هشدار؛ گذاشتن این مواد غذایی در ماکروویو ممنوع

۱۴۰۰/۰۲/۱۶ - ۱۹:۴۰:۴۷
کد خبر: ۱۱۷۵۱۵۶
هشدار؛ گذاشتن این مواد غذایی در ماکروویو ممنوع
قرار دادن برخی مواد غذایی و برخی ظروف در ماکروویو باعث بروز بیماری در بدن، فعال شدن ترکیبات شیمیایی و حتی باعث آتش‌سوزی می‌شود.

به گزارش برنا؛  اگر عادت دارید زیاد از ماکرویو استفاده ‌کنید بهتر است بدانید که هر چیزی را نمی‌شود داخل این جعبه‌ی پر از اشعه قرار داد.

تخم مرغ

ماکروویو جای تخم‌مرغ عسلی یا سفت درست کردن نیست

اگر قصد دارید تخم‌مرغ درسته را داخل ماکروویو قرار دهید تا عسلی یا سفت شود سخت در اشتباهید چون در نهایت خسارتی روی دستتان می‌گذارد و یا انگشتتان خواهد سوخت. گرمای شدید داخل ماکروویو باعث ایجاد میزان بالای بخار داخل تخم‌مرغ می‌شود که برای این ماده‌ی غذایی غیرقابل تحمل است. در نتیجه تخم‌مرغ می‌ترکد و مجبور می‌شوید ساعتی را دستمال به دست مشغول تمیزکاری باشید.

گوشت را داخل ماکروویو یخ‌زدایی نکنید

گوشت‌های یخ‌زده داخل ماکروویو به سختی یخ‌زدایی می‌شوند. لبه‌های نازک گوشت شروع به پختن می‌کند در حالیکه قسمت‌های ضخیم آن یخ‌زده باقی می‌ماند. اگر ماکروویو شما امکان چرخاندن مواد غذایی در حین پخت را نداشته باشد باعث می‌شود که گرما به طور مساوی تقسیم نشده و باکتری‌ها رشد کنند. محققان دانشگاه ایالت پنسیلوانیای آمریکا معتقدند بهترین و مطمئن‌ترین راه برای یخ‌زدایی از گوشت قرمز این است که آن را به مدت یک شب داخل یخچال قرار دهید تا به طور همزمان یخ تمام قسمت‌ها باز شود.

شیر مادر را داخل ماکروویو گرم نکنید

گرم کردن شیر دوشیده شده‌ی مادر در ماکروویو نیز فکر خوبی نیست. این کار باعث می‌شود که شیر به طور یکنواختی گرم نشود و قطراتی به شدت داغ شده و در دهان حساس نوزادان ایجاد سوختگی کند. علاوه بر این محققان معتقدند که این شیوه‌ی گرم کردن شیر مادر باعث می‌شود که برخی از پروتئین‌های آن که برای تقویت دستگاه ایمنی نوزاد لازم است از بین برود. برای گرم کردن این شیر یک فنجان آب داغ کنید و شیشه شیر بچه را داخل آن قرار دهید تا به طور ملایم و یکنواخت گرم شود.

گوشت‌های یخ‌زده داخل ماکروویو به سختی یخ‌زدایی می‌شوند. لبه‌های نازک گوشت شروع به پختن می‌کند در حالیکه قسمت‌های ضخیم آن یخ‌زده باقی می‌ماند

ظروف پلاستیکی (پلاستیک کانتینر) را داخل ماکروویو قرار ندهید

نباید ظروف پلاستیکی را داخل ماکروویو قرار داد اما با این حال خیلی‌ها این کار را انجام می‌دهند. بهتر است بدانید که اکثر ظروف پلاستیکی حاوی ترکیبات شیمیایی مانند بیسفنول A یا BPA هستند که در حین گرم شدن وارد مواد غذایی می‌شوند. نتایج یک پژوهش که در به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که 95 درصد از 450 محصول پلاستیکی مورد بررسی قرار گرفته (شیشه شیرها، کیسه فریزها و ظروف پلاستیکی) عناصر شیمیایی آزاد می‌کنند که بعد از قرار گرفتن در ماکروویو مانند استروژن عمل می‌کنند. توجه داشته باشید حتی محصولاتی که روی آن‌ها قید شده است «فاقد BPA» باز ترکیبات شیمیایی مشابه با استروژن آزاد می‌کنند.

ظروف یک‌بار مصرف را داخل ماکروویو را قرار ندهید

ظروف یک‌بار مصرف نیز مانند ظروف پلاستیکی در حین گرم شدن ترکیبات شیمیایی مضری آزاد کرده و وارد مواد غذایی می‌کنند. ظروف مناسب برای گرم کردن غذا داخل ماکروویو همان ظروف شیشه‌ای پیرکس است.

ظرف چینی

دیگر ظروف نامناسب برای ماکروویو

ظروف چینی و ظروفی که دسته‌های فلزی دارند نیز مناسب ماکروویو نیستند. حتی اگر این دسته‌ها و لبه‌های فلزی بسیار کوچک باشد نیز مشکل‌زا می‌شوند. برای قرار دادن مواد غذایی داخل ماکروویو حتماً از ظروف مناسب این دستگاه استفاده کنید.

لیوان‌های فلزی را داخل ماکروویو قرار ندهید

لیوان‌های فلزی ضدزنگ گرمای قهوه یا چای را حفظ کرده و آن‌ها را گرم نگه می‌دهد. این ظروف به ماکروویو آسیب می‌زنند. اگر این ظروف از پلاستیک باشند ته لیوان را بررسی کنید که برای استفاده از ماکروویو مناسب هستند یا خیر.

لیوان حاوی آب را داخل ماکروویو قرار ندهید

قرار گرفتن طولانی‌مدت و داغ شدن آب داخل یک لیوان سرامیکی یا شیشه‌ای در ماکروویو مانع از تشکیل حباب‌هایی می‌شود که به خنک شدن مایع کمک می‌کنند. به این ترتیب آب بیش از اندازه داغ شده و زمانی که لیوان تکان داده می‌شود گرما باعث فوران آب جوش می‌شود. در واقع ماکروویو وسیله‌ی خوبی برای جوشاندن آب یا هر مایع دیگر داخل لیوان نیست.

ظروف پلاستیکی حاوی ترکیبات شیمیایی مانند بیسفنول A یا BPA هستند که در حین گرم شدن وارد مواد غذایی می‌شوند

حواستان به ظروفی با نشان «قابل استفاده در ماکروویو» باشد

روی برخی از ظروف قید شده است که ظرف مورد نظر قابل استفاده در ماکروویو است. اما به گفته سازمان غذا و دارو، تولیدکننده‌ها و صاحبان کارخانجات موظف به تست ظروف خود برای ضمانت امنیت آن‌ها بعد از گرم شدن نیستند. در نتیجه مصرف‌کننده‌ها بنا به اعتماد به اتیکت ظروف آن‌ها را داخل ماکروویو قرار داده و چه‌بسا خود را می‌سوزانند. بنابراین بهتر است قبل از اینکه مواد غذایی یا مایعات را داخل فنجان، کاسه یا بشقابی که تازه خریده‌اید بریزید آن‌ها را داخل یک ماهی‌تابه یا ظرف مطمئن قرار داده و داخل ماکروویو بگذارید.

در حالت کلی بهتر است زیاد از ماکروویو استفاده نکنید چون در خصوص خطرات احتمالی آن روی سلامتی حرف و حدیث زیادی وجود دارد.

نظر شما