رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) :

امکان صادرات واکسن ایرانی به کشورهای منطقه/ تولید یک میلیون دوز واکسن تا پایان اردیبهشت

۱۴۰۰/۰۲/۲۱ - ۰۹:۳۱:۲۸
کد خبر: ۱۱۷۷۳۹۴
امکان صادرات واکسن ایرانی به کشورهای منطقه/ تولید یک میلیون دوز واکسن تا پایان اردیبهشت
محمد مخبر در مراسم رونمایی از تولید انبوه واکسن «کوو ایران برکت» گفت: هم اکنون تولید انبوه را آغاز کرده ایم و تا پایان ماه یک میلیون دوز واکسن را تحویل می‌دهیم و در خرداد تا چهار میلیون و در تیر 10 میلیون و مرداد 20 میلیون و شهریور 20 تا 30 میلیون دوز تولید و تحویل داده می شود.

به گزارش برنا؛  مراسم رونمایی از اولین محصول تولید شده واکسن کووایران برکت (300هزار دوز واکسن) در فاز یک کارخانه تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در محل شهرک دارویی برکت در البرز امروز سه شنبه 21 اردیبهشت برگزار شد.

محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در ابتدای این مراسم با تبریک عید فطر گفت: اینکه چگونه یک مکانی در ظرف 5 ماه به بزرگترین سایت تولید واکسن تبدیل می شود ناگفته های زیادی دارد.

او افزود: آغاز تولید واکسن از بعد مسائل مالی و رسیدن به قدرت نبوده است. در وزارت بهداشت هم شاهد فعالیت‌های ما بودند.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: در هر جای دنیا که دارویی اثر بخش بود در ستاد  اجرایی آن را تولید کردیم، به عنوان مثال داروی رمدسیویر که در بازارهای سیاه تهران هر عدد آن حدود 80 میلیون تومان خرید و فروش می شد، کمتر از یک ماه و نیم ستاد موق شد آن را تولید و با رقمی معادل ۶۰۰ هزار تومان در اختیار مردم قرار بدهد.

مخبر افزود: تولید واکسن از ویروس کشته در خط یک به بهره برداری رسیده است.اما بعد از نتیجه تست سوم آماده تحویل این واکسن هستیم. البته ستاد در زمینه واکسن های متعددی فعالیت کرده و بسیاری از این واکسن ها در مرحله تست انسانی هستند.

او ادامه داد: در کشور به دنبال این هستیم که در صورت نیاز هرگونه واکسن را در اختیار مردم قرار گیرد. واکسن فایزر تولید داخل در مرحله تست انسانی بوده و با اجازه وزارت بهداشت تست انسانی آن انجام می‌شود.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: تولید واکسن افتخار بزرگی است در کل دنیا ۵ کشور تولید واکسن دارد و تعادل بین تولید و توزیع واکسن در دنیا وجود ندادند.

مخبر گفت:هم اکنون تولید انبوه را آغاز کرده ایم و تا پایان ماه یک میلیون دوز واکسن را تحویل می‌دهیم و در خرداد تا چهار میلیون و در تیر 10 میلیون و مرداد 20 میلیون و شهریور 20 تا 30 میلیون دوز تولید  و تحویل داده می شود.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: این نگرانی درباره عدم استفاده این حجم از تولید وجود دارد اما سازمان غذا و دارو خواستار امکان ایجاد صادرات به منطقه را دارد.

مخبر گفت: بر اساس بررسی های انجام شده این واکسن کمترین عوارض را دارد و بیشترین اثربخشی را داره است.

او در ادامه با بیان اینکه در کنار ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در دیگر شرکت های دارویی از جمله رازی، سیناژن، پاستور و شرکت های دانش بنیان زیادی این محصول رد حد آزمایشگاهی تولید و قرار است که به نتیجه برسد خاطر نشان کرد: در حالی که در کل دنیا واکسن در پنج الی 6 کشور تولید و هیچ تناسبی بین تولید و تقاضا وجود ندارد اما می بینیم که این موفقیت بزرگ در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حال انجام و صادرات نیز به امید خدا به زودی اتفاق خواهد افتاد.

او با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خوبی شاهد بود که هر کاری که از دست مان بر می آمد انجام دادیم افزود: در زمانی که کل ظرفیت تولید ماسک در کشور بین 500 تا 600هزار عدد در روز بود در کمتر از 22 روز توانستیم کارخانه ای با حجم پنج میلیون عدد را آن هم در زمانی که کشورهای خارجی جلوی واردات این محصول به کشور را گرفته بودند راه اندازی کنیم.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بیان کرد: در بخش کیت تشخیص نیز همگی شاهد بودند که در دولت مصوب شد که از پول خودمان در کره حجمی از کیت ها را وارد کنیم که آن را نیز آمریکایی ها جلویش را گرفتند اما با این وجود دانشمندان ما موفق شدند تا ظرف 2 تا سه هفته این تست سریع را تولید کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به تولید واکسن ضد سرطان رحم اشاره و افزود: در سفری که حدود پنج سال پیش به یکی از کشورهای خارجی داشتیم دیدیم که به دختران کم سن و سال واکسن ضد سرطان رحم با هدف مصون ماندن آنها تزریق می شود که به همین منظور به محض بازگشت با همکاری یکی از دوستان نسبت به تولید این واکسن اقدام که در مرحله بهره برداری است و در واقع کار بسیار بزرگی در این بخش صورت گرفته است.

مخبر در پایان گفت: همچنین همین کارخانه قادر خواهد بود که واکسنی که از طریق دی .ان.ای باید تولید شود را نیز تولید کند، علاوه بر اینکه تولید از واکسن کشته شده را امروز شاهد هستیم که یک خط صنعتی آن  بهره برداری و نخستین تولیدش را به صورت انبوه آغاز کرده و ما نیز آماده هستیم آن را به صورت انبوه تحویل دهیم، از 6 مسیر دیگر نیز مانند دی.ان.ای و ویروس بر اساس سرخک نیز به تست انسانی رسیده ایم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز