جنین بزرگ از عوارض کدام بیماری در بارداری است؟

۱۴۰۰/۰۲/۱۴ - ۱۷:۴۲:۰۸
کد خبر: ۱۱۷۴۴۲۹
جنین بزرگ از عوارض کدام بیماری در بارداری است؟
یک فوق تخصص بیماری‌های غدد گفت: عارضه دیابت بارداری سبب ماکروزومی (جثه بزرگ‌تر از حد نرمال جنین) می‌شود.

به گزارش برنا؛ پوپک اسدی ، قوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم گفت: بطور کلی دیابت به سه دسته دیابت نوع ۱، نوع ۲ و دیابت بارداری (GDM) تقسیم می‌شود. در تعریف دیابت بارداری باید گفت زمانی که قند خون مادر در سه ماهه دوم بارداری به علت ترشح برخی هورمون‌ها از جفت افزایش می‌یابد مادر به دیابت بارداری مبتلا خواهد شد.

او افزود: بطور طبیعی انسولین ترشح شده از لوزالمعده سبب کنترل میزان قند خون افراد سالم خواهد شد اما بدن بیماران مبتلا به دیابت بارداری به علت عدم تعادل هورمونی قادر به کنترل قند توسط انسولین اضافی ترشح شده نبوده که در نهایت با ابتلا به دیابت بارداری عارضه‌های برای مادر و جنین ایجاد خواهد شد.

او درباره عوارض دیابت بارداری تصریح کرد: عارضه دیابت بارداری سبب ماکروزومی (جثه بزرگ‌تر از حد نرمال جنین) می‌شود همچنین عوارض حین زایمان شامل افت قند خون، زردی، اختلالات تنفسی خواهد بود. از نظر علامت دیابت بارداری ممکن است بیمار علامت دار نباشد و گاهاً علامت آن با علائم ناشی از حاملگی نرمال اشتباه شود.

این فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم افزود: سن بالای ۳۵ سال، شاخص توده بدنی بالای ۲۵، سابقه خانوادگی مثبت دیابت، سابقه قبلی ابتلا به دیابت و یا فشارخون، سابقه قبلی دیابت بارداری وسندروم‌های مقاومت به انسولین نظیر تنبلی تخمدان (تخمدان پلی کیستیک) از جمله عوامل خطر برای دیابت بارداری خواهد بود.

او گفت: زمان بررسی دیابت بارداری در افراد پرخطر در بدو مراجعه و در غیر این صورت در هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری خواهد بود. تست تشخیصی تحمل گلوکز یا چالش قند (OGTT) به دو روش انجام خواهد شد. روش اول بصورت یک مرحله خواهد بود که ۷۵ گرم گلوکز به مادر باردار داده خواهد شد اما در روش دوم که تحمل آن سخت‌تر خواهد بود در دو مرحله ابتدا ۵۰ گرم و مجددا ۱۰۰ گرم گلوکز به مادر داده می‌شود که در روش اول اگر جواب تست یکی از موارد از قبیل قند ناشتا بالای ۹۲ و یا یک ساعت بعد از مصرف گلوکز بالای ۱۸۰ و یا ۲ ساعت بعد از مصرف گلوکز بالای ۱۵۳ مثبت باشد، فرد مبتلا به دیابت بارداری خواهد بود.

اسدی افزود: درمان اصلی دیابت بارداری تغییر شرایط زندگی شامل رژیم غذایی مناسب و فعالیت فیزیکی مناسب (حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه فعالیت سبک در طول روز) خواهد بود. میزان مصرف کالری در روز باید در حد ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ باشد و برای افراد چاق مصرف ۱۸۰۰ کالری در روز توصیه می‌شود. در درمان دیابت بارداری مصرف کربوهیدرات حذف نمی‌شود، اما متعادل خواهد شد.

او بیان کرد: اگر بیمار با فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی مناسب درمان نشود، طبق دستور پزشک بیمار تحت درمان با داروی خوراکی متفورمین یا انسولین قرار خواهد گرفت.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم افزود: هدف درمان بیماران مبتلا به دیابت بارداری این است تا قند‌های ناشتا به زیر ۹۵ یک ساعت بعد از مصرف غذا به زیر ۱۴۰ و ۲ ساعت بعد از مصرف غذا به زیر ۱۲۰ برسد.

اسدی بیان کرد: در واقع اگر بیمار با سابقه ابتلا به دیابت باردار شده باشد باید A۱C زیر ۷ درصد بوده و در صورتی که بیمار قبل از سابقه دیابت نداشته است باید قبل از اقدام به بارداری A۱C زیر ۶/۴ درصد داشته باشد تا اجازه بارداری به فرد داده شود تا مادر دچار عوارض ناشی از دیابت بارداری نشود.

او در پایان گفت: ۵۰ درصد افرادی که به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند بعد‌ها دچار دیابت آشکار خواهند شد بنابراین باید بعد از زایمان ۶ تا ۱۲ هفته بعد مجدداً تست قند انجام شود و تحت نظر پزشک بوده تا به محض ایجاد دیابت آشکار درمان‌های لازم صورت گیرد.

نظر شما