یک کارشناس آموزش مطرح کرد:

بروز موجی از کم سوادی در بین دانش آموزان / بسیاری از دانش آموزان فاقد شرایط لازم برای دریافت بهترین نوع آموزش در کشور / ترفندهایی برای ارتقای کیفیت درس خواندن دانش آموزان

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۱۱:۵۴:۱۹
کد خبر: ۱۱۶۸۹۷۵
بروز موجی از کم سوادی در بین دانش آموزان / بسیاری از دانش آموزان فاقد شرایط لازم برای دریافت بهترین نوع آموزش در کشور / ترفندهایی برای ارتقای کیفیت درس خواندن دانش آموزان
علی عبدالعالی با اشاره به اینکه با بازگشایی مدارس به موجی از کم سوادی در میان دانش آموزان مواجه می‌شویم گفت: بر اساس آمار و ارقام منتشر شده بسیاری از دانش آموزان فاقد شرایط لازم برای دریافت بهترین نوع آموزش در کشور هستند و همین امر دولت را مجبور به ارائه آموزش از طریق صدا و سیما و رادیو کرد. مشکلاتی اعم از دسترسی نداشتن به اینترنت مناسب، در دسترس نبودن امکاناتی همچون کامپیوتر، تلفن همراه و ... همگی موجب شد تا تمامی دانش آموزان به یک آموزش یکسان دسترسی نداشته باشند.

به گزارش برنا؛ برای دانش آموزان اردیبهشت بوی خرداد را می‌دهد، چون باید خود را برای آزمون پایان سال آماده کرده و همین امر می‌طلبد تا با جدیت بیشتر به روند تحصیل خود ادامه دهند. البته در 14 ماه اخیر به‌دلیل شیوع پاندمی کرونا و آموزش‌های مجازی کیفیت آموزش در کشور ما بر اساس گفته‌های وزیر آموزش و پرورش و معاونان تنزل یافته اما دیگر چاره‌ای به غیر از استفاده از ظرفیت آموزش‌های برخط در شرایط کرونایی فعلی وجود ندارد.

بسیاری از دانش آموزان فاقد شرایط لازم برای دریافت بهترین نوع آموزش در کشور هستند

 علی عبدالعالی، دانشیار دانشگاه علم و صنعت  و کارشناس آموزش درباره کیفیت آموزش‌های آنلاین در آموزش‌های مجازی طی یکسال اخیر به خبرنگار برنا گفت: بر اساس آمار و ارقام منتشر شده بسیاری از دانش آموزان فاقد شرایط لازم برای دریافت بهترین نوع آموزش در کشور هستند و همین امر دولت را مجبور به ارائه آموزش از طریق صدا و سیما و رادیو کرد. مشکلاتی اعم از دسترسی نداشتن به اینترنت مناسب، در دسترس نبودن امکاناتی همچون کامپیوتر، تلفن همراه و ... همگی موجب شد تا تمامی  دانش آموزان به یک آموزش یکسان دسترسی نداشته باشند.

او افزود: بحث شبکه آموزش دانش آموزان(شاد) را می‌توان به این صورت ارزیابی کرد که این بستر پیش از شرایط کنونی باید در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار می‌گرفت اما بی‌برنامگی و عدم آینده نگری باعث شد تا بلافاصله بعد از ورود به شرایط کرونایی مسئولان مربوطه اقدام به راه اندازی برنامه‌ای مناسب برای آموزش در سراسر کشور کنند که با مشکلات متعدد همراه بود.

عبدالعالی ادامه داد: معلمان برای فعالیت در بستر مجازی، آموزش ندیده و برای این شرایط آماده نبودند و این نیز برخاسته از بی‌برنامگی و عدم آینده‌نگری است.

موجی از کم سوادی در بین دانش آموزان

این کارشناس آموزش با بیان اینکه میزان یادگیری آموزش به صورت حضوری بیشتر از حالت مجازی است، افزود: این معضل نیز در کنار دیگر معضل‌ها همواره احساس می‌شود.

عبدالعالی گفت: با وجود تمامی مشکلات مدیریت این شرایط به نحوی صورت گرفت که باعث شد آموزش در کشور متوقف نشود و میراث خوبی برای آموزش کشور برجای بماند که آن بستر آموزش مجازی است.

به گفته او با بازگشایی مدارس به موجی از کم سوادی در میان دانش آموزان مواجه می‌شویم. البته معلمان می‌توانند بعد از این، از این فضا ( آموزش‌های برخط)در راستای بهبود تدریس و آموزش استفاده کنند.

ترفندهایی برای ارتقای کیفیت درس خواندن دانش آموزان

این  کارشناس آموزش و پرورش درباره نحوه درس خواندن دانش آموزان در شرایط کرونایی گفت:  پیشنهادهایی برای بهبود شرایط وجود دارد اما شرایط تصمیم گیری متفاوت است. بی‌شک باید  از وضعیت موجود نهایت استفاده را کرد.

او افزود: ساخت انیمیشن‌هایی با کیفیت در رابطه با سرفصل‌های موجود در هر پایه تحصیلی در این شرایط باعث بهبود روند آموزش می‌شود. همچنین  ایجاد گروه‌های مطالعاتی در بین دانش آموزان  می تواند روند ارتقای درس خواندن را ارتقا دهد.

عبدالعالی ایجاد فضای رقابتی در بین دانش آموزان را راهکار دیگر برای ارتقای کیفیت تحصیل دانش آموزان دانست و تصریح کرد: کم کردن کمیت فعالیت با دستگاه‌های هوشمند(کامپیوتر، تلفن همراه،تبلت و ...) و افزایش کیفیت به دلیل مضرات استفاده طولانی مدت از این وسایل نیز پیشنهاد می‌شود.

او بر این باور است که آماده سازی کلاس‌های پویا و خلاق همچون کلاس‌های بازی ریاضی و ... در ارتقای کیفیت آموزش دانش آموزان از اهمیت برخودار است.

عبدالعالی اضافه کرد: ایجاد محیط‌های آزمایشی متناسب با شرایط کرونایی هم می‌تواند در مهار افت تحصیلی دانش آموزان موثر باشد.

این کارشناس آموزش تصریح کرد: باید محتواهایی که توسط معلمان خلاق در سراسر کشور تولید می‌شود شناسایی و در دسترس تمامی دانش آموزان قرار گیرد. برای دوری از فضای محیطی مدرسه و ارتباط با دانش آموزان دیگر باید بستری در فضای مجازی برای گفت و گو میان دانش آموزان فراهم شود البته با حضور مربی تا این ارتباط از بین نرود.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز