سخنگوی ستاد مقابله با کرونا:

۵۷۰۰ نفر از اتباع بیگانه غیر مجاز برگشت داده شدند/ سوپرمارکتی ها، خواروبار فروشی ها و نانوایی ها بدترین مراکز رعایت پروتکل ها/ برای تزریق واکسن نیاز به ثبت نام آنلاین و حضوری نیست

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۱۰:۴۰:۴۰
کد خبر: ۱۱۷۲۸۶۱
۵۷۰۰ نفر از اتباع بیگانه غیر مجاز برگشت داده شدند/ سوپرمارکتی ها، خواروبار فروشی ها و نانوایی ها بدترین مراکز رعایت پروتکل ها/ برای تزریق واکسن نیاز به ثبت نام آنلاین و حضوری نیست
علیرضا رئیسی با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: تشدید مراقب های مرزی انجام می شود. ناجا، ارتش و سپاه برای کنترل مرز و عبور اتباع بیگانه به خصوص در مرز سیستان و بلوچستان ، خراسان جنوبی و خراسان رضوی فعالیت های خوبی انجام می دهند به طوری که حدود 5700 اتباع بیگانه که به صورت غیر مجاز وارد می شدند برگشت داده شدند.

به گزارش برنا؛ علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در حاشیه جلسه ستاد با اشاره به ورود ویروس جهش یافته در کشور گفت: بنا نیست تا مردم کار خاصی انجام دهند تنها باید پروتکل های قبلی با حساسیت بیشتری دنبال شود. متاسفانه هنوز رعایت پروتکل ها افزایش پیدا نکرده است.

او افزود: میانگین رعایت پروتکل های کشور هنوز 61 درصد است و این میزان بسیار کم است و باید افزایش پیدا کند.

رئیسی با اشاره به وضعیت مرزها اذعان کرد:  تشدید مراقب های مرزی انجام می شود. ناجا، ارتش و سپاه برای کنترل مرز و عبور اتباع بیگانه به خصوص در مرز سیستان و بلوچستان ، خراسان جنوبی و خراسان رضوی فعالیت های خوبی انجام می دهند به طوری که حدود  5700 اتباع بیگانه که به صورت غیر مجاز وارد می شدند برگشت داده شدند.

به گفته او67 درصد افرادی که غیر مجاز وارد کشور می شوند از مرزهای سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی هستند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت راه های آبی کشور بیان کرد: صدور تردد خدمه کشتی ها به وسیله فرمانداری صورت گرفته که این افراد کنترل می شوند.

رئیسی با بیان وضعیت کنترل محدودیت ها در کشور گفت: طی هفته گذشته 310 هزار بازدید در طرح تشدید بازرسی صورت گرفت که 5200 پلمب در سطح اصناف صورت گرفت.

او  تصریح کرد: اماکنی که تهویه مناسبی ندارند 38 درصد، 37 درصد مردم هنوز ماسک استفاده نمی کنند و 40 درصد فاصله گذاری به ویژه در مترو و حمل و نقل عمومی مشکل دارد. 50 درصد رعایت پروتکل ها در مراکز ورزشی وجود ندارد.

معاون وزیر بهداشت افزود: بدترین مراکز رعایت پروتکل ها سوپرمارکتی ها، خواروبار فروشی ها و سپس نانوایی ها هستند.

رئیسی با اشاره به وضعیت تزریق واکسن در کشور گفت: فاز یک واکسیناسیون تمام شد و فاز 2 افراد بالای 80 سال هستند که تا پایان هفته تمام می شود و از هفته آینده 75- 80 سال و سپس 65 تا 75 شروع می شود. سامانه طراحی شده آماده و به اطلاع مردم می رسد.

او تاکید کرد: برای انجام ثبت نام نیاز به مراجعه حضوری نیست و همکاران من از طریق تلفن و پیامک در ارتباط هستند حتی نیاز به ثبت نام آنلاین وجود ندارد.

رئیسی گفت: در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا بر وضعیت بیماری کووید۱۹ در کشورها مروری انجام شد و اعلام کردیم که نوع غالب ویروس کرونا در ایران ویروس جهش یافته انگلیس است که در کشور تاخت و تاز می کند. حدود ۸۰ درصد ویروس کرونا در ایران از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی است. ویروسی که سیستم بهداشت و درمان انگلیس را به زانو درآورد و بسیاری از کشورهای اروپایی را درگیر کرد.

او افزود: در دنیا انواع ویروس جهش یافته کرونا مانند ویروس انگلیسی، آفریقای جنوبی و هندی تاخت و تاز می کند. متاسفانه هندوستان با وضعیت نامناسبی مواجه است. سیستم بهداشت و درمان این کشور تقریبا ناتوان شده است  امیدواریم این کشور هم سر و سامان بگیرد و بتواند بیماری را کنترل کند.

سخنگوی ستاد ملی با کرونا ادامه داد: ویروس انگلیسی در ایران با سرعت بالای گسترش یافته است اما با همکاری مردم و به خصوص بازاریان آثار و شواهد خوبی داریم. در ۲۵ استان کشور وضعیت به ثبات رسیده است گرچه هنوز میزان بیماری کم نیست اما روند افزایش یابنده متوقف شده است.  در ۱۵ استان روند نزولی کرونا شروع شده است. در ۱۰ استان تقریبا به اوج بیماری رسیده ایم و انتظار داریم این هفته و هفته آِینده از ورودی بیمارستان ها کاسته شود و این استان ها روند نزولی را طی کنند.

رئیسی با بیان اینکه در 6 استان هنوز روند نزولی را شروع نکرده اند، اظهار کرد: باید مراقبت های بیشتری داشته باشند. گر چه بر اساس شواهد به اوج بیماری نزدیک شده اند. زمانی که قله و اوج بیماری می رسد اگر پروتکل ها به خوبی رعایت شود یک هفته بعد سیر افزایش یابنده بیماری متوقف می شود.این ۶ استان که هنوز باید به شدت اصولی بهداشتی و پروتکل ها را رعایت کنند شامل تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان بلوچستان است که در روزهای آینده به اوج بیماری می رسند بعد شاهد روند نزولی در این استان ها خواهیم بود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود:  در استان های جنوبی به ویژه بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان  کرمان با توجه به در معرض خطر بودن نسبت به ویروس های جهش یافته از جمله ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی باید بیشتر رعایت کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز