آیا واکسن بر کرونای جهش‌یافته هندی مؤثر است؟

۱۴۰۰/۰۲/۰۹ - ۱۸:۳۳:۳۰
کد خبر: ۱۱۷۲۳۶۸
آیا واکسن بر کرونای جهش‌یافته هندی مؤثر است؟
مدیر مؤسسه ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی آمریکا گفت: واکسن هندی "کوواکسین" بر جهش‌ جدید ویروس کرونا در هند مؤثر است.

به گزارش برنا؛ آنتونی فاوچی، مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید گفت: واکسن هندی "کوواکسین" بر جهش‌ جدید ویروس کرونا در هند مؤثر است.

فاوچی با بیان این‌که در حال بررسی روازنه داده‌های مربوط به واکسن‌ها هستیم، تصریح کرد: آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که سرم افرادی که واکسن کرونای هندی را تزریق کرده بودند، قابلیت خنثی کردن واریانت هندی را دارد بنابراین با وجود بحرانی که در هند به وجود آمده است، کماکان واکسیناسیون علیه کرونا می‌تواند عامل مؤثری باشد.

ویروس هندی چه تفاوتی با کرونای قبلی دارد؟

تفاوت گونه هندی ویروس کرونا با سایر انواع شناخته شده این ویروس در این است که دو گونه جهشی را با هم در خود دارد. این گونه ویروسی، سریع‌تر و راحت‌تر شیوع پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد بیماری آن نیز طولانی‌تر و سخت‌تر است.

گونه هندی ویروس کرونا که با نام علمی B.1. 617  شناخته می‌شود تاکنون دو نوع تغییر ژنتیکی در پروتئین سطح ویروس داشته است؛ جهش اول مدتی است که شناخته شده و در گونه‌های بریتانیایی، آفریقای جنوبی و برزیلی ویروس کرونا نیز وجود داشت؛ جهش دوم نیز در ویروس کالیفرنیایی دیده شده بود؛ در ویروس هندی هر دوی این جهش‌ها برای نخستین بار به طور همزمان با هم روی داده‌اند و به همین دلیل در گزارش‌های علمی از آن با عنوان "جهش مضاعف" یاد می‌شود.

میزان خطر و سرایت این نوع جهش یافته همچنان در دست بررسی است و هنوز اطلاعات دقیقی از آن به دست نیامده است.

گفتنی است ایران در اسفند ماه سال گذشته 125 هزار دوز واکسن "کوواکسین" ساخت مؤسسه بهارات هند را وارد کشور و به افراد در اولویت تزریق کرد./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز