تولید کوچک‌ترین تراشه‌ جهان برای تزریق به بدن

۱۴۰۰/۰۲/۲۲ - ۱۶:۱۱:۰۱
کد خبر: ۱۱۷۸۲۵۰
تولید کوچک‌ترین تراشه‌ جهان برای تزریق به بدن
محققان دانشگاه کلمبیا موفق به تولید کوچک‌ترین سیستم تک تراشه‌ای جهان شدند که با استفاده از سوزن قابل تزریق به درون بدن است.

به گزارش برنا؛ از این سیستم می‌توان در وهله اول برای اندازه‌گیری دمای بدن و نیز انجام بررسی‌های گسترده‌تر علمی و پزشکی استفاده کرد.

پیش از این ایمپلنت‌های مجهز به حسگر برای کنترل سطح اکسیژن بدن یا وضعیت سیگنال‌های عصبی تولید شده بودند، اما آنها حاوی اجزای مختلفی بوده و از راه بلعیدن وارد بدن می‌شدند. اما این سیستم جدید تک تراشه‌ای که دارای مدار کامل است تنها کمتر از ۰.۱ میلیمتر مکعب مساحت دارد.

بنابراین سیستم مذکور ابعادی به اندازه گرد و غبار دارد و حتی از کوچک‌ترین رایانه دنیا نیز کوچک‌تر است که ۰.۳ میلیمتر مکعب مساحت داشت. تراشه این سیستم تنها با استفاده از میکروسکوپ قابل مشاهده است. سیستم یادشده یک مبدل پیزوالکتریک را در خود جای داده که به عنوان یک "آنتن" برای دریافت برق و نیز برقراری ارتباط بی سیم عمل می‌کند.

سیستم مذکور همچنین دارای یک حسگر حرارتی برای اندازه‌گیری دمای محیط اطراف است و لذا می‌توان از آن برای کنترل آنی دمای بدن استفاده کرد. از این محصول می‌توان در آینده با نصب حسگرهای جدید برای اندازه‌گیری فشار خون، سطح قند خون و بررسی سیستم تنفسی بدن استفاده کرد.

نظر شما