سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

واکسن به اندازه کافی برای افراد ۸۰ سال به بالا موجود است

۱۴۰۰/۰۲/۱۶ - ۱۷:۱۸:۵۶
کد خبر: ۱۱۷۵۳۵۷
واکسن به اندازه کافی برای افراد ۸۰ سال به بالا موجود است
علیرضا رئیسی با بیان اینکه نوبت واکسیناسیون افراد در اولویت سوخت نمی شود، اعلام کرد: زیرا سهمیه واکسن آنها کنار گذاشته شده است و اگر الان نیامدند و هفته دیگر آمدند، سهمیه ‌شان محفوظ است.

به گزارش برنا؛علیرضا رییسی، در نشستی مجازی درباره واکسیناسیون افراد ۸۰ سال به بالا و افرادی که هنوز با آنها تماس نگرفته‌اند، گفت: ما بر اساس برنامه ‌ریزی‌ ها افرادی را که قرار است در این فاز واکسن دریافت کنند، اولویت بندی کرده ایم که اولین اولویت افراد بالای ۸۰ ساله ‌ای است که از قبل در سیستم ما پرونده الکترونیک سلامت داشتند که با آنها تماس گرفته شده و نوبت‌ دهی می‌ شود و واکسیناسیونشان در حال انجام است.

وی ادامه داد: مشکل ما این است که عده‌ ای در سامانه ما ثبت نیستند که از قبل اعلام کرده بودیم، این افراد می توانند از شنبه هفته آینده در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کنند، سپس برایشان پیامک زده می‌ شود و می‌ توانند برای دریافت واکسن حضور پیدا کنند. اما نکته اساسی این است که افراد بالای ۸۰ سال اصلا نگران این نباشند که فرض کنید که نوبتشان می‌ سوزد و اگر مثلا ۷۵ ساله‌ ها را اعلام کردیم، به این معنی است که دیگر ۸۰ ساله ‌ها را نمی‌زنیم، اصلا به این معنی نیست.

وی ادامه داد: بنابراین، وقتی ۷۵ ساله ‌ها را اعلام می‌ کنیم، یعنی ۷۵ سال به بالا و اگر فردی ۹۰،۸۶ و یا ۸۲ سال داشت و واکسن را دریافت نکرده بود، می‌ تواند برای واکسیناسیون اقدام کنند. اینطور نیست که نوبتشان تمام شود. زیرا سهمیه واکسن آنها کنار گذاشته شده است. حالا اگر الان نیامدند و هفته دیگر آمدند، سهمیه ‌شان محفوظ است و اینگونه نیست که کسی سهمیه آنان را استفاده کند.

دکتر رییسی عنوان ‌کرد: اطمینان می‌ دهم که واکسن به اندازه کافی برای افراد ۸۰ سال به بالا موجود است. بنابراین، هیچ نگرانی در زمینه تزریق واکسن نداشته باشد و مبادا این نگرانی‌ ها منجر به تجمع در مراکز شود که این خودش عامل شیوع بیماری است؛ بنابراین خواهشم این است که افراد بالای ۸۰ سال تا پایان هفته صبر کنند و کسانی که به آنها پیامک زده نشد، صبر کنند.

وی خاطرنشان کرد: هفته آینده سایت ما از شنبه ساعت دو آماده پذیرش و ثبت‌ نام این عزیزان است. به این ترتیب که سایت باز می‌ شود و این افراد با ثبت کد ملی و شماره تماس وارد کرده و همکاران ما با آنها تماس می‌ گیرند. باز هم تاکید می‌ کنم که سهمیه این افراد محفوظ است و سهمیه ‌شان سوخت نمی‌ شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره نوع واکسن تزریقی به افراد سالمند، گفت: تمام واکسن ‌هایی که اکنون در سطح کشور ما موجود است، برای تمام گروه‌ های سنی مصونیت دارد، به ویژه برای افراد ۵۰ سال به بالا که همه واکسن‌ های موجود کاملا موثر و کاملا کم خطر است و هیچ گونه نیازی نیست که فکر کنیم که حتما فلان واکسن را تزریق کنیم و آن یکی را نزنیم.

رییسی توضیح داد: توصیه می‌کنیم که در این شرایط بهترین واکسن، اولین واکسنی است که به دست‌مان می‌رسد و این یک اصل است. بر این اساس هیچ ممنوعیتی از نظر واکسیناسیون برای گروه سنی ۵۰ سال به بالا وجود ندارد.

وی درباره نیاز افراد بهبودیافته کرونا به واکسیناسیون، گفت: اگر افراد بهبودیافته که بیشتر از سه تا شش ماه قبل مبتلا شده و بهبود یافته ‌اند، می‌ توانند واکسن را تزریق کنند، اما کسانی که زیر این مدت بهبود یافته‌اند، فعلا توصیه نمی‌ شوند و بعد از سه تا شش ماه بعد از بهبودی تزریق کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره عوارض واکسن کرونا نیز بیان کرد: هر واکسنی ممکن است یکسری عوارض داشته باشد، اما آنقدر عوارض جدی واکسن کم است که اصلا قابل گفتن نیست و نهایتا عوارض جدی یک در ۱۰۰ هزار می‌ شود که آن هم در حد کسی است که به بیمارستان رفته و علائم شدید داشته است. این را با عوارض خود کرونا مقایسه کنید. در کرونا از ۱۵ درصد افرادی که بستری می‌ شوند، یعنی از هر ۱۰۰ نفر ۱۵ نفر که بستری می‌ شوند، خطر مرگ تهدیدشان می‌ کند و بسیار زیاد است و گاهی از هر ۱۰ نفری که وارد بیمارستان می‌ شوند، حدود دو نفر از بین می‌ روند. حال شما این را مقایسه کنید با واکسن که از هر یک میلیون واکسنی که می‌ زنیم شاید دو نفر عوارض شدید داشته باشند. بنابراین، تاکید می‌ کنم که بهترین کار واکسن زدن است و از طرفی بهترین واکسن، اولین واکسنی است که به دستمان می‌ رسد.

وی اضافه کرد: این اطمینان را به خانواده‌ ها می‌ دهیم که اگر ما گروه سنی اعلام می‌ کنیم، به این معنی نیست که نوبتشان تمام می‌ شود، بلکه برای همه اینها واکسن داریم و تا زمانی هم که تزریق نکردند، فرصت دارند که مراجعه کرده و تزریق کنند. اگر تا پایان هفته آینده کسی با این افراد بالای ۸۰ سال پیامک نزد یا تماس نگرفت، مجددا وارد سامانه شده و ثبت نام کنند. حال اگر باز هم تماسی گرفته نشد که بسیار نادر است، ما مجددا اعلام می‌ کنیم که کجا برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

دکتر رییسی اعلام کرد: افراد در اولویت تزریق واکسنی که با آنها تماس گرفته نشده است، می توانند در موعد اعلامی وزارت بهداشت با ورود به سامانه salamat.gov.ir با ورود کد ملی و شماره تماس خود ثبت نام کنند تا برای تزریق واکسن با آنها تماس گرفته شده یا برای آنها پیامک ارسال شود.

آخرین جزییات از چگونگی برگزاری امتحانات پایه های نهم و دوازدهم

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه درباره برگزاری امتحانات جلسه ‌ای تخصصی برگزار و در این زمینه بحث ‌های مختلفی مطرح و نظرات گوناگونی ارائه شد، از حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش در این کمیته خبر داد.

وی گفت: اولین نکته‌ای که باید بسیار روی آن تاکید کنیم و از نظر آموزش و پرورش قطعی بوده و همه اعضا هم این موضوع را در کمیته پذیرفتند، بحث حضوری بودن امتحانات است؛ با توجه به اینکه امتحانات پایه های نهم و دوازدهم برای دانش‌آموزان سرنوشت ساز است، صرف نظر از زمان به صورت حضوری برگزار می شوند، اما امتحانات سایر پایه ‌ها به صورت غیرحضوری برگزار خواهند شد.

دکتر رییسی در ادامه به زمان برگزاری امتحانات اشاره و خاطرنشان کرد: استدلال آموزش و پرورش و دوستان درباره زمان برگزاری امتحانات این بود که مدارس در مناطق خود آزمون را برگزار می‌کنند و نیاز به جا به جایی زیاد دانش آموزان نیست. نکته دوم اینکه مسئولان به گونه ای برنامه ریزی می‌ کنند که به عنوان مثال، روز امتحان فقط دانش آموزان پایه دوازدهم در مدرسه حضور دارند و نهایتا تعداد آنها ۲۵ تا ۲۶ نفر می شود که گفتند حداقل ۱۰ کلاس داریم و در هر کلاس ۲ دانش آموز حضور دارد؛ پنجره ها باز بوده، تهویه مناسب است و دانش آموزان با ماسک سرجلسه امتحان حاضر می شوند. 

با هرگونه تجمع مخالف هستیم

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه زمان امتحان هم کمتر از ۲ ساعت است، عنوان کرد: از فضای باز هم در مدرسه می ‌توان استفاده کرد و از نظر خطر بیماری خیلی مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه گرچه ما با هرگونه تجمع مخالف هستیم، اما از آنجایی که بر برگزاری حضوری امتحانات این دو پایه اصرار بود، پروتکل هایی در نظر گرفته شده است، توضیح داد: زمان برگزاری امتحانات دانش آموزان این دو پایه تحصیلی نباید تجمعی صورت گیرد، مدارس باید از فضای باز استفاده کنند، تعداد نفرات حاضر در کلاس ها بسیار کم بوده و تهویه کلاس هم مناسب باشد. البته نتیجه نهایی این تصمیم در جلسه ستاد ملی که شنبه هفته آینده برگزار می‌شود، مشخص و اعلام خواهیم کرد.

دکتر رییسی تصریح کرد: در کمیته تخصصی که با حضور همه اعضا اعم از آموزش و پرورش و وزارت کشور برگزار شد، گفتند که امتحانات این دو پایه حتما باید حضوری باشد و قرار شد با رعایت پروتکل ها امتحانات و کنکور سراسری در همان زمان اعلام شده، برگزار شود.

ممکن است در جلسه روز شنبه ستاد تصمیم جدیدی گرفته شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: با توجه به تعداد کلاس ‌ها و فضای بازی که وجود دارد، می شود فاصله گذاری را رعایت و امتحانات این دو پایه تحصیلی را حضوری برگزار کرد، البته شنبه نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ممکن است در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم جدیدی گرفته شود، بیان کرد: ستاد ملی است که تصمیم نهایی را خواهد گرفت؛ ممکن است عده‌ ای مجددا مخالفت کنند و دوباره تصمیم را به کمیته بازگردانند تا اصلاح شود، فعلا تصمیم کمیته تخصصی این است که گفته شد؛ معمولا تصمیمات کمیته‌ تخصصی در ستاد اعلام شده و در آنجا تصمیم‌ گیری نهایی انجام می‌ شود.

دکتر رییسی اظهار کرد: به طور کلی شیوه‌ نامه‌ های امتحانات حضوری از قبل ابلاغ شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز