گزارش برنا از دار زدن سگ ها در تبریز؛

رییس شورای اسلامی شهر تبریز: پیمانکار حماقت کرده و تنبیه می‌شود/ اداره کل محیط زیست: شهرداری پاسخگو باشد، ما به ندرت دخالت می کنیم!

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ - ۰۵:۵۹:۴۸
کد خبر: ۱۱۷۹۸۳۲
رییس شورای اسلامی شهر تبریز: پیمانکار حماقت کرده و تنبیه می‌شود/  اداره کل محیط زیست: شهرداری پاسخگو باشد، ما به ندرت دخالت می کنیم!
حواشی بدرفتاری با سگ‌های بلاصاحب تمامی ندارد و هر روز مشکلات متعدد محیط زیستی در رفتار با آنها بروز می‌کند یک روز جمع آوری آن ها و دیگر روز کشتار این جانوران به تیتر یک اخبار شهری مبدل می شود که نیازمند اقدامات کارشناسی و تصمیمات نهایی برای مهار و مدیریت برخورد با سگ های بلاصاحب است.

به گزارش برنا؛  همه ساله با انتشار اخباری مبنی بر سگ کشی از سوی شهرداری ها احساسات عمومی جریحه دار می شود. شهرداری ها موظف به جمع آوری و زنده گیری این سگ ها برای حفاظت از جان شهروندان هستند اما این اقدام نه تنها سبب کاهش سگ های ولگرد نشده است بلکه هر از چندگاهی فیلمی مبنی بر قتل فجیع این جانوران در فضای مجازی منتشر می شود که سبب واکنش منفی مردمی شده است. طی روزهای اخیر کلیپ دار زدن سگ‌های بلاصاحب در تبریز منتشر و با واکنش‌های فراوان همراه بود.

توبیخ پیمانکار شهرداری تبریز برای جمع آوری غیر مرسوم سگ های بلاصاحب

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز در واکنش به این اقدام و در دویست و چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تبریز گفته است که در گذشته زنده‌‌گیری با طناب را جمع‌آوری کرده اند و از آخرین روش جمع‌آوری در دنیا که بیهوشی است و هزینه بالایی دارد، استفاده می کنند تا این حیوانات کمترین آسیب را ببینند در خصوص این اقدام هم دستور داده‌ایم با پیمانکار مربوطه که سگ‌ها را از طریق روش‌های غیر مرسوم جمع آوری کردند، شدیدا برخورد و قطع همکاری شود. هیچ دستوری از سوی شهرداری و سازمان‌های تابعه در مورد جمع آوری غیرمرسوم سگ‌های بلاصاحب صادر نشده و با افرادی که این کار را به شکل نادرست پیش برده‌اند، برخورد می‌شود.

مقوله رسیدگی به حیوانات بر عهده مدیریت شهری است/ شهرداری پاسخگو باشد

 در ادامه داوود قاسم زاده، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی درباره آخرین تذکرات به شهرداری در زمینه اقدامات محیط زیستی برای نگهداری و صیانت از حقوق از حیوانات به خبرنگار برنا گفت:  بر اساس قانون شهرداری مسئول است.

او درباره اتفاق ناگوار محیط زیستی برای سگ‌های بلاصاحب  و وظایف محیط زیست برای مهار این اقدامات افزود: بر اساس قانون شهرداری مسئول نگهداری حیوانات شهری است. در صورت  عدم انجام اقدامات مناسب در راستای نگهداری از حیوان در شهرداری باید فرمانداری وارد عمل شود. البته نظارت عالیه بر عهده سازمان محیط زیست است.

 قاسم زاده  تصریح کرد: مقوله رسیدگی به حیوانات بر عهده مدیریت شهری است و  سازمان محیط زیست در این مباحث به ندرت دخالت می‌کند.

او درباره بررسی‌های انجام شده برای چرایی بروز چنین اقدام غیر محیط زیستی نیز افزود:  هم اکنون در حال بررسی هستیم. از سوی دیگر شهرداری نیز باید به بررسی کم و کیف مسئله بپردازد. در پایان هم گزارشات در کمیته بررسی می‌شود.

قاسم زاده درباره کم و کیف وظایف سازمان محیط زیست در شهرها گفت: در داخل شهر مسئولیت اقدامات برعهده شهرداری است و آنها هم باید پاسخگو باشند.

پیمانکار حماقت کرده  و تنبیه می‌شود

شکور اکبرنژاد، رییس شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: اغلب فعالیت‌های افراد در جامعه ما افراط و تفریط است. فقط سگ نیست که حقوق آن رعایت نمی‌شود، بلکه پرندگان  و دیگر  جانواران هم تحت این رفتار هستند.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز افزود: رعایت حقوق حیوان فقط به سگ خلاصه نمی‌شود، بلکه سگ‌های ولگرد مشکلات متعدد را ایجاد کرده‌اند. متاسفانه این مقوله باعث ایجاد موج سواری شده است.

او ادامه داد:  این مقوله از سوی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور نیز مطرح شده است. جای تاسف دارد اینکه فقط بر روی سگ‌های بلاصاحب تمرکز می‌شود. در حالی که بسیاری از  حیوانات هم تحت اعمال غیرقانونی هستند.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: ما رفتارهای غیر محیط زیستی با  سگ ها را محکوم می‌کنیم و از هفته‌های آینده هم  از شهرداری خواستار توضیح برنامه‌ها هستیم.

او  درباره اعمال قوانین سفت و سخت برای جلوگیری از بروز و تکرار چنین اقدامات ضد محیط زیستی نیز  تصریح کرد: پیمانکار حماقت کرده است. به باور بنده باید قرارداد با پیمانکار در قالب قانون و اخلاق بسته شود و پیمانکار خاطی بر اساس قانون تنبیه شود.

حیوانات از شهرها فراری هستند

اکبرنژاد ادامه داد:  در شهرها اقداماتی انجام شده که حیوانات از آن فراری هستند. تعداد حیوانات در شهرها به شکل قابل توجهی کاهش یافته و همین مقوله محیط زیست را  به خطر انداخته است.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه باید کارهای فرهنگی از مدارس در زمینه نحوه رفتار با حیوانات شروع شود، گفت: شهرداری هم وظایف متعددی برای رفتار با حیوانات دارد. البته این وظایف کارشناسی شده است. در این راستا باید از کارشناسان زبده استفاده شود. برای مثال غذادهی به سگ‌های بلاصاحب خلاف طبیعت است، بلکه این نوع غذادهی جمعیت سگ‌های بلاصاحب را افزایش می‌دهد و همین اقدام اکوسیستم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سگ‌ها بلاصاحب نیازمند مدیریت

مشکلات ناشی از سگ‌های بلاصاحب به سریال پر تکرار تبدیل شده است. هرچند تاکنون عزم جدی برای مهار آنها اعمال نشده و روز به روز  هم به رغم فعالیت فعالان محیط زیستی به جمعیت آنها افزوده می‌شود.

پیمانکاران شهرداری مسئول زنده گیری سگ های بلاصاحب و عقیم سازی آنان هستند اما کجای کار ایراد دارد که در همه شهرها تعداد این سگ ها رو به افزایش است و جمع آوری آن ها نه تنها گره از کار نمی گشاید بلکه رفتارهای غیرانسانی با حیوانات هم در حال افزایش است. سال های گذشته تهران و حالا تبریز!

گرچه ممکن است این حیوانات ناقل بیماری‌های متعدد پوستی، قارچی و ... باشند اما استفاده از روش های کاربردی برای مقابله با آسیب های آنان باید در دستور کار قرار گیرد. از وی دیگر فراموش نکنیم حمایت از حقوق حیوانات و صیانت از آنان جمله وظایف همه ارگان های زیست محیطی اعم از شهرداری ها و سازمان حفاظت از محیط زیست است و هیچ مجموعه ای نباید از بار این امر شانه خالی کند.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز