زنان کارآفرین خراسان شمالی ۲ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد کردند

۱۴۰۰/۰۲/۰۵ - ۱۳:۱۱:۰۶
کد خبر: ۱۱۷۰۲۱۰
زنان کارآفرین خراسان شمالی ۲ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد کردند
مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی گفت: این صندوق پنج هزار شغل از سال 92 تاکنون در روستاهای استان ایجاد کرده است که 50 درصد آن مربوط به زنان کارآفرین بوده است.

به گزارش برنا؛ منوچهر نبی‌زاده، مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی گفت: این صندوق در این مدت بیش از 2 هزار و 507 میلیارد ریال به متقاضیان برای ایجاد کسب و کارهای کوچک وام داده است که زنان در سال های اخیر از دریافت تسهیلات استقبال خوبی داشتند.

او  با بیان این که صندوق کارآفرینی امید در این مدت 15 هزار و 248 مورد تسهیلات به روستاییان در راستای ایجاد اشتغال پرداخت کرده است، افزود: از مجموع این طرح ها هزار و 109 مورد مربوط به طرح اشتغال روستایی و عشایری بوده است که 967 میلیارد و 435 میلیون ریال نیز تسهیلات ارائه شد.

نبی زاده گفت: از محل منابع داخلی و تفاهم نامه ها نیز چهار هزار و 403 طرح اشتغال ایجاد شد که هزار و 121 میلیارد و 865 میلیون ریال وام به آنان پرداخت شد.

او افزود: 9 هزار و 740 مورد نیز سپرده و وام ضروری بوده است که 562 میلیارد و 852 میلیون ریال تسهیلات به آنان پرداخت شد، بیشتر این وام ها در راستای ایجاد و پایداری شغل هزینه شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی گفت: هرچند زنان در ایجاد شغل بسیار توانمند و جدی هستند، اما یکی از مشکلات اصلی بانوان در دریافت تسهیلات، ضمانت نامه ها بود که این مشکل هم اکنون رفع شده است زیراکه زنان با ایجاد صندوق خرد می توانند تنها برای دریافت وام سفته دهند.

فعال شدن کسب و کارهای خرد و کوچک

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی با بیان این که این صندوق به طور تخصصی در زمینه کسب و کارهای خرد و کوچک فعالیت می کند، گفت: از نظر بعد اجتماعی راه پیشرفت برای همه سطوح وجود دارد و تمرکز بر روی شهرهای بزرگ به سمت شهرهای کوچک و روستاها می رود.

نبی زاده در ادامه با بیان این که هم اینک در برخی از روستاهای این استان از جمله سارمران اسفراین و خرق در فاروج که طرح روستای بدون بیکار اجرا می شود هم اینک مهاجرت معکوس نیز اتفاق افتاده است گفت: با راه اندازی طرح های کوچک و کسب و کارهای خرد برخی از جوانان برای اجرای طرح از شهر به روستا بازگشته اند.

او با بیان این که در طرح های خرد و کوچک شغل های فامیلی ایجاد می شود، افزود: هر متقاضی برای ایجاد کسب و کار کوچک اعضای خانواده را نیز با شغل درگیر می کند که به خودی خود برای چند نفر دیگر نیز شغل ایجاد خواهد شد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی افزود: همچنین رونق کسب و کارهای کوچک موجب عدالت محوری خواهد شد زیراکه افراد توانمند زیادی وجود دارند که برای ایجاد کار تمکن مالی ندارند اما با دریافت یک وام کوچک می توانند شغلی برای خود ایجاد کنند.

او اظهار کرد: حتی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه نیز به کسب و کارهای کوچک اهمیت زیادی داده شده است که می توانیم از یافته های آنان استفاده کنیم.

نبی زاده افزود: 44 درصد جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند علاوه بر این جمعیت زیادی در شهرهای زیر 20 هزار نفر نیز سکونت دارند که به نوعی روستا محور است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی اظهار کرد: این صندوق به طور تخصصی در 10 سال گذشته 11 هزار و 892 طرح خرد و کوچک را مورد حمایت قرار داده است که در این راستا 2 هزار و 544 میلیارد و 708 میلیون ریال نیز وام داده است.

نبی زاده با بیان این که هم اینک نقشه راه برای ایجاد اشتغال در استان روشن شده است، گفت: ایجاد کسب و کارهای خرد و کوچک کمک بسیار خوبی برای ایجاد شغل در روستاها است، هم اینک باید موانع و مشکلات را از سر راه برداریم.

او خاطرنشان کرد: در سال های اخیر علاوه بر روستاها کسب و کارهای خرد و کوچک را به حاشیه شهرها نیز برده ایم که هم اینک در صندل آباد بجنورد چندین طرح اجرا می شود، در این منطقه حاشیه ای هم اینک تعداد زیادی کارگاه فعالیت دارند.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد روستایی هستند و بیشترین اشتغال استان مربوط به حوزه کشاورزی است، همچنین در این استان پنج هزار خانوار عشایری با جمعیت حدود 30 هزار نفر سکونت دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز