برگزیده اخبار اجتماعی هفته؛

وحشت برخورد موشک چینی به زمین/ بازگشت مشاغل گروه ۱و۲ به محل کار خود/ ممنوعیت سفر در ایام عید فطر/ مشخص شدن زمان برگزاری آزمون‌ها

۱۴۰۰/۰۲/۲۲ - ۲۳:۵۸:۲۴
کد خبر: ۱۱۷۸۳۹۸
وحشت برخورد موشک چینی به زمین/ بازگشت مشاغل گروه ۱و۲ به محل کار خود/ ممنوعیت سفر در ایام عید فطر/ مشخص شدن زمان برگزاری آزمون‌ها
هفته گذشته با کاهش میزان بستری بیماران کرونایی در بیمارستان ها برخی مشاغل که به مدت سه هفته در تعطیلی به سر می بردند مجور فعالیت مجدد گرفتند و گروه های شغلی 1و2 به محل کار خود بازگشتند.

به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به 2 میلیون و707هزار و 761نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به75هزار و 934نفر رسید.

او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را دو میلیون و  162هزار و 87نفر اعلام کرد.

بازگشایی هفته: مشاغل گروه 1و2

فعالیت مشاغل گروه شغلی 1و 2 اصناف براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا از روز شنبه 18 اردیبهشت ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی از نظر کرونا مجاز است.

 با توجه به وضعیت قرمز کرونا در کشور تا 17 اردیبهشت ماه به مدت یک ماه به جز مشاغل گروه یک تمامی مشاغل مجاز به فعالیت نبودند اما با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا از فردا این مشاغل در شهرهای قرمز و نارنجی از نظر کرونا، مجاز به فعالیت هستند.

براساس پیشنهاد ارایه شده از سوی کمیته‌های تخصصی ستاد ملی کرونا، تمدید محدودیت‌های اعمال شده در شهرهای نارنجی و قرمز برای عبور کامل از پیک چهارم به تصویب رسید.

مناسبت هفته: عید سعید فطر

برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) محرز شد

بنابر این غروب روز گذشته دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد امروز پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1400 روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است.

ممنوعیت هفته: سفر در تعطیلات عید فطر

سرهنگ رسول ابراهیمی، جانشین معاون عملیات ترافیک راهور نیروی انتظامی در مورد تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع کرونا و ممنوعیت از سفرهای مردم در تعطیلات پیش رو (عید سعید فطر) گفت: پلیس با توجه به پیش بینی های دیده شده در تعطیلات پیش رو و امکان سفر مردم به شهرها بویژه شهرهای مسافرپذیر و شمالی کشور با توجه به وضعیت کرونا، به کمیته امنیتی وزارت کشور پیشنهاد داد که از روز سه شنبه 21اردیبهشت ماه از تردد مردم در شهرهای مختلف با همکاری و مشارکت همه دستگاه ها جلوگیری می شود.

او ادامه داد: پیشنهاد پلیس در کمیته امنیتی وزارت کشور پذیرفته شد و رئیس جمهوری دستور داد تا تعطیلات پیش رو کنترل ترددها تشدید و خودروها حتما عودت داده شود.

سرهنگ ابراهیمی اضافه کرد: حتما با رانندگانی که نسبت به این محدودیت ها بی توجهی کنند برخورد شده و ضمن تذکر لسانی در صورت بی توجهی خودرو عودت داده و اعمال جریمه می شود.

جانشین معاون عملیات ترافیک راهور نیروی انتظامی اضافه کرد: این اعمال محدودیت شامل همه شهرها اعم از قرمز، نانجی و زرد می شود. برای ورود خودروهای غیر بومی به شهرهای زرد و خروج خودروهای بومی از شهرهای زرد 500هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

وحشت هفته: سقوط زباله فضایی

حدود دو هفته پیش زمانی که اولین واحد از ایستگاه فضاییش را با موشکی قوی به فضا فرستاد و اما قسمتی از این موشک جدا شده در حال بازگشت به سمت زمین بود.

هفته گذشته این احتمال می‌رفت این زباله فضایی که به اندازه‌ای دو برابر یک اتوبوس است به زمین برخورد می‌کند، اما هیچکسی خبر نداشت که این اتفاق دقیقا کی و کجا رخ می‌دهد.

این موشک در حال حاضر با سرعتی نزدیک به 29هزار کیلومتر در ساعت در حال چرخیدن به دور زمین بود و هر 90 دقیقه یک بار دور زمین می‌چرخید و مدارش در حال کوچک‌تر و کوچک‌تر شدن  بود و این احتمال وجود داشت که هر لحظه به هر منطقه‌ای از زمین، از نیم‌کره شمالی تا نیم‌کره جنوبی، برخورد کند و به این دلیل که عوامل زیادی منجر به کوچک شدن مدار موشک می‌شدند، دانشمندان نمی‌توانستند محل سقوط موشک را پیشبینی کنند.

این اتفاق بدل به یک وحشت جهانی شد و جهانیان هر لحظه منتظر یک فاجعه بودند تا اینکه بالاخره تکه‌های باقی‌مانده از راکت «لانگ مارچ 5B» چین صبح روز 19 اردیبهشت وارد جو زمین شد و در اقیانوس هند در نزدیکی کشور مالدیو در آب سقوط کرد.

ثبت نام هفته: ثبت نام آزمون ارشد

به دنبال تعویق آزمون کارشناسی ارشد سال 1400 از خردادماه به مردادماه 1400 مقرر شد با توجه به تعویق صورت گرفته، امکان ویرایش اطلاعات برای افرادی که قبلاً در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند ایجاد شود.

اطلاعات ثبت‌نامی متقاضیان آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1400 از روز سه شنبه 21 اردیبهشت تا شنبه25 اردیبهشت 1400 در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار می‌گیرد و متقاضیان، می‌توانند در مهلت تعیین شده نسبت به مشاهده و کنترل مجدد اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام و در صورت تمایل، ویرایش آنها اقدام کنند.

دوگانگی هفته: حذفیات کتب درسی در آزمون

پس از جنجال های به پا شده در خصوص برگزاری آزمون های حضوی پایه نهم و دوازده هم  غلامرضا کریمی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و ارزشیابی  اعلام کرد: وزارت آموزش و پرورش برای طراحی آزمون ها 30 درصد از حجم مطالب درسی را کاهش داده است.

ایرج بیت اللهی ،مدیرکل آموزش و پرورش در این راستا گفت: بر اساس تماس تلفنی با مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، خبر حذف 30 درصد حجم کتب درسی شایعه بوده و سعی شده است که آزمونها بر اساس سطح آموزش های مجازی طرح شوند و دانش آموزان به دور از حواشی مطرح شده و بدون استرس به مطالعه کتب اقدام کنند.

تعیین تکلیف هفته: زمان برگزاری آزمون ها

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آخرین وضعیت برگزاری آزمون های مختلف گفت: آزمون ها دو قسمت هستند. یکی زیر نظر آموزش و پرورش و دیگری وزارت علوم است. کنکور سراسری در تاریخ 9،10، 11 و 12 تیرماه سال جاری برگزار می شود.

رئیسی تاکید کرد:  آزمون های دیگری مانند کارشناسی ارشد ناپیوسته در تاریخ 6،7 و 8 مرداد ماه برگزار می شود. کاردانی ناپیوسته؛ 22 مرداد، آزمون وکلا دادگستری؛ 25 تیرماه، نظام مهندسی 13،14 و 15 مرداد ماه برگزار می شود.

او ادامه داد: آزمون های تحت نظارت آموزش و پرورش پایه نهم 27 اردیبهشت تا 24 خرداد ماه به صورت حضوری، آزمون پایه دوازدهم در 27 اردیبهشت تا 24 خرداد به صورت حضوری، آزمون های سنجش ملی پایش 25 اردیبهشت ماه به صورت حضوری، سمپاد 20 و21 خرداد و مرحله دوم المپیاد 24 و 25 اردیبهشت و مرحله دوم 23 تا 25 خرداد ماه به صورت حضوری برگزار می شود.

مهمان هفته: واکسن کرونا

 صادق تبریزی، رئیس مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر تامین واکسن کرونا طبق برنامه به خوبی پیش برود، پیش بینی این است که تا نیمه خرداد حدود 10 میلیون واکسن کرونا به دست ما برسد.

او ادامه داد: تا آخر خرداد واکسن کرونای تولید داخل نیز در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد و واکسن پاستور که با مشارکت کوبا تولید می شود و واکسن کوایران برکت تا پایان خرداد تایید و تولید می شود و به دست وزارت بهداشت می رسد.

رئیس مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت گفت: پیش بینی این است که تا پایان خرداد حداقل دو واکسن ایرانی تولید داخل را در اختیار داشته باشیم، شاید هم زودتر به دست ما برسد و بعد از آن علاوه بر واکسن خارجی که تعداد آن زیاد نخواهد بود، با واکسن داخلی کار را جلو می بریم و به این ترتیب سرعت واکسیناسیون بیشتر می شود.

رونمایی هفته: واکسن کرونای کوو ایران برکت

مراسم رونمایی از اولین محصول تولید شده واکسن کووایران برکت (300هزار دوز واکسن) در فاز یک کارخانه تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در محل شهرک دارویی برکت در البرز امروز سه شنبه 21 اردیبهشت برگزار شد.

خبر خوب هفته: افزایش حق مسکن کارگران

 "محمدشریعتمداری " وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در حساب شخصی توئیتر خود نوشت : ‌به لطف خدا امروز پیشنهاد افزایش حق مسکن ‎کارگران عزیز به تصویب هیات وزیران رسید . همچنین مشکل چند ده هزار بانوان محترم بیمه شده تامین اجتماعی در زمینه افزایش مدت زمان دریافت هزینه ‎بارداری از 6ماه به 9ماه و تامین منابع آن به تصویب دولت رسید. ‎

حادثه هفته: سقووط هواپیما

سخنگوی اورژانس کشور از فوت خلبان و کمک خلبان به دلیل سقوط یک هواپیمای آموزشی در اراک خبر داد.

 مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور درباره جزییات این حادثه گفت: یک هواپیمای آموزشی داخل فرودگاه اراک صبح امروز سقوط کرد.

او ادامه داد: در این حادثه با وجود تلاش کارشناسان اورژانس هوایی مستقر در فرودگاه متاسفانه خلبان و کمک خلبان هردو فوت شدند.

اتفاق تلخ هفته: آتش در مرکز ترک اعتیاد

حریق سنگین شامگاه 21 اردیبهشت در محدوده محوطه داخلی یک مرکز ترک اعتیاد واقع در روستای دستگردان رخ داد که در سمت جنوب غربی مشهد در مسیر جاده میامی واقع است.

آتش‌نشانان همزمان با عملیات مهار حریق، اقدام به امدادرسانی سریع به 200نفر از افراد حاضر در این مکان نموده و همه این جمعیت را از میان دود غلیظ و آتش سنگین، به خارج از محدوده خطر انتقال دادند.

این حادثه 24 مجروح نیز برجای گذاشت که پس از امدادرسانی اولیه در محل، برای مداوا به بیمارستان انتقال یافتند. 

مسعود فیروزی،  سرپرست اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: محل حادثه‌دیده را جزو مراکز ماده 16 تحت نظارت سازمان بهزیستی ذکر و بیان کرد: حریق دیشب در پی اقدام شورشگرانه و ایجاد التهاب توسط چند نفر از معتادان مقیم در مرکز درمان و ترک اعتیاد به وقوع پیوست و حداقل 10 نفر در طراحی و برنامه‌ریزی برای به آتش کشیدن این مرکز درمان و ترک اعتیاد دست داشتند.

سوال بی جواب هفته: علت تلف شدن گورخر نر آفریقایی باغ وحش صفا دشت؟

محمد کرمی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران با بیان اینکه هنوز علت تلف شدن گورخر نر آفریقایی اعلام نشده است، گفت: نمونه برداری های لازم از گورخر نر آفریقایی انجام شده است و منتظر جواب اداره کل دامپزشکی استان هستیم.

کرمی ادامه داد: هنوز نظر قطعی در مورد تلف شدن این حیوان بدون اعلام نظر دامپزشکی امکان ندارد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز