وزیر بهداشت:

ماماها نقش مهمی در آموزش فرزندآوری و افزایش جمعیت به عهده دارند/ تاثیرگذاری ماماها در نظام سلامت

۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ۰۹:۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۱۷۴۶۱۹
ماماها نقش مهمی در آموزش فرزندآوری و افزایش جمعیت به عهده دارند/ تاثیرگذاری ماماها در نظام سلامت
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ماماها نقش مهمی در ارتقای تندرستی مردم ایران و کاهش بیماری‌های نوزادان و مادران داشته‌اند، امروز هم می توانند در اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت و فرزندآوری و آموزش به زنان و دختران جوان نقش بی‌بدیلی ایفا کنند.

به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه در پیامی به مناسبت فرارسیدن ۵ آوریل برابر با 15 اردیبهشت روز جهانی ماما در پیامی تصویری گفت: ماماها در سرزمین ما نقش بسیار مهمی در تامین، حفظ و ارتقای تندرستی مردم این سرزمین، به خصوص زنان و کودکان به عنوان دو گروه آسیب پذیر داشته اند. آنان در سالهای پس از انقلاب برای اصلاح شاخص هایی مثل مرگ زنان در هر ۱۰۰ هزار بارداری و زایمان و مرگ نوزادان به ازای هر هزار تولد زنده و مرگ و میر کودکان زیر یکسال به ازای هر هزار تولد زنده، نقش بسیار مهمی ایفا کردند.

او افزود: ماماها در تمام سالهای پس از انقلاب با ارتقای سواد بهداشتی زنان، هم در سلامت زنان کوشیدند و هم افزایش این سواد در زنان، به عنوان یک عامل بسیار مهم در ارتقای تندرستی دیگر گروه آسیب پذیر یعنی کودکان نقش بسیار مهمی ایفا کرد.ماماها توانستند با آموزش مداوم تغذیه به زنان باردار هم در سلامت زنان وجنین موثر باشند.ماماها با آموزش شیوه درست زندگی به زنان باردار باعث شدند تا نوزدان سالم به دنیا بیاید.آنان توانستند با آموزش صحیح تغذیه با شیر مادر، کودک را از حیاتی ترین غذای آسمانی محروم نکنند.

نمکی گفت: همین طور با توسعه زایمانهای بهداشتی از مرگ و میر زنان به خصوص در عامل خطرناک کزاز بند ناف تاثیر گذار باشند. در گذشته یکی از گرفتاری های کشور کزاز نوزادی بود. قابله های محلی با قیچی های آلوده بندناف را می بریدند و باعث کزاز نوزادی می شدند، ۳۰ سال پیش بنده به عنوان مسئول بهداشت کشور، قابله ها را آموزش دادم و کیف های بهداشتی که لوازم آن قابل استریل کردن باشد را به آنان دادم و با این کار مقدار قابل توجهی در کاهش کزاز بندناف و کاهش مرگ و میر نوزدان و مادران تاثیر گذاشتیم.

وزیر بهداشت افزود: بعد از آن ماماهای دوره دیده و دانشگاه رفته چه در سطح کاردانی و چه کارشناسی به شبکه بهداشت اضافه شدند و با حضور بهورزهای آموزش دیده که آموزش های لازم را درباره سلامت مادر و نوزاد دیده بودند توانستند در بهبود تندرستی زنان و نوزادان به شکل معناداری تاثیرگذار باشند.

نمکی گفت: امروز هم ماماها می توانند یکی ارکان تاثیرگذار نظام سلامت باشند و با توجه به سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری درباره بحث جمعیت و فرزندآوری و با توجه به وسواس و اضطرابی که همه بزرگان نظام در زمینه کاهش جمعیت دارند، می توانند در آموزش زنان و دختران جوان درباره شیوه درست زیستن، شیوه درست فرزندآوری و شیوه درست آموزش مراقبت های قبل از زایمان برای به دنیا آوردن فرزند سالم و کمک به افزایش فرزندآوری و افزایش سواد زنان با توجه به دگرگونی هایی که در امر زندگی کردن مردم داریم، موثر باشند.

او ادامه داد: ماماها می توانند شیوه زندگی درست را به زنان آموزش دهند، افزایش چاقی، فشارخون، اضطراب و خیلی مسائل دیگر هستند که می تواند سلامت جمعیت زیادی از زنان کشور را متاثر کند. مراقبت از آنان بسیار مهم است و البته آموزش زنان در سلامت همه جامعه هم موثر است و از تاثیر منفی در سلامت کودکان و کل خانواده جلوگیری می کند و ماماها می توانند این مساله را مدیریت کنند.

نمی گفت: امروز ماماها می توانند به عنوان یک ابزار بسیار مهم و کارساز در مدیریت کرونا یا کووید۱۹ در کنار وزارت بهداشت باشند. البته در مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز جامع سلامت امروز ماماها به شدت در مدیریت کووید۱۹ نقش آفرینی می کنند و به همین علت برخی از این عزیزان به شهادت رسیدند که امیدواریم روحشان آسمانی و با عزیزان خداوند همنشین باشد.

وزیر بهداشت افزود: امروز انتظار داریم ماماها به عنوان یکی از کلیدی ترین عناصر نظام سلامت برای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در کنار وزارت بهداشت باشند و برای انتقال دانش ها به منظور پیشگیری اولیه، درمانهای در منزل و بازتوانی ها به سفیران سلامت که اغلب خانم های خانه هستند، همکاری کنند. بدون تردید ماماها همواره به عنوان رکن مهم نظام سلامت در ارتقای تندرستی مردم این سرزمین خواهند کوشید و امیدواریم همواره بتوانیم از این ظرفیت بی بدیل استفاده مطلوب ببریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز