عضو هیات داوران نخستین دوره جشنواره عکس کارا:

برگزاری جشنواره عکس کارا گستردگی مفهوم کار را به تصویر می‌کشد

۱۴۰۰/۰۲/۲۰ - ۱۰:۲۳:۵۵
کد خبر: ۱۱۷۶۹۵۸
برگزاری جشنواره عکس کارا گستردگی مفهوم کار را به تصویر می‌کشد
رضا معطریان گفت: مفهوم کار از آن دسته موضوعاتی است که به لحاظ بصری از ظرفیت بالایی برای عکاسی برخوردار است.

به گزارش برنا؛ رضا معطریان، عضو هیات داوران نخستین دوره جشنواره عکس کارا ضمن اشاره به این موضوع از تجربه عکاسی با مفهوم کار در دنیا نیز سخن گفت: وقتی صحبت از عکاسی کار می‌شود  اولین عکاسی که نامش به ذهنم خطور می‌کند "سباستیائو سالگادو" عکاس برزیلی است که یک مجموعه کم‌نظیر از کارگران در سراسر دنیا دارد٬ مجموعه‌ای که وقتی در ذهنم مرور می‌کنم٬ شگفتی تمام ذهنم را دربر می‌گیرد..

در یکی از قسمت‌های این مجموعه با یک معدن طلا در برزیل روبرو می‌شویم که کارگران از اعماق زمین خاک طلا را به سطح زمین می‌آورند٬ آنچه در عکس‌ها می‌بینید بدوی بودن این معدن طلاست و تتاقضی که بین ارزشمند بودن طلا و بی‌ارزش بودن انسان در آن مجموعه به چشم می‌آید.

دبیر سابق گروه عکس روزنامه ایران در ادامه این گفت‌و‌گو با اشاره به ارزش بصری کار برای عکاسی گفت: متاسفانه در ایران کمتر در مورد مفهوم کار و اشتغال کار جدی انجام شده است و امیدوارم برگزاری جشنواره عکس کارا دریچه جدید بر روی این مفهموم مهم تاریخ بشری باز کند٬ من امیدوارم با برگزاری این جشنواره توجه بیننده به گستردگی مفهوم کار در ایران جلب شود. در ایران وقتی از کار حرف می‌زنیم به دلیل فقر تصویری که در همه این سال‌ها هیچ چیزی جز همین کارهای معمول به ذهن متبادر نمی‌شود اما به عنوان فردی که سال‌ها در این حوزه کار کرده‌ام٬ به نقاطی سفر کردم و متحیرشدم از حجم ماشین‌آلاتی که کار می‌کنند یا مشاغل بزرگی که ایجاد شده‌اند.

معطریان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه آثاری رسیده به دبیرخانه جشنواره بتوانند گستردگی مفهوم کار در ایران را نشان دهند افزود: اگر دوستان و همکاران عکاس با دقت بیشتری به این مفهوم نگاه کنند ما موضوعات بسیار جذابی داریم و می‌توانیم با تصاویر شگفت‌انگیزی روبرو شویم.

فراخوان نخستین دوره جشنواره عکس کارا با موضوع کار٬اشتغال و ایمنی از نیمه فروردین ۱۴۰۰ انتشار یافته و علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره تا روز ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ فرصت دارند تا با مراجعه به پایگاه اینترنتی جشنواره٬ ضمن آگاهی از قوانین جشنواره٬ نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار اقدام نمایند.

مهدی قاسمی٬ دبیر نخستین دوره جشنواره عکس کارا است و خانم‌ها رعنا جوادی٬ مریم زندی و آًقایان محمود کلاری٬ سیف الله صمدیان و رضا معطریان هیات داوران این جشنواره را تشکیل می‌دهند.

نسخه تصویری این گفت‌وگو به زودی در پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی www.karaphoto.ir منتشر می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز