آخرین جزئیات از هجوم ملخ ها به ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۲۳:۲۷:۳۹
کد خبر: ۱۱۶۹۷۷۳
آخرین جزئیات از هجوم ملخ ها به ایران
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه مبارزه با هجوم ملخ با جدیت درحال انجام است، گفت: خطر هجوم ملخ از غرب کشور زیاد نیست بلکه از جنوب غربی کشور استان‌هایی همچون بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان در معرض این آسیب هستند.

به گزارش برنا؛  در کشور اقدامات لازم برای مقابله با هجوم ملخ در دوران مختلف انجام شده اما تغییرات آب و هوایی همچون تغییر در جهت وزش باد و خشکسالی های اخیر به ویژه خشکسالی در سال جاری باعث هجوم ملخ‌ها به کشور  شده است.

مسعود لطیفیان، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات درباره آخرین وضعیت هجوم ملخ‌ها در کشور به خبرنگار برنا گفت: هجوم ملخ در  جنوب غربی کشور در استان‌هایی همچون بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان در معرض این آسیب هستند.

او افزود: تمهیدات مناسب برای مهار خسارت‌های ناشی از هجوم ملخ‌ها اندیشیده شده است.

لطیفیان درباره چرایی هجوم ملخ به اراضی تصریح کرد: با توجه به عدم بارش‌های مناسب در سال ۲۰۲۱ در مناطق کانونی بهاره ملخ صحرایی در ایران، گرم شدن هوا و خشک بودن و عدم وجود رطوبت خاک باعث شد که پوشش‌های گیاهی به ویژه در یکسال اخیر در این مناطق ضعیف و زود خشک شوند. همچنین در برخی از مناطق کانونی زمستانه  ملخ صحرایی از جمله در آفریقا و عربستان باعث شد که شرایط مناسب برای بالغ شدن و تخم ریزی اضافی در آنجا به وجود آید.

این مقام مسئول با بیان اینکه مبارزه با هجوم ملخ با جدیت درحال انجام  است، تصریح کرد: با توجه به بارش نامناسب در کشور حتی در استان‌های شمالی کشور هم پوشش گیاهی مراتع در حال خشک شدن است و با رشد سنین پوره‌های ملخ مراکشی و ملخ‌های بومی دیگر به سمت مزارع و باغات سرسبز برای تغذیه حرکت می کنند که باعث بروز خسارت  می‌شوند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات درباره اقدامات برای مهار ملخ تاکید کرد: بیشترین سطح مبارزه در طارم زنجان( ۱۵۰۰۰ هکتار) ، طارم قزوین و رودبار گیلان( هر کدام ۹۰۰۰ هکتار) انجام شده و مبارزه ادامه دارد. سطح مبارزه با ملخ های بومی تا تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در حدود ۴۰۰۰۰ هکتار گزارش شده و این سطح مبارزه روزانه افزایش پیدا می‌کند.

لطیفیان تصریح کرد: در اوایل فروردین ۱۴۰۰ در مناطقی همچون استان بوشهر، خوزستان و ایلام رخ داد که با انجام عملیات ردیابی و تجهیز بودن اکیپ‌های مبارزه کنترل این دستجات مهاجر به شکل مناسب انجام شده و سطحی در حدود ۶۳۰۰ هکتار در این سه استان مبارزه صورت گرفت.

او درباره نوع ملخ‌های مهاجم گفت: از آنجایی که دلیل اصلی ریزش ملخ صحرایی را وزش باد شدید است ملخ‌های ورودی اصولا بالغ و زرد رنگ هستند در صورتی که به صورت نرمال ملخ‌های نابالغ صورتی رنگ مهاجرت می‌کنند.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز