برگزیده اخبار اجتماعی هفته؛

ورود ویروس هندی-کالیفرنیایی به کشور/ کارگران معدن دامغان همچنان زیر آوار مبحوس هستند/ جنجال بد رفتاری با گورخرهای آفریقایی در تهران/ سیل جان ۶ کارگران اداره برق کرمان را گرفت

۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ۲۳:۴۲:۰۸
کد خبر: ۱۱۷۵۰۰۴
ورود ویروس هندی-کالیفرنیایی به کشور/ کارگران معدن دامغان همچنان زیر آوار مبحوس هستند/ جنجال بد رفتاری با گورخرهای آفریقایی در تهران/ سیل جان ۶ کارگران اداره برق کرمان را گرفت
هفته گذشته مملو بود از حواث و اتفاقات ناگواری که موجب شد سایه سیاه کرونا از حجم وحشتش کاسته شود و دهشت سازی را به دست دیگر رویداد ها بسپارد که به اتفاق به مرور برخی ازین رویداد ها می پردازیم.

به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به 2 میلیون و591هزار و 609 نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به73هزار و 568نفر رسید.

او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را دو میلیون و  39هزار و 427 نفر اعلام کرد.

پیش بینی هفته: سرما در تهران

مدیر کل هواشناسی استان تهران در خصوص وضعیت جوی استان تهران طی ۵ روز آینده نیز عنوان کرد: طی روزهای آینده آسمانی کمی ابری تا نیمه ابری و با احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد، همچنین در ارتفاعات همراه با افزایش ابر، رگبار، رعد و برق، و در جنوب این استان وزش باد شدید و خیزش موقت گرد و خاک و در مناطق مستعد با احتمال بارش تگرگ پیش بینی می‌شود و روند کاهش دما از روز پنجشنبه16ردیبهشت ماه پیش بینی می شود.

شوک هفته: کلیپ گورخرها

هفته گذشته سه راس گورخر آفریقایی شامل 2 ماده و یک نر از کشور هلند به ایران منتقل و پس از چند روز نگهداری در گمرک، 12 اردیبهشت امسال به مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت در استان تهران منتقل شدند که گورخر نر 13 اردیبهشت تلف شد این سه گورخر آفریقایی قرار بود به مرکز نگهداری حیوانات در صفادشت منتقل شود.

روز سه شنبه 14 اردبهشت بود که کلیپی از نحوه انتقال سه گورخر آفریقایی منتشر شد که در آن سه گورخر در جوی آب ها گیر افتاده بودند و در این فیلم برخورد غیرحرفه‌ای و خشن با این حیوانات به نمایش گذاشته شد

انتشار فیلم بدرفتاری با این گورخر ها در جریان انتقالش به باغ وحش صفادشت و تلف شدن این جانور، موجی از خشم و اعتراض در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

در این راستا محمد کرمی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران گفت: نمونه برداری های لازم از گورخر نر آفریفایی انجام شده است و منتظر جواب اداره کل دامپزشکی استان هستیم.

همچنین شهاب الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و نظارت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با برنا ضمن تایید خبر تلف شدن یک راس گورخر نر آفریقایی در باغ وحش‌ صفادشت گفت: سازمان دامپزشکی در حال بررسی علت تلف شدن گورخر نر این باغ وحش است و پس از اعلام رسمی از سوی این سازمان، با مقصران این حادثه برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

بلای هفته: سیل

از ساعت 9 صبح روز 13 اردیبهشت ماه، 9 استان آذربایجان شرقی و غربی، خراسان های جنوبی، رضوی و شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمان و مازندران درگیر سیل و آبگرفتگی شدند.

به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در این پی بارش ها امدادگران هلال احمر با تلاش بی وقفه به 1818 حادثه دیده امدادرسانی کرده و علاوه بر اسکان اضطراری 208 نفر از سیل زدگان، 124 نفر را نیز به مناطق امن انتقال دادند.

او در خصوص جسارات ناشی از این رویداد افزود:  9 نفر از هموطنان (6 نفر در گلباف کرمان و 3 نفر در اردکان یزد) جان خود را از دست دادند.

درد هفته: مرگ کارگران اداره برق کرمان

روز سه شنبه 14 اردیبهشت بود که رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از پیدا شدن جسد ۶ نیروی اداره برق کرمان در منطقه هرمک گلباف خبر داد و گفت: مفقودین از نیروهای اداره برق گلباف بودند.

او با بیان اینکه این نیروها برای عملیات اتصال برق روستای هرمک شهر گلباف به منطقه سیل زده اعزام شده بودند گفت: بر اثر وقوع سیل مجدد در این منطقه ۶ نفر از نیروهای اداره برق دچار حادثه و در نهایت مفقود شده بودند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان بلافاصله 14 تیم امدادونجات زمینی و هوایی از جمعیت هلال احمر مرکز استان و شهرهای گلباف، ماهان، شهداد و کرمان به محل حادثه اعزام شدند خاطر نشان کرد: عملیات امدادونجات زمینی با حضور 12 تیم آغاز شده بود.

او با بیان اینکه 12 تیم امدادوهوایی توسط بالگرد جمعیت هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند ادامه داد: تیم آنست سگ‌های زنده‌یاب نیز در محل حادثه حضور داشت.

مناسبت های هفته: روز معلم و روز ماما

پس از انقلاب  ترور آیت الله مرتضی مطهری در یازدهم اردیبهشت ۱۳۵۸، روز کشته شدن او با یک روز تأخیر عنوان شد و دوازدهم اردیبهشت به این مناسبت به نام روز معلم نام گرفت.

پنجـم مـاه می ، از سـوی سازمـان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی به نام «روز جهانی ماما»نام گذاری شده است . هـدف از روز جهانـی ماما، بزرگداشت مامایی و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای سلامتی مادر و نوزاد و اهمیت کار مامایی است.

افزایش هفته: حقوق بازنشستگان

محمد شریعتمداریف وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت : از اسفند 98 تا فروردین 1400،طی ۱۴ماه، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 132 درصد و پرداخت مستمری حداقل بگیران 150 درصد افزایش یافت.

او افزود: بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی از جمله موضوعات مهمی است که باتوجه به افزایش نیاز این قشر به درمان و مراقبت های پزشکی در اولویت قرار گرفت و سهم آورده سازمان تامین اجتماعی در بیمه تکمیلی نسبت به سال گذشته هفت برابر شد.

آغاز به کار هفته: مراکز شماره گذاری

سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور از آغاز فعالیت این مراکز از فردا( پنجشنبه) در شهرهای نارنجی و تمدید وکالت نامه خودروها در شهرهای قرمز خبر داد.

او در مورد منقضی شدن وکالت نامه خودروها افزود: افرادی که وکالت نامه آنها در ایام تعطیلات کرونایی منتفی شده به تعداد روزهای تعطیلی قابل اعتبار است یعنی چنانچه تعطیلات کرونایی در استانی 20 روز بوده و تاریخ وکالت نامه در روزهایی کرونایی به اتمام رسیده باشد، اعتبار آنها تا پایان تعطیلات تمدید می شود.

او تصریح کرد: البته این امتیاز شامل حال وکالت نامه هایی که قبل از تعطیلات کرونایی یا بعد از تعطیلات کرونایی منقضی شده، نمی شود و افراد باید برای تمدید آن اقدام کنند.

سرهنگ محمدی در مورد فعالیت مراکز شماره گذاری گفت: از فردا (پنجشنبه) فعالیت مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، گیلان، مازندران، مرکزی، گلستان، کرمانشاه، قم، چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد که وضعیت کرونا در آن ها قرمز بود و اکنون نارنجی شده است، آغاز می شود.

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهوربا اشاره به آغاز فعالیت مراکز تعویض پلاک در استان های  ایلام، اردبیل، بوشهر و سیستان و بلوچستان گفت: با اعلام رنگ بندی جدید شهرها  مراکز تعویض پلاک استان سیستان و بلوچستان و بوشهر باردیگر تعطیل شد و فعالیت این مراکز در استان‌های اردبیل و ایلام ادامه دارد براین اساس مراکز تعویض پلاک در 13 استان کشور فعال و در دیگر استان‌ها تعطیل است.

به گفته محمدی، ساکنان 11 استان ذکر شده می‌توانند اینترنتی نوبت گرفته و برای تعویض پلاک اقدام کنند، البته فعالیت این مراکز در استان تهران تعطیل است.

آزمون هفته: کارشناسی ارشد

فاطمه زرین آمیزی،  سخنگوی سازمان سنجش با اشاره به کم و کیف تغییرات در برگزار آزمون کارشناسی ارشد گفت: هر زمان ستاد ملی مقابله با کرونا خبری مبنی بر تعویق در برگزاری آزمون را اعلام کند ما هم بر روی سایت سازمان سنجش اطلاع رسانی می کنیم. هرچند تاکنون خبری مبنی بر به تاخیر افتاد این آزمون اعلام نشده است.

شهید هفته: ستوان‌سوم حسین نامور

سردار علیرضا مرزبانی، فرمانده مرزبانی استان کردستان از وقوع درگیری مرزبانان هنگ مرزی مریوان با اشرار مسلح در این شهرستان خبر داد و گفت: در شب شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) مرزبانان هنگ مرزی مریوان در حین پایش و مراقبت از نوار مرز، در منطقه مرزی "دره نخی" مریوان با اشرار مسلح درگیر و مقتدرانه و با شجاعت با آنان مقابله کردند.

او افزود: متأسفانه در این درگیری ستوان‌سوم "حسین نامور" از نیروهای مرزبانی با رشادت و مقتدارنه در برابر اشرار مسلح و ضدانقلاب ایستادگی کرد و مجروح شد که پس از انتقال وی به بیمارستان، تلاش کادر درمانی و پزشکی برای این مرزبان غیور موثر واقع نشد و به دلیل شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

همچنین سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی ناجا در مراسم تشییع پیکر پاک و مطهر شهید ستوان دوم "حسین نامور" از شهدای اخیر مرزبانی استان کردستان، گفت: با اقدامات اطلاعاتی و شناسایی این مزدوران و از طریق مقامات قضائی و مسئولان سیاسی و امنیتی استان پیگیر برخورد شدید با عوامل این جنایت خواهیم بود.

پرروتکل هفته: امتحانات حضوری

خسرو ساکی،رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: زمان امتحانات پایه نهم و دوازدهم ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد اعلام شده و اگر شرایط از سوی ستاد مقابله با کرونا مناسب نباشد، تغییرات احتمالی اعلام می‌شود.

او افزود: حفظ سلامتی دانش آموزان در برگزاری امتحانات حضوری مهم‌ترین اولویت وزارت آموزش و پرورش است.

ساکی با بیان اینکه تعداد حوزه‌های امتحانات حضوری افزایش یافته است، ادامه داد: امتحانات حضوری دانش آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می‌شود و دانش آموزان در ایام امتحانات در گروه‌های مجزا در جلسات امتحان حاضر می‌شوند.

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: قرار است دانش آموزان با فاصله ۲ متر از یکدیگر در فضایی با تهویه مناسب بنشینند. همچنین مربیان بهداشت، دانش آموزان و سایر عوامل اجرایی هنگام ورود به جلسات امتحانی تب سنجی می‌شوند.

ساکی افزود: پس از هر امتحان گندزدایی جلسات صورت می‌گیرد و همچنین مواد شوینده و ضدعفونی کننده به دانش آموزان داده می‌شود. برای اطمینان، تعداد کافی ماسک نیز پیش بینی شده است.

سقوط هفته: دبیر اول سفارت سوییس در تهران

روز سه شنبه 14 اردیبهشت بود که مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور از سقوط خانم س.ب ۵۱ ساله دبیر اول سفارت در ایران از یک طبقه 18 یک برج در کامرانیه خبر داد.

او با بیان اینکه در تماس اولیه با اورژانس گفته می‌شود این جسد متعلق به یک آقا است اما بعد از بررسی‌های عوامل اورژانس مشخص می‌شود او خانم بوده است.، افزود: از زمان فوت این فرد زمان زیادی گذشته است. درضمن این حادثه برای اولین بار به 110 اطلاع داده شده است. 

خالدی گفت: بر اساس بررسی های انجام شده سقوط این فرد مورد تایید است و خودکشی یا دیگر حوادث برای این فرد مطرح نیست.

مفقودین هفته: معدنچیان طرزه دامغان

حدود ساعت 12 ظهر روز شنبه 11 اردیبهشت در معدن بزرگ طزره از معادن دامغان هنگام استخراج ناگهانی سقف کارگاه ریزش می کند که در این حادثه 2 نفر کارگر پیمانکاری شرکت به نام‌های میلاد روشنائی و سید اصغر افضلی دچار حادثه شده و داخل این تونل محبوس شدند.

پس از روزها تلاش بی وقفه و آوار برداری و تزریق اکسیژن  از طریق مجاری اکسیژن به داخل معدن هنوز هیچ نشانی از این معدنچیان گزارش نشده است.

تازه وارد هفته: ویروس هندی-کالیفرنیایی

سعید نمکی، وزیر بهداشت روز گذشته چهارشنبه 15 اردیبهشت گفت: متاسفانه در برخی استان ها ویروس های جهش یافته‌ای پیدا کردیم. در استان هرمزگان سه نمونه ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی را پیدا کردیم که تا کنون مجموعا نزدیک به 38 مورد از این ویروس شناسایی شده است.

نمکی با اشاره به شیوع ویروس هندی در کشور بیان کرد: سه مورد تائید شده در استان قم در میان هندی ها وجود داشت که شناسایی شد و همه افراد مرتبط را ردیابی کردیم و مجموعه ها قرنطینه شدند و تحت مراقبت هستند. در استان آذربایجان غربی در مجموعه ای توسط کارکنان هندی ده مورد جدید را پیدا کردیم که هندی-کالیفرنیایی است و بدترین نوع ویروس کرونا است همچنین این ویروس را در استان یزد در کارخانه فولاد شناسایی کردیم که کارگر هندی داشتند و همه افراد در قرنطینه هستنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز