فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی:

تزریق واکسن به بیماران نقص ایمنی؛ حال عمومی همه آن ها خوب است / چه نوع واکسن کرونا به مبتلایان نقص ایمنی تزریق می شود؟

۱۴۰۰/۰۲/۰۲ - ۲۳:۴۸:۴۵
کد خبر: ۱۱۶۸۹۷۳
تزریق واکسن به بیماران نقص ایمنی؛ حال عمومی همه آن ها خوب است / چه نوع واکسن کرونا به مبتلایان نقص ایمنی تزریق می شود؟
سیما شکری با اشاره به تزریق واکسن کرونا به بیماران نقص ایمنی گفت:مبتلایان به بیماری زمینه‌ای یا نقص ایمنی انواع واکسن کرونا با ویروس زنده را نمی‌توانند تزریق کنند بلکه باید واکسن‌هایی با ویروس کشته شده را تزریق کنند. هم اکنون واکسن مناسب برای این افراد واکسن هندی باهارات و واکسن چینی سنیوفارم است.

به گزارش برنا؛ طی روزهای اخیر گروه‌های در معرض خطر از جمله سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، مشاغل حساس و ... در نوبت دریافت واکسن کرونا قرار گرفته و این روند همچنان ادامه دارد. در این میان کم و کیف تزریق واکسن کرونا برای گروه‌های نقص ایمنی جای تامل دارد و این سوال مطرح است که آیا تمامی واکسن‌های کرونا برای گروه در معرض ایمنی موثر است یا خیر؟

واکسیناسیون بیماران نقص ایمنی در شرایط امن

سیما شکری، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: بیماران نقص ایمنی به طور مادرزادی سیستم ایمنی‌شان و دفاعی بدنشان ضعیف است. این بیماران بیش از دیگر افراد مستعد ابتلا به کرونا، عوارض و مرگ و میر ناشی از کرونا هستند.

او درباره اهمیت تزریق واکسن برای این افراد افزود: این افراد را در یک مرکز هدایت و حمایت شده تا واکسن تزریق انجام شود، چون واحدهای دیگر وزارت بهداشت و درمان نتوانستند این اقدامات را انجام دهند و  وزارت بهداشت از ما خواستار حمایت شد تا واکسیناسیون بیماران در شرایط امن انجام شود.

هنوز میزان مرگ مبتلایان به ایدز در اثر کرونا مشخص نیست

 این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی درباره اینکه شدت کرونا در بین این افراد( مبتلایان به ایدز) افزایش یافته یا خیر؟ تاکید کرد: در اوایل شیوع پاندمی کرونا این مساله مطرح شد که شیوع کرونا در بین مبتلایان به ایدز اندک است، اما هم اکنون میزان مبتلایان افزایش یافته است. اینکه چند درصد از مبتلایان به ایدز در اثر کرونا فوت می‌کنند هنوز اطلاعاتی در دست نیست.

به گفته او بیماران مبتلا به نقص ایمنی به صورت مادرزادی دچار مشکلاتی هستند و این بیماری با بیماری ایدز متفاوت است.

مبتلایان به نقص ایمنی چه نوع واکسن کرونا را می‌توانند تزریق کنند؟

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی تصریح کرد: مبتلایان به نقص ایمنی در دو دوز تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند. سیستم ایمنی این افراد ضعیف است و واکسن‌هایی که ویروس زنده دارند برای آنها مناسب نیست.  ویروس در بین افراد سالم نمی‌تواند آسیب‌زا باشد اما ویروس در بین افراد دچار نقص ایمنی می‌تواند مسبب ایجاد بیماری شود.

شکری افزود: مبتلایان به بیماری زمینه‌ای یا نقص ایمنی انواع واکسن کرونا با ویروس زنده را نمی‌توانند تزریق کنند بلکه باید واکسن‌هایی با ویروس کشته شده را تزریق کنند. هم اکنون واکسن مناسب برای این افراد واکسن هندی باهارات و واکسن چینی سنیوفارم است.

او درباره میزان ایمنی افراد دچار نقص ایمنی در صورت تزریق  واکسن کرونا گفت: هنوز مشخص نیست. این نوع بحث‌ها تخصصی است. روند پاسخ‌دهی این افراد به واکسن پیچیده است. باید دانست که واکنش مبتلایان به نقص ایمنی به تزریق واکسن در مقایسه با افراد سالم متفاوت است. در نقص ایمنی واکسن دو بحث دارد یکی بیماری‌زایی واکسن‌های زنده و بحث دیگر این است که برای این افراد ایمنی مناسبی ایجاد نمی‌شود، چون سیستم ایمنی این افراد به محرک‌های پاسخ‌دهی مناسب ندارد. با این حال، به این افراد به امید پاسخ‌دهی اندک واکسن‌زده می‌شود اما واکسن زنده نباید برای این افراد تزریق شود.

به گفته او با توجه به اینکه تعداد مبتلایان به نقص ایمنی مانند بیماری همچون دیابت جمعیت انبوهی را درگیر نکرده است. اهمیت مساله این است که مبتلایان به بیماری‌های نادر  تحت  واکسیناسیون قرار می‌گیرند و شرایط زدن واکسن برای این افراد فراهم و از اهمیت برخوردار است.

شکری افزود: تاکنون افراد دچار نقص ایمنی که تحت تزریق واکسن کرونا قرار گرفتند بدون عارضه  بوده و حال عمومی آنها مناسب است.

گفتنی است طی هفته گذشته برخی از بیماران دچار نقص ایمنی در بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران تحت تزریق واکسن کرونا قرار گرفتند و حال همه آن ها مساعد است.

//انتهای پیام: 3

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز