معاون عملیات سازمان امداد و نجات:

ماموریت‌های امداد و نجات در نوروز ۱۴۰۰ افزایش ۱۸۲ درصدی داشت/ تهران در صدر ماموریت‌های حوادث کوهستان

۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ۰۹:۴۴:۴۶
کد خبر: ۱۱۷۱۶۷۸
ماموریت‌های امداد و نجات در نوروز ۱۴۰۰ افزایش ۱۸۲ درصدی داشت/ تهران در صدر ماموریت‌های حوادث کوهستان
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، عملیات این سازمان را در سال 99 و نوروز 1400 را تشریح کرد.

به گزارش برنا؛ محمدباقر محمدی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در خصوص اهم فعالیت های این سازمان در ماه های اخیر گفت: در سال 1399 علیرغم شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و کاهش سفرهای مردم اما جمعیت هلال احمر در تمام طول سال به صورت آماده باش بوده و نسبت به ارائه خدمات امدادی در حوادث و سوانح مختلف از جمله حوادث ترافیکی، کوهستان، سیل و آبگرفتگی و زلزله اقدام کرده است.

انجام 3150 عملیات نجات فنی

او افزود: در سال گذشته 26 هزار و 275 مورد ماموریت و خدمات امداد و نجات انجام و به بیش از 207 هزار نفر از آسیب دیدگان حوادث مختلف خدمات رسانی شد. در این مدت 13 هزار و 238 مصدوم و بیمار به مراکز درمانی از طریق زمینی و هوایی منتقل شدند و 3150 عملیات نجات فنی صورت گرفت. رهاسازی 3789 مصدوم ناشی از سوانح ترافیکی نیز از جمله اقدامات دیگر در این مدت بوده است که انجام شده و به بیش از 17 هزار نفر از آسیب دیدگان و افراد در راه مانده اسکان اضطراری داده شد.

این مقام مسئول در سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 1399 تعداد 15 هزار و 44 مورد ماموریت ترافیکی در سطح کشور توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر به ثبت رسیده است که طی این مدت 9220 مصدوم به مراکز درمانی انتقال، 2961 نفر در محل حادثه درمان و 3789 مصدوم طی 2971 مورد عملیات نجات فنی از خودروهای آسیب دیده رهاسازی شده اند.

بیشترین ماموریت ترافیکی در استان گلستان

محمدی ادامه داد: بیشترین ماموریت ترافیکی در استان های گلستان با 1290 مورد ( 8.6 درصد از کل ماموریت های ترافیکی)، مازندران با 1136 مورد ( 7.6 درصد از کل ماموریت های ترافیکی) و استان اصفهان با 1085 مورد (7.2 درصد از کل ماموریت های ترافیکی) رقم خورده است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در خصوص عملیات های کوهستانی اظهار کرد: همچنین در سال 1399 تعداد 2427 مورد ماموریت امداد و نجات در ارتفاعات کوهستانی 27 استان کشور توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر به ثبت رسیده است که منجر به نجات 2075 مفقود و در راه مانده، اعزام 640 مصدوم به مراکز درمانی، درمان سرپایی 237 نفر  در محل حادثه شده است. بیشترین ماموریت در ارتفاعات کوهستان استان های  تهران  با 313 مورد ( 13 درصد از کل ماموریت)، فارس با 225 مورد( 9 درصد از کل ماموریت) و مازندران با 178 مورد (7 درصد از کل ماموریت) را به خود اختصاص دادند.

فعالیت 12 هزار نجاتگر تخصصی در ایام نوروز

او در خصوص طرح ملی نوروزی امداد و نجات افزود: امسال همزمان با اجرای طرح ملی امداد و نجات نوروزی 1400 و در راستای مدیریت بهینه و مطلوب در روند قطع زنجیره انتقال بیماری در کشور و به منظور هم افزایی، مطابق بامصوبات پنجاه و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، مسئولیت کنترل بهداشتی مسافرین ورودی از مبادی مرزهای رسمی کشور در کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برعهده جمعیت هلال احمر قرار گرفت و به همین منظور در 16 استان کشور و 33 مرز رسمی هماهنگی و استقرار نیروهای امدادی از تاریخ 20 اسفند 99 صورت پذیرفت و خدمات ارائه شد. در همین راستا تعداد کل پایگاه و مراکز امدادی فعال در طرح نوروز 1400، تعداد 1205 مرکز، تعداد تیم های عملیاتی فعال در طول طرح، 1553 تیم و نیروهای عملیاتی نیز 12 هزار نفر نجاتگر تخصصی بوده و 3453 دستگاه لجستیک امداد و نجات هلال احمر در طرح نوروز 1400 نیز به کالر گرفته شدند.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر با اشاره به گزارش خدمات امداد و نجات در سطح کشور از تاریخ 25 اسفند 99 تا 8 صبح 15 فروردین 1400 گفت: 1762 ماموریت امداد و نجات در طرح امدادو نجات 1400 انجام و به 5476  نفر از افراد آسیب دیده ناشی از حوادث مختلف امدادرسانی شد. 488 نفر مصدوم و افراد گرفتار در حوادث جوی و ترافیکی نجات داده شدند و 1004  نفر مصدوم به صورت زمینی و هوایی به مراکز درمانی منتقل شدند.

کاهش 66 درصدی ماموریت ها نسبت به 2 سال پیش

محمدی گفت: ماموریت های امداد و نجات نسبت به مدت مشابه نوروز 1399، با رشد 182 درصدی رو به رو بود اما نسبت به نوروز 1398 با 66 درصد کاهش همراه شده است. همچنین ماموریت های امداد و نجات ترافیکی نسبت به نوروز 1399رشد 238 درصدی و نسبت به نوروز 1398 کاهش 40 درصدی داشته است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در خصوص برنامه های اصلی معاونت عملیات در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد:  توسعه و تقویت شبکه امداد و نجات کشور شامل پایگاه های امدادی، ارتباطات رادیویی، تیم های عملیاتی و مراکز کنترل و هماهنگی، ساماندهی تیم های عملیاتی در سطح کشور، اجرای طرح آمایش و تیپ بندی پایگاه های امداد و نجات، توسعه شبکه ارتباطات رادیویی در سطح کشور، بالابردن سطح آمادگی و آموزش سگ های جست‌وجو، رونمایی از نرم افزار توزیع اقلام امدادی در زمان حوادث و سوانح، پیگیری و راه اندازی اتاق آماده عملیات تیم ها در مراکز استان و شعب سراسر کشور، تامین تجهیزات و اقلام مورد نیاز تیم های عملیاتی استان های کشور، ادامه ارزیابی و پایش تیم های عملیاتی کشور و به روزرسانی نرم افزارهای مدیریت هوشمند حوادث و سوانح از جمله اقدامات در دستور کار است.

محمدی در خصوص آخرین وضعیت نیروی انسانی مجموعه امداد و نجات گفت: در پایان سال 1399 با موافقت ریاست جمعیت تعدادی از نیروهای داوطلب که دارای درجه ایثار بودند از طریق قرارداد ساعتی به عنوان نیروهای پایگاه جذب شدند و در پایان سال 1399 نیز آزمون درجه ایثار در سطح کشور برگزار شد. همچنین در سال 1400 ساماندهی امدادگران و نجاتگران و برگزاری دوره های آموزش تخصصی با رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه ریزی شده است. لازم به ذکر است پس از ماه مبارک رمضان مرحله اعتراض به نتایج آزمون ایثار برگزار خواهد شد و امسال نیز انتخابات باشگاه امدادگران و نجاتگران هم در سطح کشور برگزار خواهد شد.

فعالیت 561 پایگاه امداد و نجات در سطح کشور

او افزود: در حال حاضر 561 پایگاه امداد و نجات در سطح کشور فعال است که در شرایط خاص و زمان سفرهای هموطنان این تعداد تا 1250 پایگاه نیز افزایش می یابد. در طرح آمایش پایگاه های امداد ونجات، پیش بینی شده است که در یک بازه زمانی پایگاه های امدادی هلال به نزدیک یک هزار پایگاه افزایش پیدا کند.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر در پایان با اشاره به  نقش ارتباطات در زمان بحران و وضعیت ارتباطات رادیویی کشور اظهار کرد: ارتباطات رادیویی در زمان بحران اهمیت بسیاری دارد و می تواند نقش موثری در برقراری ارتباط بین مدیران عملیاتی داشته باشد که در همین راستا در هفته هلال احمر سال 1400 تعداد 27 مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان‌های کشور به سیستم ارتباطات رادیویی دیجیتال متصل شده و امیدواریم تا پایان سال تمام کشور تحت پوشش قرار گیرد. همچنین برای بالا بردن پوشش رادیویی در زمان بحران، ساخت و طراحی تعداد 10 دستگاه خودروی ارتباطات رادیویی نیمه سنگین در حال انجام است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز