سخنگوی وزارت بهداشت در مازندران:

۸۵ درصد واکسن جهان در اختیار هشت کشور قرار دارد/ به ازای هر بیماری کووید ۱۹ در مازندران، هفت نفر مورد رهگیری قرار می‌گیرند

۱۴۰۰/۰۲/۰۳ - ۱۳:۱۳:۲۸
کد خبر: ۱۱۶۹۲۲۳
۸۵ درصد واکسن جهان در اختیار هشت کشور قرار دارد/ به ازای هر بیماری کووید ۱۹ در مازندران، هفت نفر مورد رهگیری قرار می‌گیرند
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۸۵ درصد واکسن جهان در اختیار هشت کشور قرار دارد، گفت: موضوع واکسن یک معضل جهانی است.
به گزارش برنا، دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت در سفر یک روزه به استان مازندران که به منظور نظارت بر انجام واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندارن به عنوان ناظر عالی وزیر بهداشت در استان‌های شمالی  انجام شد، بیان کرد: در مازندران گزارش مفصلی در خصوص بیماری کرونا داده شد که به تعداد تست‌هایی که برای شناسایی بیماران گرفته شده، روند بیماریابی و وضعیت درمان در استان مازندران اشاره داشت.
 
دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پیک چهارم کرونا در تعداد بیماران بستری کرونایی به ثبات رسیده است
 
وی با بیان اینکه در این استان فاصله کوتاه میان دو پیک سوم و چهارم کمی مشکل ساز شد اما استان مازندران آمادگی لازم را داشت، خاطر نشان کرد: در این شرایط به دلیل سفرهای انجام شده در ایام تعطیلات نوروز بار بیماری در این استان رشدی دوباره پیدا کرد. در سفر به دانشگاه علوم پزشکی مازندران به نسبت به نظر می‌آید این استان نیز در حال رسیدن به ثبات در تعداد بیماران بستری است و شرایط تحت کنترل قرار دارد.
 
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اضافه کرد: با برنامه‌های بسیار خوبی که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پیش گرفته‌اند امیدواریم روندی نزولی بیماری را در طی دو هفته آینده در این استان شاهد باشیم.
 
افزایش خدمات سرپایی از نکات مثبت در مدیریت پیک چهارم کرونا محسوب می‌شود
 
دکتر لاری با بیان اینکه یکی از کارهای بسیار خوب و شاخصی که انجام شده است افزایش خدمات بیمارستانی به شکل سرپایی است، گفت: با ارائه مراقبت‌های سرپایی بیمار قبل از بستری شدن داروهای آنتی وایرال دریافت خواهد کرد. مازندران جزء دانشگاه‌هایی بوده است که در دوره‌ای که کشور در آرامش قرار داشت، دچار پیک کرونا شد و در آن زمان تعداد قابل توجهی تست تشخیصی انجام داد که یکی از سلاح‌های اولیه ما برای مبارزه با بیماری کرونا، تشخیص است و انجام تست‌های تشخیصی در این میان نقش مهمی را ایفا می‌کند.
 
رهگیری بیماران کرونایی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران به ازای هر یک بیمار هفت نفر است
 
سخنگوی وزارت بهداشت به رهگیری خوب و مناسب بیماران کرونایی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران اشاره و ابراز کرد: در این دانشگاه در ازای هر یک نفر مبتلا به بیماری کووید ۱۹، هفت نفر مورد رهگیری قرار می‌گیرند که این افراد قالبا افرادی هستند که با فرد مبتلا در تماس بوده‌اند تا از این طریق بیمار در مراحل اولیه ابتلا مورد تشخیص، تحت کنترل، ایزوله و قرنطینه قرار بگیرد.
 
وی با بیان اینکه پیش بینی‌های لازم برای تعداد تخت‌های بیمارستانی شده است تا بیماران در دریافت خدمات دچار مشکل نشوند، افزود: بیمه نیز همکاری‌های خوبی داشته است تا بیماران برای دریافت درمان‌های آنتی وایرال دچار مشکل نشوند که امیدواریم در این میان استان مازندران و دانشگاه علوم پزشکی مازندران بتواند مسیر پیش رو را به خوبی طی کند تا ان شاالله از پیک چهارم نیز عبور کنیم.
 
۸۵ درصد واکسن جهان در اختیار هشت کشور قرار دارد
 
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص واکسیناسیون کرونا، بیان کرد: روند واکسیناسیون در کشور بر اساس پیش‌بینی‌هایی که داشتیم و وعده‌های کشورهایی که بنا بود به ما واکسن بدهند آن‌گونه که باید محقق نشد. البته موضوع واکسن یک معضل جهانی است و تعداد محدودی از کشورها اکنون ۸۵ درصد واکسن موجود را به خود اختصاص داده‌اند که تعداد این کشورها به اندازه تعداد انگشتان یک دست است.
 
استان مازندران تا ۵ اردیبهشت کادر بهداشت و درمان خود را به صورت کامل واکسینه خواهد کرد
 
دکتر لاری اضافه کرد: ایران در این زمینه سرعت بیشتری پیدا کرده است که ان شاالله به زودی گروه یک که کادر بهداشت و درمان کشور را شامل می‌شود به صورت کامل واکسینه خواهیم کرد. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در استان مازندران تا ۵ اردیبهشت ماه جاری واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان به پایان خواهد رسید. در این گروه دانشجویان دستیاری و بالینی که در مراکز آموزشی و درمانی در حال خدمت هستند قرار دارند.
 
ناظر عالی وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان‌های شمالی، خاطر نشان کرد: بخش خصوصی، نظام پزشکی، بیماران خاص، سالمندان، جانبازان بالای ۷۰ درصد، (۵۰ درصد تزریق شده‌اند) و دیگر جانبازان عزیز با درصدهای پایین‌تر در این گروه قرار دارند که واکسن به این عزیزان تزریق خواهد شد.
 
واکسن‌های برکت و پاستور وارد کارآزمایی بالینی ۳ شدند
 
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به وضعیت واکسن‌های داخلی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر واکسن برکت و پاستور وارد کارآزمایی بالینی ۳ شدند، واکسن پاستور در مازندران پایلوت شده است و این استان جزء هفت استانی است که پایلوت واکسن پاستور در حال انجام است. پنج شنبه نیز واکسن برکت کارآزمایی بالینی ۳ را آغاز کرده است که به نظر می‌رسد این دو واکسن خوب ایرانی، تیرماه و یا خردادماه جاری با تولید انبوه به فرایند پوشش دیگر گروه‌ها در کشور خواهد رسید.
 
۶۰ میلیون دز واکسن اسپوتنیک روسیه به زودی وارد کشور خواهد شد
 
 وی با اشاره به وضعیت واکسن‌های خارجی کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر برای اتمام واکسیناسیون گروه‌های در نظر گرفته شده در مرحله اول، تعداد واکسن‌های وارداتی قابل قبول است و ۶۰ میلیون دز واکسن اسپوتنیک روسیه نیز به مرور وارد کشور خواهد شد که زمان دقیق دریافت این محموله هنوز مشخص نیست.
 
دکتر لاری در خصوص شایعاتی در خصوص ایجاد مشکلات خونی پس از استفاده از واکسن استرازنکا در کشور، بیان کرد: این شایعات بر پایه علمی عنوان نمی‌شود، البته هر واکسنی ممکن است عوارضی داشته باشد، این واکسن به تعداد افراد زیادی در کشورهای اروپایی تزریق شده است و ممکن است به دلیل این فراوانی تعداد افراد بیشتری خبر از عوارض واکسن بدهند که بر اساس صحبت‌های انجام شده از هر ۲۰۰ هزار نفر یک نفر به دلیل استفاده از این واکسن دچار مشکلات خونی شده است که با توجه به تعداد بالای مرگ بر اثر بیماری کرونا این عدد قابل توجه نیست.
 
سازمان بهداشت جهانی اعتقاد دارد هر واکسنی که در دسترس دارید را برای در امان ماندن از کرونا تزریق کنید
 
 معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تعداد بالای مرگ و میر در جهان و ایران را به دلیل شیوع بالای ویروس کرونا نگران‌کننده دانست و گفت: سازمان بهداشت جهانی در خصوص واکسینه شدن مردم جهان در برابر کرونا اعتقاد دارد که هر واکسنی که در دسترس دارید را برای در امان ماندن از کرونا تزریق کنید. البته در خصوص استرازنکا اجباری برای تزریق این واکسن نیست و مردم با رضایت خود و داوطلبانه این واکسن را دریافت می‌کنند. علی‌رغم اینکه این موضوعات در فضای مجازی مطرح شده است اما به لطف خدا در واکسن‌های تزریقی مشکل خاصی را نداشته‌ایم البته راه درمانی مقابله با مشکلات ناشی از تزریق این واکسن نیز به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است.
 
 
تعداد بیماران بستری کرونایی از ۳۰۰ نفر در پیک سوم به هزار و ۳۰۰ نفر در پیک چهارم رسیده است
 
در ادامه دکتر سید عباس موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندارن در خصوص وضعیت بیماری کرونا در پیک چهارم در این استان، بیان کرد: ما با فاصله کوتاهی از پیک سوم وارد پیک چهارم با سرعت فزاینده‌ای که این پیک خود از خود نشان داد، شدیم اما خدا را شکر از چند روز قبل شتاب افزایشی بیماری متوقف شده است.
 
وی اضافه کرد: در ابتدای پیک سوم تعداد بیماران بستری ما در استان بیش از ۳۰۰ نفر بود که این تعداد در پیک چهارم حدود هزار و ۳۰۰ نفر شده است که اکنون در این عدد تثبیت شده است و به لطف خدا با تلاش‌های صورت گرفته این عدد بالاتر نرفته است.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندارن در ارتباط با واکسیناسیون کرونا در این استان بیان کرد: در فاز اول مرحله بندی‌های مختلفی وجود داشت که ما تاکنون حدود چهار تا پنج مرحله را پشت سر گذاشته‌ایم به نحوی که تقریبا واکسیناسیون گروه‌های مربوط به ICU و بخش‌های ارائه دهنده خدمات مستقیم کووید۱۹ به پایان رسیده است. در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که سایر کادر بهداشت و درمان و افراد بالای ۵۰ سال را در حال انجام واکسیناسیون داریم  و امیدواریم در چند روز آینده تمامی کادر بهداشت و درمان را فارغ از بخش و مکان محل خدمات واکسینه کنیم.
 
تمام دانشجویان بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران واکسن دریافت کرده‌اند
 
این مقام مسئول در خصوص واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندارن، گفت: واکسیناسیون در حوزه دانشجویان با توجه به اینکه متمرکز بر محل خدمتشان بود تمامی دانشجویانی که در بخش‌های کرونای در حال خدمت بوده‌اند واکسینه شدند و اکنون در حال واکسینه دانشجویان بالینی، اینترن‌ها و رزیدنت‌هایی هستیم که فعال در بخش‌های درمانی غیر کرونایی هستند.
 
۲۳ هزار نفر کادر بهداشت و درمانی در دانشگاه علوم پزشکی مازندارن در حال خدمت هستند
 
دکتر موسوی اضافه کرد: ۲۳ هزار نفر کادر بهداشت و درمانی در دانشگاه علوم پزشکی مازندارن در حال خدمت هستند که در پارت‌های مختلف به اندازه این میزان نیرو، واکسن برای تزریق در اختیار داریم.
 
وی در خصوص تعداد تخت‌های درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندارن، گفت: ما استانی بودیم که از ابتدای بیماری درگیری شدید با بیماری کرونا داشتیم به نحوی که در پیک اول کرونا حدود دو هزار تخت درمانی به بیماران کرونایی اختصاص دادیم و هزار و ۸۰۰ تخت بستری بیمار داشتیم که درگیر بیماران کونایی بودند که به ‌لطف خدا در پیک‌های بعد این رقم کمتر شد.
 
طی ۱۴ ماه گذشته هزار تخت درمانی به تخت‌های درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزوده شده است
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندارن خاطر نشان کرد: این شرایط باعث شد آمادگی خوبی در میان کادر بهداشت و درمان استان شکل بگیرد به شکلی که در این مدت حدود هزار تخت درمانی، ۲۰۰ تخت ICU به تعداد تخت‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزوده شده است، افزوده شدن تعداد قابل توجهی اکسیژن‌ساز و دستگاه‌های کمک تنفسی به مراکز درمانی از دیگر اتفاقات مثبت در این مدت بوده است.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه از نظر ارائه خدمت به بیماران کووید۱۹ مشکلی نداریم اما در زمان اشغال تخت‌های درمانی توسط بیماران کرونایی، خدمات معمول پزشکی ما دچار مشکل می‌شوند، گفت: طبق دستورالعمل وزارت بهداشت بستری‌های غیر اورژانس متوقف شده است اما این موضوع در دراز مدت مشکل ایجاد خواهد کرد. ضمن اینکه بسیاری از خدمات معمول مانند تصادفات جاده‌ای که در سفرهای نوروزی اتفاق افتاده است و ارائه خدمات به بیماری‌های ناشی از تصادفات را نمی‌توانیم تعطیل کنیم.
 
وی در خصوص ارائه خدمات درمانی سرپایی جهت ذخیره تخت‌های بستری برای بیماران بدحال کرونایی بر اساس دستور وزیر بهداشت، ابراز کرد: این کار را انجام داده‌ایم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم در بیمارستان‌های تحت پوشش بر اثر شرایط هر مرکز درمانی، بخش‌های درمانی سراپایی را به عنوان نوعی از تنوع خدمت  داشته باشیم، اما نکته‌ای که در بحث پیشگیری دارای اهمیت است این‌که این بیماران به عنوان بیمارانی که لود بالای ابتلا به بیماری را دارند در مسیرهای رفت و آمد خود برای دریافت خدمات، افراد بیشتری را به بیماری مبتلا نکنند.
 
دکتر موسوی گفت: براین اساس افرادی که وسیله نقلیه مناسب اختصاصی ندارد و از راه دور باید بیاید و ممکن است در مسیر افراد دیگری را مبتلا کنند این نوع خدمات را دریافت نمی‌کنند.
 
گفتنی است، در پایان سفر دکتر لاری از بخش اورژانس بیمارستان مازندران در نحوه خدمت رسانی به بیماران کرونایی بازدید کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز