رونمایی سه سامانه نرم افزاری در هلال احمر

۱۴۰۰/۰۲/۲۰ - ۱۲:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۱۷۲
رونمایی سه سامانه نرم افزاری در هلال احمر
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از رونمایی از سه سامانه نرم افزاری امدادی(سامانه تحت وب فراخوان نیروهای عملیاتی در حوادث و سوانح، سامانه جامع اسکان و تغذیه اضطراری در مواقع بحران و سامانه امدادیار به ارزش دو میلیارد تومان) در سومین روز از هفته گرامیداشت هلال احمر خبر داد.

به گزارش برنا؛ مهدی ولی پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: کشور ایران به لحاظ شرایط اقلیمی و جغرافیایی، کشوری حادثه خیز محسوب می شود و همواره در معرض خطـرات ناشـی از سوانح و بلایای طبیعی که منجر به حوادث دلخراش و خـسارت هـای زیـان بـار مـی شـود قـرار گرفتـه اسـت. از این رو حفظ آمادگی، آمـوزش و سازماندهی نیروهای عملیاتی و ارتقا توان پاسخگویی و فراظرفیت در حوادث و بلایا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

او توضیح داد: در این میان به ویژه در لحظات اولیه وقوع حادثه و آغاز فاز پاسخگویی چرخه مدیریت بحران بسیار مهم و قابل توجه است فراخوانی و مدیریت منابع انسانی است که فراخوانی و سازماندهی نیروهای تخصصی در قالب تخصص های مختلف و اعمال مدیریت صحیح بر این منابع عظیم و ارزشمند انسانی در جهت بهره مندی حداکثر از توان علمی، تجربـی، جـسمانی، تخصـصی و نظایر آن آنـان بـسیار حـائز اهمیت می باشد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد:  ضرورت یک برنامه و سامانه از پیش تعیین و تمرین شده برای مدیریت فراخوان کارکنان و انجام پیش بینی های لازم در استفاده بهینه از نیروهای امدادی، امکانات، تجهیزات در ارتقای سـرعت و کیفیـت امدادرسـانی تاثیر به سزایی خواهد داشت. با این رویکرد و ضمن استفاده از تجربیات حوادث گذشته و سامانه های فراخوان موجود که عمدتا مبتنی بر روش های سنتی (تماس تلفنی، پیامک و نظایر آن) می باشند، نسبت به طراحی و تولید سامانه تحت وب فراخوان نیروهای عملیاتی در حوادث و سوانح (DRS) Disaster Recall System اقدام کردند

ولی پور ادامه داد: این سامانه از دو بخش شامل پنل مدیریتی تحت وب و اپلیکیشن تلفن همراه تشکیل شده است. در فاز آمادگی چرخه مدیریت بحران و وضعیت سفید، می بایست تمامی مدیران، کارکنان و نیروهای عملیاتی که ضروری است بر حسب نیاز و تشخیص مدیران بحران در صورت وقوع حادثه و یا تمرین های عملیاتی فاز آمادگی فراخوانی شوند، اپلیکیشن مرتبط با سامانه DRS را بر روی تلفن همراه خود نصب کنند.

او گفت: هر فرد بر اساس تخصص و نقش خود در حادثه ذیل یک گروه در طبقه بندی قرار می گیرد و در صورت وقوع حادثه و تصمیم مدیران بحران برای آغاز عملیات پاسخگویی و اجرای برنامه فراظرفیت، توسط مرکز کنترل و هماهنگی عملیات با استفاده از پنل مدیریتی افراد مورد نظر در هر طبقه انتخاب شده و با یک کلیک پیام فراخوان برای آن ها ارسال می شود. در این حالت اپلیکیشن نصب شده بر روی تلفن همراه افراد به صورت خودکار فعال سازی شده و پس از پخش نمودن یک آلارم صوتی بلند و شدید، متن پیام را به صورت Notification در صفحه نرم افزار نمایش خواهد داد. این آلارم تا زمان مطالعه متن پیام توسط مخاطب و حل یک معادله ریاضی ساده (مانند ۲+۲=؟) قطع نخواهد شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به معرفی دومین سامانه نرم افزاری امدادی پرداخت و اظهار داشت: سامانه جامع اسکان و تغذیه اضطراری (در مواقع بحران) ، مشتمل بر ماژول‌های نرم‌افزاری با رویکردهای ایجاد زیرساخت جامع اطلاعات، ارزیابی و ایجاد شناسنامه امدادی خانوار و توزیع اقلام امدادی می‌باشد. همچنین این فرآیند به صورت ساده‌سازی شده جهت عملیاتی شدن سامانه، در قالب نسخه تلفن همراه نیز توسعه یافته است.

او افزود: این سامانه با هدف امدادرسانی هرچه سریعتر به وسیله‌ی خودکارسازی فرایندها، شفاف‌سازی و مستندسازی فرایند ثبت اطلاعات آسیب‌های وارده به خانوار آسیب‌دیده، توزیع اقلام امدادی و کمک­ های مردمی و بین­ المللی به خانوارها و ارتباطات لحظه‌ای آن با اقلام امدادی موجود در انبار و جلوگیری از اتلاف زمان و منابع و کاهش هزینه‌ها و تسریع در پاسخگویی از طریق الکترونیکی‌سازی فرایندها، توسعه یافته است. همچنین در ساختار فناوری اطلاعات این فرایند، می توان تخصیص انواع اقلام امدادی درگیر در حوادث را نیز ثبت و پیگیری کرد.

ولی پور به معرفی سومین سامانه نرم افزاری جدید امدادی پرداخت و گفت: با توجه به نیاز بانک اطلاعاتی و دسترسی به اطلاعات فردی و امدادی امدادگران و نجاتگران و در دسترس بودن اطلاعات به صورت لحظه ایی، این سازمان نسبت به طراحی و انعقاد قرارداد برای راه اندازی سامانه امدادیار اقدام کرده است.

او دسترسی سریع به سوابق اطلاعات فردی امدادگران و نجاتگران، ثبت و دسترسی سریع به سوابق آموزشی امدادگران و نجاتگران، آگاهی از مهارت های خاص و ویژه امدادگران و نجاتگران، سنجش و پایش سلامت جسمانی و روانی امدادگران و نجاتگران، اعطاء و ارتقاء درجات امدادگران و نجاتگران به صورت هوشمند، ثبت نمرات آزمون کسب درجات و امکان لینک کردن پایگاه داده های زیر سیستم سامانه یادشده با پایگاه داده های سامانه های کشیک، تجهیزات، پرداخت کمک هزینه حق ایاب و ذهاب و DMIS را از مزایای سامانه امدادیار عنوان کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز