مشاور وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

کمبود ۱۹۷هزار معلم در مدارس کشور/ ۵۰ هزار نفر واجد شرایط بازنشستگی به صورت سالانه

۱۴۰۰/۰۲/۲۲ - ۰۴:۳۴:۲۳
کد خبر: ۱۱۷۷۲۱۹
کمبود ۱۹۷هزار معلم در مدارس کشور/ ۵۰ هزار نفر واجد شرایط بازنشستگی به صورت سالانه
یارمحمد حسین بر درباره جذب معلم در وزارت آموزش و پرورش گفت: در سالجاری حدود 80 هزار ردیف استخدامی در سازمان اداری استخدامی برای دانشجویان متعهد خدمت از طریق آزمون سراسری، آزاد و تعیین تکلیف معلمان حق التدریس جذب می‌شوند.

به گزارش برنا؛ کمبود نیرو در آموزش و پروش یکی از چالش‌های پیش رو محسوب می‌شود. در این زمینه اقدامات متعدد انجام شده است، اما هنوز جای کار دارد.

آموزش و پروش از کمبود نیرو رنج می برد

یار محمد حسین بر، مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود معلم در وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار برنا گفت: در دوران متمادی وزارت آموزش و پرورش از کمبود نیرو رنج می‌برد. در گذشته بر اساس شاخص‌ها برای جذب نیرو تفاهم‌ها با سازمان اداری و استخدامی انجام نشده بود، اما از زمان ریاست محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش وضعیت منابع انسانی با سازمان اداری و استخدامی بررسی شد.

او افزود: بر اساس شاخص‌های مختلف همچون نسبت دانش آموز به گروه معلم کمبودها مورد بررسی قرار گرفته است.

کمبود 197هزار کمبود معلم در مدارس کشور

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون 197 هزار کمبود معلم در این جلسات به تصویب رسید، تاکید کرد: از سال 97 بدون سهمیه‌ها بیش از  160 هزار ردیف استخدامی گرفته شده و بسیاری از این ردیف‌ها شامل دانشگاه فرهنگیان، استخدام آزاد از طریق برگزاری آزمون دستگاه‌های اجرایی و قانون تعیین تکلیف بود.

50 هزار نفر واجد شرایط بازنشستگی به صورت سالانه

مشاور وزیر با بیان اینکه برای سال 1400 سهمیه جذب مناسب اخذ شده است، افزود: به باور بنده در وزارت آموزش و پرورش حل مشکل کمبود معلم کلید خورده است. این در حالی است که  قبل‌تر اقدام برخی بر این باور بودند که آموزش و پرروش نیروی مازاد دارد. در چند سال اخیر به طور میانگین 50 هزار نفر واجد شرایط بازنشستگی بودند. از سوی دیگر هم سالانه 200  هزار دانش آموز به جمعیت کشور افزوده  شد.

حسین بر با بیان اینکه کمبود  معلم در شرایط کنونی اندک نیست، تصریح کرد: سالانه بیش از 50 هزار ردیف استخدام اختصاص داده می‌شود مشکلات در زمینه جذب معلم را کاهش می‌دهد.

جذب 80 هزار دریف استخدامی در سالجاری

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت:  طی سالجاری حدود  80 هزار ردیف استخدامی در سازمان اداری استخدامی برای دانشجویان متعهد خدمت که از طریق آزمون سراسری، آزاد و تعیین تکلیف معلمان حق التدریس جذب می‌شوند.

جذب معلم با شیوه‌های متعارف‌تر

او گفت: با شیوه‌هایی در مرکز برنامه‌ریزی می‌توان راهکارهایی اتخاذ و به این شکل هیچ کلاسی بدون معلم نماند. در آینده کمبود معلم از شیوه‌های متعارف‌تری برطرف می‌شود.

حسین بر با بیان اینکه در سالجاری بر اساس آزمون ماده 28،  33 هزار نفر باید دوره ببینند، افزود: باید این دوره‌ها به شکل کیفی برگزار شود. محتوای دوره با کیفیت است.

حسین بر درباره آموزش شیوه آزمون‌های آنلاین برای معلمان هم تاکید کرد: هر همکاری می‌تواند دوره‌های آموزشی را در سایت آموزش و پرورش بگذرانند. در صورت بروز هر گونه نارسایی دوره‌های دیگر هم برای آموزش معلمان برگزار می‌شود.

مشاور وزیر تصریح کرد: آموزش و پرورش با کیفیت آموزش‌ها را دنبال می‌کند.

//انتهای پیام:۳

نظر شما
پرونده ویژه