فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست:

امیدواریم خلاها در زمینه قانون بکارگیری سلاح برطرف شود/ استخدام سالانه ۲۵۰ سهمیه محیط‌بان/کمبود ۴۰۰۰ هزار محیط‌بان در کشور

۱۴۰۰/۰۲/۲۴ - ۰۵:۱۰:۳۷
کد خبر: ۱۱۷۸۴۹۴
امیدواریم خلاها در زمینه قانون بکارگیری سلاح برطرف شود/ استخدام سالانه ۲۵۰ سهمیه محیط‌بان/کمبود ۴۰۰۰ هزار محیط‌بان در کشور
جمشید محبت خانی با بیان اینکه سالانه 250 سهمیه استخدام محیط‌بان وجود دارد، گفت: بر اساس آزمون های در دست اجرا هزار و 500 محیط‌بان به جمعیت فعلی محیط زیست افزوده می‌شود اما به باور بنده این رقم باز هم اندک است. هم‌اکنون به نسبت چارت سازمانی، چهار هزار محیط‌بان در کشور کمبود داریم.

به گزارش برنا؛ مسئله نیازهای محیط‌بانان کشور یکی از اولویت‌های محیط زیستی کشور محسوب می‌شود، چون فقط با فعالیت مناسب و به هنگام این افراد می‌تواند در اسرع وقت آسیب‌های محیط زیستی کشور را مهار کرد. شاید اگر امروز در زمینه محیط زیست چالش‌های فراوان وجود دارد به دلیل کمبود در زمینه محیط‌بان است. البته باید به این امر اذعان کرد که در سال‌های اخیر محیط‌بانان در خط مقدم مقابله با مشکلات محیط زیستی ناملایمات فراوان را پشت سر گذاشته و همین امر سبب می شود تا این قشر  بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند.

آیا سختی کار به محیط‌بانان تعلق می‌گیرد؟

جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست به خبرنگار برنا گفت: بر اساس قانون محیط‌بانان 3 هزار امتیاز به طور ماهانه دریافت می‌کنند که همین مقوله جزو سختی کار آنها محسوب می‌شود. هرچند بیش از موعد هم بازنشسته نمی‌شوند.

بیمه از محیط‌بانان حمایت می‌کند

 او درباره آخرین وضعیت رسیدگی به محیط‌بانان که از بعد حقوقی و قضائی در سال‌های اخیر با مشکلات متعدد مواجه شده‌اند، افزود: محیط‌بانان از گذشته ضابط قضائی و ضابط خاص دادگستری در حوزه جرائم محیط زیست بودند. قانون حمایت از بیمه قضائی در سال گذشته ابلاغ شد و محیط‌بانان بیمه و بیمه تکمیلی هستند. البته هزینه بیمه را سازمان محیط زیست پرداخت می‌کند.

 فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد:  دو سال قبل با پیگیری‌های سازمان محیط زیست این اقدامات انجام شده است.

محبت‌خانی درباره حمایت‌های انجام شده از دو محیط‌بانی که سال گذشته به شهادت رسیدند عنوان کرد: به ‌دلیل حمایت‌های بیمه حدود 550 میلیون تومان به خانواده‌های آنها پرداخت شد. در حالی که قبل‌تر حمایت‌هایی از این افراد وجود نداشت. برای مثال محیط‌بان ایمانی در مازندران( به دلیل شلیک تیر در یک حادثه فردی جانش را از دست داد) هفته گذشته بیمه به دلیل مسئولیت حرفه‌ای به خانواده مقتول دیه را پرداخت  کرد. هم‌اکنون بیمه از محیط‌بانان حمایت می‌کند.

امیدواریم خلاها در زمینه قانون بکارگیری سلاح برطرف شود

 فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره قانون بکارگیری سلاح نیز افزود: در این زمینه چالش‌های فراوان وجود دارد. محیط‌بانان در میدان از این قانون مطالبه دارند که این قانون از نواقص برخوردار است و از طریق سازمان محیط زیست نواقص آن به مجلس ارسال شده است.

او گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر به نوعی مکمل  و متمم در قانون سال گذشته باشد همچنین امید داریم مشکلات محیط‌بانان در قانون بکارگیری سلاح  برطرف شود.

محبت خانی ادامه داد: محیط‌بان اسلحه دارند و بر اساس قانون برای حفظ جان خود می‌توانند اسلحه حمل کنند.

محیط‌بانان نیازمند به کارگیری تجهیزات نوین

او درباره تمهیداتی همچون استفاده از تجهیزات نوین برای کاهش شکارچیان متخلف افزود: برای مثال در راهور با نصب دوربین مدار بسته، تجهیزات نوین و ... دیگر نیازی به حضور مامور راهور در محیط نیست.

محبت خانی تاکید کرد:  از دو سال قبل نیاز به نصب دوربین مدار بسته، تجهیزات نوین، هلی کوپتر و ... به عنوان مطالبه یگان حفاظت به سازمان مطرح شده است. برای مثال این اقدام نوین در پارک ملی کلاه قاضی، گلستان و ... به شکل پایلوت در حال اجرا است. یکی از مطالبه‌های سازمان حفاظت محیط زیست از سازمان محیط زیست نهادینه کردن تجهیزات محیط‌بانان برای پیشگیری از جرم است.

به گفته او البته تجهیزات نوین برای مهار فعالیت شکارچیان غیرمجازی کافی نیست بلکه در بسیاری از موارد محیط‌بان به شکل پیاده باید به بررسی محیط بپردازد.

این مقام مسئول تاکید کرد: باید وسایل با تجهیزات نوین، اصطحکاک و درگیری چهره به چهره محیط‌بان با شکارچیان غیرمجاز را کاهش دهیم و این طرح در مجلس مورد تایید قرار گرفته و در گلستان در حال انجام است. به دنبال گسترش این مهم هستیم تا درگیری محیط‌بان با شکارچیان غیرمجاز کاهش پیدا کند.

استخدام سالانه 250 سهمیه محیط‌بان/کمبود 4000 هزار محیط‌بان در کشور

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه سالانه 250 سهمیه استخدام محیط‌بان  وجود دارد، گفت: آزمون آن طی سال جاری برگزار می شود و تا 10 سال آینده دو هزار و 500 محیط‌بان به جمعیت محیط‌بانان کشور افزوده و هزار نفر نیز تا یک دهه دیگر بازنشسته می‌شوند.

او  در پایان بیان کرد: با این تفاسیر هزار و 500 محیط‌بان به جمعیت فعلی محیط زیست افزوده می‌شود. به باور بنده این رقم باز هم اندک است. هم‌اکنون به نسبت چارت سازمانی، چهار هزار محیط‌بان در کشور  کمبود داریم.

//انتهای پیام:4

نظر شما
پرونده ویژه