عضو کمیته ملی مقابله با کرونا مطرح کرد:

سازمان غذا و دارو گزارشات واکسن داخلی را به سازمان بهداشت جهانی منتقل می‌کند/ نتیجه گیری در مورد عارضه واکسن دو هفته بعد از تزریق / واکسن کووبرکت تا این لحظه عارضه ای نداشته است

۱۴۰۰/۰۲/۰۷ - ۰۵:۲۲:۱۳
کد خبر: ۱۱۷۰۸۸۲
سازمان غذا و دارو گزارشات واکسن داخلی را به سازمان بهداشت جهانی منتقل می‌کند/ نتیجه گیری در مورد عارضه واکسن دو هفته بعد از تزریق / واکسن کووبرکت تا این لحظه عارضه ای نداشته است
مینو محرز با اشاره به برخی تشکیک ها در خصوص واکسن داخلی گفت: گزارشات مراحل ساخت این دارو به سازمان غذا و دارو ارسال شده و این سازمان هم به شکل خودکار اطلاعات در به سیستم سازمان بهداشت جهانی منتقل می‌کند.

به گزارش برنا؛ تزریق واکسن کرونا تولید داخل نقطه امیدی در مهار این ویروس منحوس در کشور محسوب می‌شود تا بتوان این بیماری را کنترل کرد. هرچند بر اساس گفته‌های صاحب نظران تاثیرگذاری واکسن کرونا بر روی بدن 6 ماه است اما در این شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اهمیت برخوردار است.

سه ماه پس از بهبودی می توان واکسن تزریق کرد

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی درباره فاز سه واکسن کرونای تولید داخل به خبرنگار برنا گفت: هر فردی بعد از گذشته سه ماه از ابتلا و بهبودی می‌تواند واکسن کرونا را تزریق کند. برای مثال بنده به دلیل نداشتن آنتی بادی واکسن کرونا را تزریق کردم.

او افزود: قبل از تزریق واکسن آنتی بادی افراد تست می‌شود. به طور معمول سه ماه بعد از ابتلا افراد می‌توانند واکسن کرونا را تزریق کنند.

آخرین وضعیت تولید واکسن کرونای داخلی

محرز درباره تعداد افراد تزریق کننده واکسن ادامه داد: تاکنون در فاز یک حدود 58 نفر تحت واکسیناسیون قرار گرفتند. در فاز دوم حدود 280 و در فاز سه هم قرار است 20 هزار نفر در سراسر ایران تحت واکسیناسیون قرار گیرند. در این میان 11 هزار و 500 نفر برای استان  تهران  و البرز و مابقی هم برای استان‌های مشهد، اصفهان، بوشهر و شیراز هستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: واکسیناسیون به سرعت در حال انجام است و زمان‌بر نیست. البته در گام بعدی نتیجه‌گیری از عوارض این واکسن بعد از دو هفته بعد از تزریق انجام می‌شود.

در خردادماه نتایج اثربخشی واکسن بر روی 20 هزار نفر بررسی می‌شود

محرز تصریح کرد: تا پایان خرداد سال جاری نتایج اثربخشی  و عارضه در 20 هزار نفر نیز بررسی می‌شود. البته تاکنون به بیش از 300 نفر این واکسن تزریق شده و عارضه خاصی را به دنبال نداشته است.

کارخانه تولید واکسن کرونا به سرعت تجهیز می‌شود

به گفته او در فاز سه تاثیرگذاری واکسن بررسی می‌شود. کارخانه صنعتی هم به سرعت تجهیز می‌شود تا بتواند به طور ماهانه میلیون‌ها دوز واکسن تولید کند.  

تزریق واکسن کرونا برای بیماران زمینه‌ای

او درباره تزریق این واکسن برای بیماران زمینه‌ای تاکید کرد: بعد از اثبات این واکسن تمامی افراد جامعه می‌توانند از آن استفاده کنند. تاکنون از سنین 18 تا 75 سال افراد تحت تزریق واکسن قرار گرفتند و بدون عارضه بوده است. بنابراین افراد از سنین بالای 18 سال با هر بیماری زمینه‌ای در صورت اثبات رضایت بخشی این واکسن می‌توانند آن را تزریق کنند.

این عضو کمیته مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که افراد ناقل ویروس کرونا هم می‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند؟ افزود: تست پی سی آر از داوطلبان برای تزریق واکسن گرفته می‌شود. در صورتی که این تست منفی باشد مجاز به تزریق واکسن هستند. در واکسیناسیون عمومی فرد ناقل هم می‌تواند تحت تزریق قرار بگیرد و عارضه‌ای هم ندارد. 

محرز در واکنش به اینکه برخی از افراد به واکسن کرونای ایرانی شک دارند. تایید واکسن کرونا از سوی سازمان جهانی بهداشت انجام خواهد شد؟ افزود: گزارشات مراحل ساخت این دارو به سازمان غذا و دارو ارسال شده و این سازمان هم به شکل خودکار اطلاعات در به سیستم سازمان بهداشت جهانی منتقل می‌کند.

واکسن کرونای ایرانی بر روی اصول ساخته شده است

او در واکنش به اظهار نظرهای برخی افراد درباره داروی ایرانی گفت: این طرز فکر شاید از سوی برخی از پزشکان بروز کرده است. بنده سرپرستی و مجری این طرح هستم. مراحل تولید واکسن بر روی اصول بوده است، اگر بنده مطمئن نبودم این واکسن را تزریق نمی‌کردم جان خودم را دوست دارم. 

//انتهای پیام: 3

نظر شما