سرپرست دفتر تالیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری مطرح کرد:

درس مستقلی با عنوان مهار آموزی ایجاد نمی‌شود/ آموزش سواد رسانه‌ای در کتب درسی/ افزودن یک درس کامل در خصوص سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در پایه نهم

۱۴۰۰/۰۲/۱۳ - ۰۴:۲۵:۴۲
کد خبر: ۱۱۷۳۵۸۲
درس مستقلی با عنوان مهار آموزی ایجاد نمی‌شود/ آموزش سواد رسانه‌ای در کتب درسی/ افزودن یک درس کامل در خصوص سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در پایه نهم
حسین سوزنچی گفت: در کتاب عربی پایه نهم علاوه‌بر اضافه شدن بخش‎های اربعینیات، قرآنیات و احکامیات، در راستای تبیین معارف انقلاب یک درس کامل درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اضافه شده است.

به گزارش برنا؛ حسین سوزنچی، سرپرست دفتر تالیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری درباره  روند آموزش مهارت آموزی در کتب درسی به خبرنگار برنا گفت: پس از تغییر ساختار نظام آموزشی، جداول عناوین دروس نیز منطبق با اسناد بالادستی متحول و نوآوری‌ شد. مهارت آموزی یکی از رویکردهای اصلی سازمان پژوهش در تولید بسته‌های تربیت و یادگیری در راستای راهکار شماره 5-6 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که در دستور کار این سازمان قرار دارد.

درس مستقلی با عنوان مهار آموزی ایجاد نمی‌شود

او افزود: طی سال‌های اخیر نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم به آموزش انواع مهارت‎ها پرداخته شده است اما این به معنای آن نیست که قرار است درس مستقلی به نام درس مهارت‌آموزی راه اندازی شود.

سوزنچی خاطر نشان کرد: نگاهی گذرا به جداول عناوین دروس مصوب شورای عالی آموزش و پرورش نشان دهنده ورود دروس جدید از جمله تفکر و پژوهش، تفکر و سبک زندگی، کار و فناوری، تفکر و سواد رسانه‌ای، کارگاه کارآفرینی و تولید، انسان و محیط زیست، مطالعات فرهنگی، سلامت و بهداشت، مدیریت خانواده و سبک زندگی وجود داشته و عناوین کلیه کتاب‌های مذکور بیانگر توجه آنها به مهارت آموزی و آموزش انواع مهارت‌ها در حیطه تفکر، کار و فناوری، رسانه، محیط زیست، بهداشت، سبک زندگی، مدیریت اقتصادی و ... است.

اقدامات نقادی در دستور کار است

سرپرست دفتر تالیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و  متوسطه نظری افزود: رویکرد کتاب‌های فارسی آموزش مهارت‌های زبانی و فرازبانی است. همچنین کتاب های هنر در پایه‌های هفتم هشتم و نهم آموزش مهارت به دانش آموزان در هر سال تحصیلی  آموزش مهارت‌های طراحی، عکاسی، نقاشی، گلیم بافی، تصویرگری، طراحی نقوش، چاپ سنتی، بافت فرش بافی و ... ارائه می کند.

سوزنچی ادامه داد: در کتاب‌های علوم دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول آموزش مهارت‎های عینی و ذهنی از جمله مهارت‌های مشاهده، دسته‌بندی، مقایسه، تحلیل ثبت داده، تهیه گزارش، انجام پژوهش، ارزیابی، حل مساله کاوشگری، نقادی در دستور کار است.

آموزش سواد رسانه‌ای در کتب درسی

او از آموزش سواد رسانه‌ای در کتب درسی خبر داد و افزود: آموزش مهارت‌های تجزیه و تحلیل، تفکر نقاد، مهارت‌های شناخت و انتخاب رسانه‌های مناسب برای برقراری ارتباط، مهارت تفسیر پیام‌ها و ارزش‌هایی که از طریق رسانه‌ها ارائه می‌شود از رویکردهای کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای است. همچنین در کتاب اقتصاد به آموزش مهارت‌های اقتصادی (تدبیر اقتصادی در زندگی و خانواده ) اختصاص داده می‌شود.

آموزش پرسش‌گری و خودمراقبتی در کتب درسی  

سوزنچی بیان کرد: از دیگر مهارت‌هایی که در دستور کار برنامه‌ریزان و مولفان کتاب‌های درسی این سازمان قرار دارد و در کتاب‌های درسی مختلف به آنها پرداخته شده است مهارت‌هایی همچون  پرسشگری، بحث و گفتگو،  نظرسنجی، تحلیل و استدلال، قضاوت، تصمیم‌گیری، پیشگیری، خودمراقبتی و ... است.

سرپرست دفتر تالیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری درباره آخرین تغییرات در کتب درسی گفت:  تغییرات کتاب‌های درسی بر اساس نظرات دریافتی از سوی مراکز علمی– پژوهشی، دبیرخانه‌های راهبری دروس، دبیران، دانش‌آموزان، صاحب نظران انجام می‌شود. در این فرایند نظرات دریافتی در شورای برنامه‌ریزی درسی هر گروه‌ درسی مطرح و پس از بحث، بررسی و تصویب در شورای برنامه‌ریزی درس مربوطه برای چاپ‌سپاری ارسال می‌شود.

سوزنچی افزود: طی سال‌های اخیر نیز مطابق روال معمول کتاب‌های درسی دستخوش تغییرات کلی و جزئی شدند که از مهمترین این تغییرات می‌توان از ورود اسناد لانه جاسوسی، بیانیه گام دوم انقلاب و تبیین معارف انقلاب اسلامی در کتاب‌های درسی دوره‌های مختلف تحصیلی اشاره کرد.

کتاب‌های هفتم و هشتم با تغییرات کلی همراه هستند

او درباره آخرین تغییرات کتب درسی در سالجاری افزود: کتاب‌های عربی پایه هفتم و هشتم تغییرات کلی دارند. سه بخش با عنوان اربعینیات (گفتگوهای زائران در اربعین)، قرآنیات( سوال و جواب قرآنی)، احکامیات( سوال و جواب در مسائل احکام) به کتاب اضافه شده است. در ساختار دروس توضیحاتی اضافه شده و برای آموزش قواعد از تصاویر بهره‌گرفته شده است، مباحثی از بخش تمرینات کتاب کاسته شده و صفحه‌آرایی کتاب نیز به روز رسانی شده است.

سرپرست دفتر تالیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری ادامه داد: در کتاب عربی پایه نهم علاوه‌بر اضافه شدن بخش‎های اربعینیات، قرآنیات و احکامیات، در راستای تبیین معارف انقلاب یک درس کامل درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اضافه شده است.

سوزنچی افزود: کتاب هنر پایه هفتم پس از دریافت نظرات دانش آموزان، معلمان و صاحب‌نظران تغییراتی در بخش‌های نقاشی و طراحی صورت گرفته است. در کتاب هنر پایه هشتم بخش‌های هنرهای آوایی، نمایشی و سنتی که در کتاب‌های قدیم وجود نداشت وارد کتاب جدید شده است.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز