مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی:

اختصاص بالگرد برای مهار حریق در زاگرس/ تماس با سامانه۱۵۰۴ و ۱۳۹ برای گزارش آتش سوزی در جنگل

۱۴۰۰/۰۲/۲۵ - ۲۳:۱۸:۲۸
کد خبر: ۱۱۷۹۱۶۳
اختصاص بالگرد برای مهار حریق در زاگرس/ تماس با سامانه۱۵۰۴ و ۱۳۹ برای گزارش آتش سوزی در جنگل
سید امیر مسعود جلالی گفت: هموطنان در سراسر کشور در صورت مشاهده هر گونه حریق و خسارت به جنگل می‌توانند با سامانه 1504 تماس بگیرند. درضمن سامانه 139 هم به شکل 24 ساعته فعال هستند تا گزارشات و اخبار را به این سامانه‌ها ارسال کنند.

به گزارش برنا؛ هر ساله در اردیبهشت به دلیل رویش مراتع و بی‌احتیاطی‌های بشر شاهد بروز حریق در جنگل‌ها و مراتع هستیم. علی عباس نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از وقوع ۲۵ مورد حریق در مراتع و جنگل‌ها طی یک هفته اول 1400 خبر داده بود و بیان کرد که «بسیاری از این حریق‌ها ریشه انسانی دارد.» این مقوله نشان دهنده نبود فرهنگ مناسب برای رفتار با محیط زیست است. البته در سال‌های اخیر تجهیزات و امکانات مناسب برای مهار به هنگام حریق در محیط زیست کشور اختصاص داده شد، اما همچنان جای کار دارد.

تجهیز نیروها برای سال 1400 انجام شده است

سید امیر مسعود جلالی، مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی درباره آخرین تمهیدات برای مهار  حریق در جنگل‎ها و مراتع کشور به خبرنگار برنا گفت: با توجه به تجارب سال‌های گذشته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در اواسط 99، تجهیز نیروها برای سال 1400 انجام شده است.

او با بیان اینکه از سال 99 تجهیزات خریداری و در اختیار استان‌ها قرار گرفته است، افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مراتع تکلیف شد تا در زمینه پیگیری، همگان وارد عمل شوند.

جلالی تاکید کرد: هماهنگی در اسفند99 با تمامی دستگاه‌ها برای پیشگیری از حریق، اطفا و کشف به موقع انجام شده است. البته از اسفند 99 نیروها آماده باش هستند  و در تعطیلات نوروز هم نیروها در فعالیت بودند.

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی ادامه داد: در تمامی عرصه‌ها نیروها مستقر شده و ساماندهی در مناطق بحرانی انجام شده است.

جلالی گفت: هر ساله در اردیبهشت میزان مناطق مستعد حریق افزایش پیدا می کند. مناطق تحت آسیب شناسایی قرار می گیرند و نیروها در آن مستقر هستند. برای همیارهای مردمی هم آموزش‌ها انجام و تجهیزات خریداری شده است.

او با بیان اینکه امیدواریم در همین هفته نیروها در مناطق توزیع شوند، تصریح کرد: امیدواریم با مجموعه اقدامات بتوان خسارت‌های ناشی از حریق‌ها را کاهش داد.

دیده‌بان‌های طبیعت به فعالیت می‌پردازند

 جلالی درباره اختصاص بالگرد برای خدمات‌رسانی در مواقع ضروری تاکید کرد: برای مهار حریق با توجه به تاکیدات ریاست سازمان محیط زیست همچون سال‌های گذشته دیده‌بان‌هایی با محوریت پیشگیری از حریق را در دستور کار قرار داده‌ایم. این امر به شرط لزوم پرداخت به نیروها در عدم بروز حریق در مناطق استحفاظی صورت می گیرد.

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی افزود: اگر افراد در لحظات اولیه برای مهار حریق اقدام کنند، طبیعتا مشکلی بروز نمی‌کند.

اختصاص بالگرد برای مهار حریق در زاگرس

جلالی افزود: خطه زاگرس در این فصل سال بحرانی است. از سال گذشته ستاد راهبری و حمایت منطقه رویشی زاگرس با ریاست معاون اول رییس جمهور طی جلسات متعدد برگزار شد که اولین مسئله در این جلسه مقوله استقرار بالگردها بود. در 4-5 استان حوالی زاگرس هماهنگی‌ها با وزارت دفاع هم انجام شده است.

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی تاکید کرد: استانداران هم پیگیر این موضوع هستند و بالگردها در  استان‌های حوالی زاگرس مستقر هستند. از لحاظ پرواز و بالگرد هم مشکلی وجود ندارد.

به گفته او به غیر از حریق دیگر مسائل محیط زیستی در زاگرس مورد پیگیری است. برنامه‌ها به شکل هدفمند در حوزه زاگرس و پیشگیری از حریق مورد بررسی قرار گرفته می‌شود.

مناطق سوخته در اولویت رسیدگی

 مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی تاکید کرد: طی سال گذشته بر اساس بخش‌نامه به استان‌ها، رسیدگی به وضعیت مناطق سوخته باید در اولویت قرار داشته باشد.

جلالی افزود: عرصه‌های تحت حریق شناسایی شده و در صورت نیاز اقدامات برای نهالکاری، بذرپاشی و ... صورت می گیرد. برخی از عرصه‌ها تحت قرق قرار گرفته تا بتوان به زادآوری طبیعی کمک کرد.

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی گفت: سال گذشته یک برنامه و سامانه  طراحی شد که بر اساس آن اقدامات در استان‌ها از طریق سامانه ضبط ‌شود از سوی دیگر وضعیت احیای  عرصه‌ها  باید به شکل  مستمر انجام شود.

جلالی ادامه داد: پیشگیری از حریق باید مورد توجه همگان قرار بگیرد. افراد در صورت مشاهده حریق وارد عمل شده و اقدامات برای مهار آتش انجام شود.

طراحی دو سامانه برای مهار آتش

او با بیان اینکه برای کاهش حریق و بروز صدمات به محیط زیست به ویژه جنگل‌ها نیازمند اقدامات فرهنگی هستیم، افزود: هموطنان در سراسر کشور در صورت مشاهده هر گونه حریق و خسارت به جنگل می‌توانند با سامانه  1504 تماس بگیرند. درضمن سامانه 139 هم به شکل 24 ساعته فعال هستند تا گزارشات و اخبار را به این سامانه‌ها ارسال کنند.

نظر شما