زلزله ۲۳ بار خراسان شمالی را لرزاند

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ - ۱۶:۳۳:۱۲
کد خبر: ۱۱۸۰۳۴۷
براساس گزارش مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران، خراسان شمالی در روز جاری ۲۳ بار لرزید.

به گزارش برنا؛ نخستین زمین لرزه روز جاری استان خراسان شمالی ساعت ۳  و ۳۴ دقیقه بامداد با قدرت ۵.۵ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و از شهر سنخواست در شهرستان جاجرم در جنوبغربی این استان گزارش شد که باعث برجا گذاشتن ۲۵ مصدوم شد که ۲۳ نفر سرپایی مداوا و دو نفر نیز در بیمارستان شهرستان جاجرم بستری شدند.

براساس این گزارش پس از این زلزله نسبتا شدید ، ۲۲ بار دیگر استان خراسان شمالی لرزید که بزرگترین آن با قدرت ۴.۲ و ۴ و مابقی نیز کمتر از چهار ریشتر بود و تمام این لرزش ها در شهر سنخواست و شوقان در شهرستان جاجرم به ثبت رسید و در شهرهای گرمه و مانه و سملقان نزدیکی این شهرستان نیز خسارت هایی را بر جای گذاشت.

پناه شهروندان به پارک ها

ثبت نخستین زلزله در با قدرت ۵.۵ ریشتر و پس لرزهای آن در شهر سنخواست باعث دایحاد رعب و وحشت در مردم این منطقه به عنوان کانون اصلی و برخی از شهرها و روستاهای اطراف به خصوص روستاهای شهرستان گرمه و مانه و سملقان شد به طوری که اکثر مردم این مناطق از بدو وقوع زلزله تاکنون را در خیابان های اطراف و یا پارکها به سر می برند و تاکنون به جز در موارد ضروری به خانه های خود مراجعه نکردند.

براساس اخرین گزارش تاکنون براثر زمین لرزه صبح روز جاری افزون بر ۲۸۸ واحد مسکونی به خصوص در روستاهای شهرستان جاجرم، گرمه و مانه و سملقان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد شد و پیش بینی می شود که آمار واحدهای مسکونی در ساعات و روزهای آینده با بررسی بیشتر افزایش یابد.

اعزام ۱۳ تیم ارزیاب

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خراسان شمالی گفت : پس از زمین لرزه ۵.۵ ریشتری در سنخواست جاجرم در جنوب غربی استان ۱۳ تیم ارزیاب و امداد و نجات مناطق زلزله زده اعزام شدند.

ابوالفضل محبان اظهار کرد: تیم های ارزیاب جمعیت هلال احمر  به ۲۵ روستای شهرستان جاجرم برای بررسی میزان خسارت های احتمالی اعزام شدند و بررسی میزان خسارت های ناشی از این زلزله از سوی تیم های ارزیاب ادامه دارد.

او اضافه کرد : تاکنون ۱۵۰ چادر امدادی به منظور اسکان اضطراری و موقت زلزله زدگان از زمان وقوع زمین لرزه  ۵.۵ ریشتری بامداد امروز -دوشنبه- در سنخواست از توابع شهرستان جاجرم و کانون اصلی زلزله برپا شده است.

محبان اظهارداشت : همچنین ۱۲۰ تخته موکت، ۲۴۰ تخته پتو و ۲ هزار  قوطی کنسروجات نیز در این مناطق توزیع شد و نانوایی های شهرستان های گرمه و جاجرم با هماهنگی فرمانداری ها شروع به پخت کردند که نان مناطق زلزله زده نیز در حال تامین است.

به گفته او همچنین یک دستگاهدبالگرد نیز برای تسریع در ارزیابی خسارت های احتمالی و امداد رسانی به زلزله زدگان به منطقه اعزام شد و تجهیزات مورد نیاز برای زلزله زدگان از سوی جمعیت هلال احمر تامین و در حال انتقال به منطقه است.

آماده باش بیمارستان های خراسان شمالی

با وجود قرارگیری استان خراسان شمالی در موج چهارم همه گیری ویروس کرونا با وقوع زلزله دانشگاه علوم پزشکی استان تعدادی از تخت های بیمارستانی به خصوص تنها بیمارستان منطقه در شهرستان جاجرم به حالت آماده باش در آمد.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تعداد مصدومان زلزله های بامداد امروز در شهرستان های جاجرم و گرمه را به ۲۵ نفر اعلام کرد از این تعداد مصدوم، ۲۳ نفر به‌صورت سرپایی درمان و از بیمارستان ترخیص شدند و ۲ نفر از مصدومان نیز تحت مراقبت های درمانی هستند.

 پس از وقوع زلزله تیم های ارزیاب واکنش سریع اورژانس پیش بیمارستانی خراسان شمالی با ۶ دستگاه آمبولانس به محل وقوع زلزله اعزام شدند و تمامی پایگاه های اورژانس ۱۱۵ استان، اتوبوس آمبولانس و بالگرد اورژانس هوایی، بیمارستان ها و مراکز بهداشتی سطح استان به حالت آماده باش در آمدند.

تاکید معاون اول رییس جمهوری بر تسریع خدمات رسانی

معاون اول رییس جمهوری در تماس تلفنی با استاندار خراسان شمالی بر به کارگیری از همه امکانات برای امدادرسانی و درمان مصدومان در منطقه زلزله زده سنخواست شهرستان جاجرم تاکید کرد.

 اسحاق جهانگیری امروز (دوشنبه) در تماس تلفنی با استاندار خراسان شمالی در جریان آخرین وضعیت مناطق زلزله زده به ویژه منطقه سنخواست شهرستان جاجرم قرار گرفت و بر به کارگیری همه امکانات برای امداد رسانی و درمان مصدومان حادثه تاکید کرد.

جهانگیری در این تماس تلفنی ضرورت آمادگی مدیریت بحران استان و رسیدگی فوری به آسیب دیدگان را خاطرنشان کرد و از استاندار خواست تا با اعزام تیم های ارزیاب، ‌ گزارشی دقیق از میزان خسارات وارد شده به زیرساخت ها و بناهای شهری و روستایی ارایه کند.

استاندار خراسان شمالی نیز در این مکالمه تلفنی، ضمن ارایه گزارشی اولیه از میزان خسارات زلزله ۵.۵ ریشتری صبح امروز در مناطق زلزله زده و اقدامات انجام شده، گفت: تمام امکانات استان برای کمک به مصدومان و جلوگیری از خسارات بیشتر به کار گرفته شده است.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

نظر شما