رئیس ستاد انتخابات حزب ندای ایرانیان:

۹۰ درصد افرادی که رد صلاحیت شدند پرونده تخلف ندارند/ متاسفانه ردصلاحیت‌ها دامن یک جریان خاص را می‌گیرد/ تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنیم

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۲۳:۲۶:۴۶
کد خبر: ۱۱۷۳۱۱۷
۹۰ درصد افرادی که رد صلاحیت شدند پرونده تخلف ندارند/ متاسفانه ردصلاحیت‌ها دامن یک جریان خاص را می‌گیرد/ تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنیم
سعید نورمحمدی گفت: رد صلاحیت‌ها بُعد حقوقی و سیاسی دارد. از نظر حقوقی، بخش قابل توجهی از افرادی که رد صلاحیت می‌شوند پرونده محکومیت حقوقی سیاسی، مالی و... ندارند و اصلا جایی محکوم نشدند اما عمده دلایلی که برای افراد رد صلاحیت شده اعلام می‌کنند، عدم التزام به قانون اساسی و ولایت فقیه و نداشتن اسلام است که به شائبه سیاسی بودن مسئله دامن می‌زند.

 

به گزارش برنا؛ سعید نورمحمدی، رئیس ستاد انتخابات حزب ندای ایرانیان در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به دلیل رد صلاحیت برخی از کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر گفت: رد صلاحیت‌ها مسئله جدیدی در انتخابات نیست و در دهه‌های گذشته نیز مطرح بوده اما واقعیت این است که معمولا رد صلاحیت‌ها دامن یک جریان خاص را می‌گیرد و افراد عضو در یک جریان خاص رد صلاحیت می‌شوند.

او افزود: رد صلاحیت‌ها بُعد حقوقی و سیاسی دارد. از نظر حقوقی، بخش قابل توجهی از افرادی که رد صلاحیت می‌شوند پرونده محکومیت حقوقی سیاسی، مالی و... ندارند و اصلا جایی محکوم نشدند اما عمده دلایلی که برای افراد رد صلاحیت شده اعلام می‌کنند، عدم التزام به قانون اساسی و ولایت فقیه و نداشتن اسلام است که به شائبه سیاسی بودن مسئله دامن می‌زند. اصولا چه کسی از قلب افراد برای نسبت شان با اسلام و قانون اساسی و ولایت فقیه خبر دارد؟ خیلی افراد رد صلاحیت شده واجبات را انجام می دهند، خودشان هم می گویند قانون اساسی و اصل ولایت فقیه را قبول دارند. اما نهادهای بررسی کننده اصرار دارند که نه شما قبول ندارید. اینجاست که سوال پیش می آید که دلیل رد صلاحیت چیست.

نورمحمدی با تاکید بر اینکه اعضای رد صلاحیت شده عمدتا هیچگونه  محکومیت حقوقی نداشتند، بیان کرد: بیش از 90 درصد افرادی که رد صلاحیت می شوند، هیچ پرونده‌ای قضائی ندارند اما به این معنی نیست که کلا چنین موضوعی وجود ندارد. به هرحال افرادی هستند که پرونده محکومیت و تخلف دارند. اما نهادهای نظارتی برای دفاع از رد صلاحیت ها به بهانه تخلف افرادی که اتفاقا تعداد آنها اصلا قابل توجه نیست، آن را به باقی افراد تعمیم می‌دهند و دلیل رد صلاحیت بقیه را نیز همین اعلام می کنند. 

رئیس ستاد انتخابات حزب ندای ایرانیان در پاسخ به این سوال که چندنفر از اعضای این حزب رد صلاحیت شدند، گفت: در حال حاضر از اعضای شورای حزب مرکزی دو نفر رد صلاحیت شدند که پیگیر آن هستیم چرا که حق آنهاست در عرصه انتخابات حضور داشته باشند.

 

او  درباره علت رد صلاحیت این دو نفر بیان کرد: دلیل رد صلاحیت آنها را بنده ج ماده ۳۰ و ماده 33 قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران بوده است.

نورمحمدی از ارائه لیست برای انتخابات خبر داد و گفت: در هر شرایطی در انتخابات شرکت خواهیم کرد چرا که انتخابات یکی از معدود فرصت‌هایی‌ست که می‌توان مطالبات و دغدغه‌های مردم را پیگیری کرد و اگر از این فرصت استفاده نکنیم خدمتی به کشور و مردم نکرده‌ایم.

رئیس ستاد انتخابات حزب ندای ایرانیان با تاکید بر تجدید نظر جدی به رد صلاحیت‌ها گفت: باید نسبت به پدیده رد صلاحیت‌ها چه در انتخابات شوراها و چه ریاست جمهوری بازنگری جدی صورت گیرد چرا که کلا اصل رد صلاحیت‌ها بدین شکل هیچ آورده‌ای برای مردم ایران و کشور نخواهد داشت. هزینه‌هایی نیز تحمیل می‌کند. چرا که اگر بدون دلیل یک فرد رد صلاحیت شود، نه تنها آن فرد بلکه خانواده او نسبت به عدالت در جامعه اسلامی مشکل دار می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز