یک متخصص تغذیه تاکید کرد؛

جایگزینی مصرف آبزیان به جای مرغ و گوشت در صورت یکسان بودن قیمت/ استفاده از آبزیان دوبار در هفته/ قطعا مصرف آبزیان را توصیه می کنیم

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۱۱:۵۶:۵۶
کد خبر: ۱۱۶۹۲۸۴
جایگزینی مصرف آبزیان به جای مرغ و گوشت در صورت یکسان بودن قیمت/ استفاده از آبزیان دوبار در هفته/  قطعا مصرف آبزیان را توصیه می کنیم
عبدالرضا نوروزی گفت: قطعا مصرف آبزیان را توصیه می کنیم و اگر به لحاظ قیمتی همسان با مرغ و گوشت باشد پیشنهاد این گزینه را می دهیم چرا که از لحاظ غذایی مطلوب است.

به گزارش برنا؛ دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری در مراسم بهره برداری از ۴ هزار و ۶۳۵ طرح وزارت جهاد کشاورزی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد پس از استماع گزارشی درخصوص افتتاح یک مرکز پرورش میگو گفت: «به نظر من، بخش پرورش ماهی و میگو بخش مهمی است و برای اینکه بتوانیم غذا و پروتئین مورد نیاز مردم را تامین کنیم باید بیشتر به سمت آبزیان حرکت کنیم. اگر ما بتوانیم به قیمت مناسب و به اندازه مناسب آبزیان را در اختیار مردم قرار دهیم مسلما اگر عادت مصرف مردم از گوشت قرمز یا گوشت مرغ به سمت آبزیان حرکت کند این تحول بزرگی است شرطش این است که هم بتوانیم به اندازه کافی اینها را وارد بازار کنیم و هم به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهیم تا مردم هم توان استفاده داشته باشند»

در پی این سخنان یک متخصص تغذیه ضمن تائید این راهبرد دولت، به لزوم استفاده بیشتر از گوشت آبزیان تاکید کرد.

عبدالرضا نوروزی، متخصص تغذیه با بیان اینکه جایگزینی گوشت ماهی می تواند تاثیر مثبت روی سلامتی داشته باشد گفت: میزان چربی گوشت آبزیان و به طور کلی آبزیان اعم از میگو و ماهی چه چربی های اشباع و چه غیر اشباع خیلی پایین است که به عنوان مواد پروتئینی و مواد غذایی سالم محسوب می شوند چون چربی پایینی دارند.

او افزود: دومین ویژگی که آبزیان دارند این است که حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و امگا 6 هستند که فواید این اسید چرب جز موارد مسلم علم تغذیه است که باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی، مغزی و عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون و... می شود و بسیار مفید هستند.

نوروزی تاکید کرد: آبزیان به خاطر نوع پروتئین ها و نوع اسید های آمینه موجود کیفیت بسیار بالایی دارند و برای مواردی مانند رشد و نمو به خصوص در بچه ها و سالمندان و افرادی که کاهش وزن و بیماری داشتند خوب و مفید است.

این متخصص تغذیه ادامه داد: قطعا مصرف آبزیان را توصیه می کنیم و اگر به لحاظ قیمتی همسان با مرغ و گوشت باشد پیشنهاد این گزینه را می دهیم چرا که از لحاظ غذایی مطلوب است.

او اشاره به اینکه اگر خوردن آبزیان را جایگزین و نه حذف پروتئین های گوشت و مرغ کنیم از لحاظ سلامتی در وضعیت بهتری هستیم عنوان کرد: بله همین گونه است. یک نفر باید دو وعده در هفته از مواد پروتئینی با منشا آبزیان استفاده کند می خواهد ماهی تن، قزل آلا، میگو و... باشد. دوبار در هفته باید استفاده کرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف ماهی در میان ایرانیان افزایش داشته است، گفت: دلیل افزایش مصرف آبزیان به آن خاطر است که ماهی های پرورشی طی سالیان اخیر افزایش یافته و ماهی های قزل آلا که جز ماهی های سردآبی هستند و معمولا در آب های شیرین رودخانه رشد می کنند تولیدش در ایران طی 15 سال اخیر بیشتر شده و جز بهترین منابع غذاهای پروتئینی با منشا آبزیان هستند که سبب شده مصرف ماهی در بین مردم ایران بیشتر شود.

نوروزی در پایان افزود: به عنوان متخصص تغذیه امیدوارم مصرف آبزیان از آنچه که هست بیشتر شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز