بهترین سن برای ارتودنسی چند سالگی است؟

۱۴۰۰/۰۲/۲۱ - ۱۸:۴۱:۲۳
کد خبر: ۱۱۷۷۷۸۳
بهترین سن برای ارتودنسی چند سالگی است؟
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که به طور کلی درمان ارتودنسی محدودیت سنی خاصی ندارد گفت: تا زمانی که دندان در دهان دارید می توانید از درمان ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها کمک بگیرید.

به گزارش برنا؛ اصغرعبادی فر، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که دوران بلوغ بهترین زمان برای حرکت دادن استخوان ها با کمک دستگاههای ارتودنسی است گفت: رفع اختلالات و ناهنجاری های فکی با ارتودنسی در سنین بلوغ با سهولت بیشتری انجام می شود.

او افزود: معاینه اولیه دندان ها بهتر است در سن چهار تا پنج سالگی انجام شود.

ارتودنسی درمانی یا زیبایی؟

این متخصص ارتودانتیکس با اشاره به این که در سنین بالاتر نیز می توان ازدرمان های ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها سود برد گفت: درمان ارتودنسی بیش از این که یک فرآیند زیبایی باشد یک روش درمانی محسوب می شود.

او با بیان این که بسیاری از ناهنجاری های دهان و دندان از همان سنین کودکی بروز می کند خاطرنشان کرد: اگر درمان ناهنجاریهای دندان در سنین کودکی درمان نشود ممکن است با گذشت زمان و بالا رفتن سن درمان ها سخت و تر پیچیده تر شود.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه درمان های معمول دهان و دندان باید از همان سنین پایین انجام شود و اولین معاینه به پزشک متخصص تعیین می کند که مراجعه برای شروع درمان ارتودنسی چه زمانی است.

عبادی فر با اشاره به این که غالبا مشکلات دندانی کودکان و حتی بزرگسالان را می توان با براکت و سیم به راحتی حل کرد افزود: معمولا استفاده از دستگاه ارتودنسی ثابت برای کودکان و نامرئی برای بزرگسالان برای درمان مشکلات دندانی توصیه می شود.

او با اشاره به کارکرد دستگاههای متحرک ارتودنسی خاطرنشان کرد: درمان هایی که با پلاک های متحرک انجام می شود به این شکل است که بیمار پلاک ها را در دهان قرار می دهد و فقط زمان غذا خوردن و یا ورزش کردن این پلاک ها را از دهان خارج می کند.

درمان ها ی ثابت ارتودنسی با کمک  بند و براکت نوع دیگر و متداول درمان های ارتودنسی بود که این استاد دانشگاه به آن اشاره کرد.

ارتودنسی به رفع مشکلات گوارشی کمک می‌کند

عبادی فر ضمن یادآوری این موضوع که زیبایی در درمان های ارتودنسی یکی از آخرین اهداف این روش درمانی است خاطرنشان کرد: هدف اولیه ای که برای درمان با کمک دستگاههای ارتودنسی مد نظر قرار می گیرد، سهولت در جویدن، غذاخوردن و بلع  و همچنین رفع  ناهنجاریهای فکی و دندانی است.

او با بیان این که بی‌نظمی دندان‌ها و فک‌ها گاز زدن و جویدن غذا را دشوار می‌کند تاکید کرد: این مشکلات عموما و به مرور زمان و به خودی خود برطرف نمی‌شود و این مسله برای سال‌های متوالی باعث ساییدگی زودرس دندان‌ها نیز می‌شود، درمان با روش ارتودنسی می‌ تواند انحرافات فک را درمان کرده و علاوه بر ظاهری زیبا به سیستم گوارش نیز کمک کند.

این متخصص ارتودانتیکس در ادامه با تاکید بر این که به طور معمول درمان های ارتودنسی یکی از درمان های گران قیمت محسوب می شود گفت: گاهی اوقات به دلایل اقتصادی ممکن است والدین و یا بیمار رغبتی به انجام این درمان ها نداشته باشند ولی باید این نکته را مورد توجه قرار داد که مسایل اقتصادی مواردی نیستند که مانع از انجام و پیگیری روند درمانی شد.

خدمات ارتودنسی را می توانید با تعرفه های پایین تر دریافت کنید

او توصیه کرد: قطعا راه هایی وجود دارد که می توان با کمک آن ها و با تعرفه های پایین تر دولتی اقدام به اصلاح دندان ها کرد.

مراجعه به دانشکدههای دندانپزشکی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی و یا کلینیک های تحت پوشش مراکز دولتی توصیه دیگر این استاد دانشگاه برای درمان ناهنجاری ها و مشکلات دندانی با تعرفه های پایین بود.

عضوهیئت علمی دانشگاه در ادامه به عواقب عدم مراجعه برای درمان ارتودنسی، توضیح داد: مراجعه نکردن به موقع برای شروع درمان ارتودنسی و سایر درمان های دندان ها در کودکان می‌تواند منجر به ایجاد ناهنجاری‌های دندانی و فکی شدید در آینده شود که گاهی اوقات به تنهایی قابل درمان با ارتودنسی نیست و نیاز به درمان جراحی فک خواهد داشت؛ بنابراین توصیه می‌شود والدین مراجعه برای معاینات ارتودنسی در دوران پاندمی کرونا را به تعویق نیندازند.

او تاکید کرد: برخی خدمات دندانپزشکی را نمی‌توان به زمان بعد موکول کرد بنابراین اولین مراجعه به داندانپزشک متخصص مشخص خواهد کرد که درمان ها در دسته درمان های اورژانسی قرار می گیرد و یا میتوانیم به زمان دیگری بعد از کرونا موکولش کنیم.

نظر شما