رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت خبر داد:

ایرادات شورای نگهبان به راحتی قابل حل است؛ جنبه اقتصادی دارد نه سیاستی/ ظرف دو الی سه هفته طرح را اصلاح و به شورای نگهبان ارسال می‌کنیم/ مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح را منطبق با سیاست‌های نظام دانسته است

۱۴۰۰/۰۲/۱۰ - ۰۵:۳۲:۱۸
کد خبر: ۱۱۷۲۰۰۶
ایرادات شورای نگهبان به راحتی قابل حل است؛ جنبه اقتصادی دارد نه سیاستی/ ظرف دو الی سه هفته طرح را اصلاح و به شورای نگهبان ارسال می‌کنیم/ مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح را منطبق با سیاست‌های نظام دانسته است
امیرحسین بانکی پور گفت: ورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز طرح جوانی جمعیت را مطابق با سیاست‌های نظام دانسته اما درخصوص 3 ماده 7 ،9 و 56 ابهاماتی مشاهده کرده که بیشتر جنبه اقتصادی دارد بنابراین ما مشکل سیاستی نداریم.

به گزارش برنا؛ شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ بود که بررسی «طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در شورای نگهبان به پایان رسید. رسیدگی به این طرح با توجه به حجم و اهمیت آن، در پنج جلسه حداقل چهار ساعته اعم از جلسات عادی و فوق‌العاده انجام شد اما شورای نگهبان ایرادات و ابهامات متعددی را نسبت به آن مطرح کرد تا در نهایت با رفع این اشکالات، قانونی کارآمد و موثر برای اجرا به جامعه عرضه شود. البته تاکید بر این نکته ضروری است که بخش اعظمی از مواردی که این شورا نسبت به این طرح مطرح کرده است، ابهاماتی بود که از نظر اعضای شورا در خصوص این طرح وجود داشت به این نحو که برخی عبارت‌پردازی‌ها در متن و یا برخی سازوکارها در نحوه اجرای این مصوبه روشن و دقیق نبود لذا مورد ایراد و ابهام این شورا قرار گرفت همچنین برخی مواد این طرح به خاطر وجوه شرعی، با اشکالات فقهای این شورا مواجه شد بنابراین درنهایت این طرح به مجلس بازگشت تا پس از اصلاح دوباره به شورای نگهبان ارسال شود.

البته مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ابهاماتی درباره این طرح وارد دانسته و عنوان کرده مواد 7، 9 و 56 و تبصره‌های آن ابهام دارد و بعد از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

امیرحسین بانکی پور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت در گفتگو با خبرنگار برنا درخصوص زمان رسیدگی به این طرح بازگردانده شده از سوی شورای نگهبان گفت: در حال حاضر اعضای کمیسیون‌ها با مشاوران خود درحال بررسی هستند تا پیشنهادات خود درخصوص این طرح را تدوین کنند، انشالله اولین جلسه رسیدگی به این طرح، جمعه هفته آینده برگزار خواهد شد تا پیشنهادات نمایندگان و ایرادات اعضای شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

او افزود: اصلاح این طرح در دستور کار مجلس قرار دارد و پیش بینی من این است باتوجه به ازیاد مواد این طرح، ظرف 2 الی 3 هفته اصلاح آن را تمام و مجددا به شورای نگهبان ارسال کنیم.

بانکی پور درخصوص ایرادات شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان ماده به ماده این طرح را مورد بحث  و بررسی قرار داده است و درمورد برخی مواد آن ابهامات و مغایرت با اصول شرعی مشاهده کرده و آن را مجددا به مجلس ارسال کرده تا مورد اصلاح قرار گیرد به طور کلی 90 درصد ایرادات جدی نیست و به راحتی قابل حل است و درمورد 10 درصد باقی مانده باید به اتفاق نمایندگان بحث و بررسی کنیم تا برطرف شود.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت در ادامه گفت: شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز طرح جوانی جمعیت را مطابق با سیاست‌های نظام دانسته اما درخصوص 3 ماده 7 ،9 و 56 ابهاماتی مشاهده کرده که بیشتر جنبه اقتصادی دارد بنابراین ما مشکل سیاستی نداریم.

بانکی پور در پایان تاکید کرد: طرح جوانی جمعیت یک طرح بسیار وسیعی است که 74 ماده و چندین بند و تبصره و در مجموع 200 حکم دارد بنابراین طبیعی‌ست مغایرت‌ها و ابهاماتی وجود داشته باشد.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز