهربان نبوده است.

صدور اخطاریه برای واحدهای صنفی متخلف

فاطمه برنا، رئیس اداره محیط زیست شهر تهران درباره کم و کیف رعایت مسائل زیست محیطی از سوی واحدهای صنفی به خبرنگار برنا گفت: تمامی واحدهای صنفی در زمان احداث و بهره‌برداری برای فعالیت باید مجوزهای زیست محیطی را اخذ کنند.

او افزود: در مجوزهای ارائه شده اتخاذ تمهیدات محیط زیستی برای کنترل آلودگی آب، خاک، هوا و صوت باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: بی‌شک در پایش‌های محیط زیستی از سوی ناظران سازمان محیط زیست تمامی آلودگی‌ها بررسی می‌شود. در صورت بروز هر گونه تخلف به واحد صنفی تذکر داده و اخطاریه صادر می‌شود. در صورتی که واحد صنفی تخلفات را برطرف نکند در فهرست صنایع آلاینده قرار می‌گیرد.

تمامی واحدها ملزم به رعایت نکات محیط زیستی

 برنا تاکید کرد:  واحدهای متخلف یک درصد از عوارض فروش را به عنوان عوارض آلایندگی به امور مالیاتی پرداخت می‌کنند. برای احداث واحد صنعتی تمامی نکات مطرح و تاکید شده تمامی واحدها باید موارد را رعایت کنند.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد: برخی از واحدها سیستم تصفیه یا تمهیدات کنترل هوا را دارند، اما راهبری مناسب ندارند. در این شرایط هر روزه نظارت پایش‌های محیط زیستی از این واحدها انجام می‌شود.  

خروج واحدهای صنعتی با همکاری مسئولان شهری

او افزود: بی‌شک برخی از واحدهای صنعتی از گذشته ایجاد شده و این واحدها در محدوده شهری قرار گرفتند باید از سوی مسئولان شهری برنامه‌ریزی و به تدریج این واحدهای صنعتی از شهرها و مناطق مسکونی و حاشیه‌ای شهرها خارج و به شهرک‌های صنعتی منتقل شوند.

تمامی واحدهای صنفی ملزم به رعایت نکات محیط زیستی

برنا درباره فعالیت واحدهای شن و ماسه تصریح کرد: این واحدها فعال هستند و در این فصل سال محدودیتی برای فعالیت این واحدها وجود ندارد. این واحدها مستلزم رعایت نکات زیست محیطی هستند. مواردی همچون آبپاشی محوطه، نصب دستگاه آبپاش‌ها، سنگ شکن‌ها و ... را باید مورد توجه قرار داد. برای مثال در واحد شن و ماسه در شمال شرق تهران محدوده تلو بازیافت پسماندهای عمرانی انجام می‌شود و تمامی این واحدها ملزم به رعایت دستورالعمل‌های زیست محیطی هستند.

حمایت سازمان محیط زیست از واحدهای صنفی  

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران درباره اقدامات در راستای پلمب واحدهای صنفی متخلف  افزود: اگر واحد صنفی به شکل مناسب فعالیت کند منعی برای عدم فعالیت آن وجود ندارد. امسال به عنوان حمایت از تولید، پیشتیابی‌ها و مانع‌زدایی نام گذاری شده است.

برنا گفت: محیط زیست هم در این فرآیند با تولید کشور همراه و هدف این است در کنار مسائل تولیدی به توسعه پایدار توجه شود.

او تاکید کرد: توجه به مسائل زیست محیطی از اهمیت برخوردار است. همچنین واحدها با رعایت مسائل زیست محیطی مورد توجه سازمان محیط‌زیست قرار می‌گیرند.

بیش از 30 واحد صنفی در فهرست صنایع آلاینده

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران تاکید کرد: در سال گذشته بیش از 30 واحد در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفتند. این واحدهای آلاینده اخطاریه لازم داده و فرصت برای رفع آلودگی داده شده است.

برنا درباره روند فعالیت واحدهای تصریح کرد: عمده این واحدها راهبری مناسبی را برای تصفیه فاضلاب نداشته‌اند. البته این واحدها همچنان فعال و در پی رفع آلودگی‌ها هستند. تعدادی از این واحدها هم آلودگی را رفع کرده و از فهرست خارج شده‌اند. فهرست صنایع آلاینده هر سه ماه یکبار بسته می‌شود. برای مثال اگر واحدی در دوره نخست در فهرست قرار گرفته اگر در دوره سه ماهه دوم آلودگی برطرف شود از فهرست واحدهای آلوده خارج می‌شود. 

//انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه