سوابق تحصیلی کاملاً قابل اعتبار است

۱۴۰۰/۰۲/۰۵ - ۲۰:۲۹:۱۶
کد خبر: ۱۱۷۰۴۲۱
سوابق تحصیلی کاملاً قابل اعتبار است
خسرو ساکی گفت: در اعمال سوابق تحصیلی ۶۰ درصد بحث تفاوت بین مناطق محروم و مناطق برخوردار مطرح شده است.

به گزارش برنا؛ خسرو ساکی در جلسه 147 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در اعمال سوابق تحصیلی ۶۰ درصد بحث تفاوت بین مناطق محروم و مناطق برخوردار مطرح شده است اما باید بگوییم که این اشکال وجود دارد اما خیلی پر رنگ نیست که به خاطر آن بخواهیم این طرح را کنار بگذاریم.

او  توضیح داد: برای حل مسأله نابرابری می‌توان ضریب دهی را بر اساس درجه محرومیت اعمال کرد. هم‌اکنون در آموزش و پرورش بر اساس طرح پایش کیفیت، استان‌ها رتبه بندی می‌شوند؛ کمیت و کیفیت معلم، کمیت و کیفیت فضا، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و ... را رتبه بندی می‌کنیم و یک ضریب محرومیت تعریف می‌شود تا بعداً با اعمال آن، نقیصه عدم عدالت تعدیل شود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تعدادی پشت کنکوری داریم که با طرح تأثیر ۶۰ درصدی معدل، فارغ‌التحصیل نشده‌اند و باید برای آنها فکری شود؛ در شرایط فعلی داوطلب به سوابق تحصیلی بهایی نمی‌دهد. این در حالیست که همیشه در آموزش و پرورش سعی می‌شود ضریب دشواری امتحانات نهایی یکسان باشد و از سال ۹۵، بحث سوابق تحصیلی جدی شده و به صورت سیستمی موجود است.

ساکی با بیان اینکه به دنبال تغییر نظام تستی به تشریحی نیستیم بلکه به دنبال تغییر نظام سنجش و رسیدن به اهداف ۱۲ ساله آموزش و پرورش هستیم، افزود: سوابق تحصیلی کاملاً قابل اعتبار است؛ قواعد نمره گذاری، شیوه تصحیح و ... همه مشخص شده است.

او  گفت: نظرسنجی بر اساس نظر رئیس جمهور از مدیران، مسؤولان، دانش‌آموزان، داوطلبان، معلمین و کارکنان در سامانه شاد صورت گرفته است که برخی نتایج آن را بیان می‌کنم؛ در پاسخ به این سؤال که «کنکور فعلی معیار مطلوب برای سنجش داوطلبان است؟»، ۱۳ درصد خیلی موافق و ۱۷ درصد موافق، ۹ درصد نظری نداشته‌اند، ۲۹ درصد مخالف، ۳۲ درصد خیلی مخالف بودند؛ در پاسخ به سؤال «امتحانات نهایی در مقایسه با کنکور اضطراب کمتری دارد؟»، ۲۱ درصد خیلی موافق، ۴۲ درصد موافق، ۸ درصد بدون نظر، ۱۵ درصد مخالف، ۱۴ درصد خیلی موافق بودند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: در پاسخ به سؤال مهم دیگر که «بهتر است هر فردی معدل پایینی دارد از ورود به کنکور منع شود؟»، ۱۲ درصد خیلی موافق، ۱۳ درصد موافق، ۶ درصد نظری نداشتند، ۳۴ درصد مخالف و ۳۴ درصد خیلی مخالف بودند. برای سؤال «آیا ترکیب کنکور و امتحان نهایی، سنجش بهتری به دست می‌دهد؟» نیز ۲۸ درصد خیلی موافق و ۴۱ درصد موافق بودند. در این نظر سنجی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند.

 

 

نظر شما