برگزیده اخبار اجتماعی هفته؛

از سلاخی بابک خرمدین تا اعتراف به دو قتل دیگر پدر و مادر سنگ دلش/ احتمال بازگشایی مدارس در مهر ماه/ قطعی چندساعته برق در تهران بدون اعلام قبلی

۱۴۰۰/۰۲/۲۹ - ۲۳:۱۹:۵۴
کد خبر: ۱۱۸۱۳۱۳
از سلاخی بابک خرمدین تا اعتراف به دو قتل دیگر پدر و مادر سنگ دلش/ احتمال بازگشایی مدارس در مهر ماه/ قطعی چندساعته برق در تهران بدون اعلام قبلی
هفته گذشته تراژدیک ترین اتفاقات ممکن تا به این لحظه سال 1400 رخ داد اتفاقاتی که تمام ایران را به شوکی عظیم فرو برد و بسیاری از مفاهیم بزرگ را زیر سوال برد در این مطلب به مرور برخی اخبار و حواشی رخ داده در طول هفته گذشته خواهیم پرداخت.

به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به 2 میلیون و792هزار و 204نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به77هزار و 765نفر رسید.

او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را دو میلیون و  272هزار و 719نفر اعلام کرد.

بابک خرمدین

شوک وحشتناک هفته: بابک خرمدین

صبح روز 26 اردیبهشت ماه بود که جسد مثله شده یک مرد جوان در خیابان نفیسی محله اکباتان کشف شد.

مأموران کلانتری 135 تشخیص هویت و تجسس با حضور در محل کشف جسد و تشکیل پرونده، به بررسی ابعاد این قتل پرداختند که در ادامه داستان مشخص شد جسد متعلق به بابک خرمدین متولد 1353 در تهران و کارگردان سینما است.

اعتراف پدر و مادر به قتل

این خبر اولیه خود کافی بود تا حواشی و باز تاب گسترده ای در فضای مجازی و میان مردم داشته باشد اما دیر نپایید که پدر و مادر این فرد دستگیر شدند و به قتل فرزندشان اعتراف کردند.

پدر و مادر این کارگردان سینما در اعترافات اولیه خود انگیزه قتل را بروز رفتار های نا مناسب مقتول عنوان کردند و گفتند: صبح روز یکشنبه 26 اردیبهشت او را با خوراندن دارو، بیهوش کرده و سپس با ضربات چاقو به قتل رساندیم.

اما ابعاد این قتل هر لحظه با حرفی تازه از سوی قاتل هولناکتر می شد و متهم در همان روز اول دستگیری مدعی شد که پس از انجام قتل و برای خارج کردن جسد این کارگردان، آن را تکه تکه کرده و در نزدیک‌ترین سطل زباله انداخته است.

شکر گذاری پدر بابک

انگیزه قتل بابک

پدر بابک در حالی که از قتل پسرش خدا را شکر می کرد گفت: ما با پسرم اختلاف عقیده داشتیم و با اینکه او کارگردان و مدرس بازیگری بود، در سال‌های اخیر مدام با ما بدرفتاری می‌کرد و حتی گاهی من و مادرش را کتک می‌زد. او هنرجویانش را که همه‌شان دختر‌های جوان بودند به خانه می‌آورد و به اتاقش می‌برد و مادرش را مجبور می‌کرد از آن‌ها پذیرایی کند. او با من و مادرش مثل کلفت رفتار می‌کرد و آبروی ما را به خطر انداخته بود.

اعترافاتی که مادر بابک نیز آن‌ها را تأیید کرد و مدعی شد پسرش روزگار را برای آن‌ها تیره و تار کرده بود و ارتباط خارج از عرفش با دختران زیادی که همراه او به خانه می‌آمدند، عاصی‌شان کرده و برای همین بود که نقشه قتلش را کشیدند.

پدر بابک

انتقال جسد به پزشک قانونی

روز بعد از این ماجرا سرپرست دادسرای جنایی تهران از انتقال جسد بابک خرمدین برای تحقیقات و بررسی‌های لازم به اختیار پزشکی قانونی قرار خبر داد و گفت: پرونده قضایی او در دست اقدام است.

انتشار فیلم انتقال جسد

این تراژدی دردناک هر لحظه بیشتر کشور را به شوک فرو می برد به گونه ای که در روز سه شنبه 28 اردیبهشت انتشار فیلم انتقال جسد بابک خرمدین توسط پدر و مادرش آن هم در خونسردی کامل در فضای مجازی منتشر شد.

این فیلم که توسط دوربین مدار بسته آسانسور خانه قاتلین ضبط شده بود انتقال جسد مثله شده مقتول در کیسه های زباله مجزا توسط والدینش را به نمایش می گذاشت.

واکنش رئیس پلیس تهران

همان روز سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت با اشاره به جزئیات قتل بابک خرمدین، کارگردان سرشناس ایرانی گفت: با بدن تکه تکه شده بدون سر رو به رو بودیم و کمتر از 6 ساعت کار را شروع کردیم و هویت آن فرد را تشخیص دادیم.

او در خصوص انگیزه قتل افزود: پدر مادر این فرد به قتل اعتراف کرده و انگیزه قتل را رفتارهای نا مناسب مقتول عنوان کردند و در نتیجه این اتفاق رخ داده است.

اعتراف به دو قتل دیگر

هنوز همگان در شوک این اتفاق بودند که در تاریخ 29 اردیبهشت این پرونده ابعاد گسترده تری به خود گرفت و این پدر و مادر قاتل در جدیدترین سخنان خود ماجرا را پیچیده تر و دهشتناک تر کردند.

قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران در این راستا گفت: پدر بابک خرمدین در اعترافات خود پرده از ارتکاب دو قتل دیگر برداشته است.

او افزود: این فرد اعتراف کرده است که ابتدا در سال 90 داماد خود و بعدها در سال 97 دختر خود را هم به قتل رسانده است.

شهریاری گفت: پدر بابک خرمدین درخصوص نحوه قتل دختر و داماد خود هم گفته است آنها را نیز با همین روش به قتل رسانده و سپس برای رهایی از اجساد آنها را تکه تکه کرده و هر کدام را در جایی رها کرده است.

پدر و مادر بابک

سخنان پدر در جلسه بازپرسی

و اما پدر و مادر بابک خرمدین صبح روز 29 اردیبهت در جلسه بازپرسی در دادسرای جنایی حاضر شدند.

پدر خرمدین در جلسه بازپرسی صبح امروز در دادسرای جنایی گفت: هیچ کس به اندازه من مطالعه نکرده است.  17 سال شبانه روزی  تنها مشغولیت من خواندن کتاب بود و از زمانی هم که کرونا آمده، خانه‌ام 3 ماه در چمخاله و بقیه در خانه، تمام خاطراتم را پاک نویس کردم و از پنج سالگی تا الان که 81 ساله‌ام همه را نوشته‌ام.

او در پاسخ به این سوال که این همه شخصیت‌های تاریخی چرا به سمت بابک خرمدین رفتید؟  گفت: بخاطر اینکه ضد عرب بود. به دلیل اینکه عرب‌ها آن موقع در ایران بودند و  270 سال بر ما حکومت کردند. نهضت از زمان ابومسلم شروع شد. نهضت ابومسلم پنج سال بود. نهضت بابک 22 سال بود. بابک 22 سال با اعراب جنگید و این سبب شد که توانستیم اعراب را از ایران پاک و مقدس بیرون کنیم.

او در پاسخ به سوال قاضی شهریاری که پرسید شما خودتان اهل نماز هستید؟ گفت: من از 9 سالگی نماز و روزه‌ام ترک نشد و تا 18 و 19 سال پیش که جراحی پروستات انجام دادم.

او در پاسخ به این سوال که چرا با عرب‌ها مشکل دارید؟ گفت: من با عرب‌ها مشکل دارم. دوستشان ندارم. قدرت داشته باشم کل عرب‌ها را از بین می‌برم.

قاضی شهریاری به پدر بابک خرمدین گفت: خیلی از بزرگان دین ما عرب هستند.

پدرخرمدین گفت:  من ائمه اطهار را می‌پرستم، دوستشان دارم و پیرو مکتب علی و محمد هستم. به خاطر همین، حضرت علی می‌گوید بهترین سرمایه یک انسان فرزند نیک است منتها فرزندان من 17 سال زمانی که دانشگاه رفتند بالاسرشان نبودم و خانمم با پنج کلاس نمی توانست آن طور که شایسته است جای من را پر کند.

پدر بابک خرمدین  گفت: از هیچ کدام از قتل‌هایی که کردم عذاب وجدان ندارم. کابوسی به سراغم نمی‌آمد چون احساس گناهی نمی‌کردم و  کسانی را  که کُشتم فساد اخلاقی بالایی داشتند.

سخنان مادر در خصوص قتل ها

مادر بابک خرمدین در دادسرای جنایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما بابت هر قتلی که بود ناراحت نمی‌شدید؟ گفت: اصلا ناراحت نیستم. چون خیلی زجر کشیدم و از دست‌شان اذیت شدم. کدام مادری راضی می‌شود بچه‌اش را بکشد؟

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سوال همه این است که چطور یک مادر راضی به قتل شده؟ گفت: راضی شده دیگر. اصلا هم ناراحت نیستم.

مادر بابک خرمدین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر برگردید به قبل همین کار (قتل فرزند) را می‌کنید؟ گفت: بله. البته اگر خوب و مهربان باشند، نه این کار را نمی‌کنم. بابک من را کتک می‌زد. رویم نمی‌شود بگویم با من چه کار می‌کرد.

او در پاسخ به این سوال که رابطه‌تان با شوهرتان خوب است؟ گفت: شوهرم خیلی خوب است. این که شوهرم من را بگیرد بزند یا فحش‌های بد بدهد، نه! اصلا این‌طور نیست.

مادر بابک خرمدین در پاسخ به سوالی که اول پیشنهاد قتل را چه کسی می‌داد؟ گفت: دوتایی با هم شریکی پیشنهاد می‌دادیم. شوهرم گفت و  من هم گفتم باشد. یعنی با هم قبول کردیم.

او در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کردید لو برود؟ گفت: نه، خودمان صبح گفتیم برویم پاسگاه بگوییم بابک را کشتیم. شوهرم این‌طوری گفت. می‌خواستیم بیاییم که ماموران آمدند. 

مادر بابک خرمدین در پاسخ به این سوال که چرا موارد  قبلی را نگفتید؟ گفت: قبلی‌ها را دیگر نگفتیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا این درست است که چون بابک در جریان بود و ممکن است برود به پلیس بگوید این طور شده است؟ گفت: نه، بابک اصلا برایش مهم نبود.  

مادر کارگردان مقتول درباره اینکه آیا بابک نمی‌گفت خواهرم کجاست؟ گفت: برایش مهم  نبود. نپرسید. او فهمیده بود. می‌گفت آرزو نه زنگ می‌زند و نه خبری ازش هست. نکند بلایی سرش آمده و کشته شده. این‌ها را می‌گفت ولی هیچ چیز دیگر برایش مهم نبود.

روایت همسایه از بابک

همسایه‌ها، برخلاف ادعا‌های پدر و مادر بابک، معتقدند تصویری که آن‌ها از پسرشان عنوان کرده‌اند، با آنچه آن‌ها دیده بودند کاملا متفاوت بود و او را ادمی مودب، آرام و مجبوب عنوان کردند و گفتند هر گز او را با ادم های مختلف مشاهاده نکرده اند.

تسهیلات هفت: گردشگری بازنشستگان

 

محمود مرتضایی فرد، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری روز گذشته با اعلام این خبر گفت: به دنبال امضای تفاهم نامه چندجانبه میان شرکت های سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی، پرشین گلف و هواپیمایی آسمان از سوی صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت گردشگری علی بابا، امکان استفاده از تسهیلات اعتباری، تخفیفی و کمک هزینه سفر برای بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق به مدت دو سال فراهم شده است.

مرتضایی فرد اظهار کرد: در این طرح، بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری می توانند از خدمات اقامتی (هتل، مجتمع های تفریحی و پذیرایی، بوم گردی)، تور (تفریحی، طبیعت گردی، تاریخی و فرهنگی) و خرید بلیط (هواپیما، قطار و اتوبوس) در قالب تسهیلات اعتباری (شامل خدمات تور) با بازپرداخت یکساله، تخفیفی (خدمات اقامتی و خرید بلیط) و همچنین کمک هزینه سفر (شامل خدمات تور برای بازنشستگانی که سهمیه سفر داشته باشند) استفاده کنند.

او کمک هزینه سفر را برای هر دفترکل مبلغ 390هزار تومان اعلام کرد و افزود: متقاضیان در صورت داشتن همراه می توانند از «کمک هزینه‌ی همراه» نیز بهره مند شوند. میزان «کمک هزینه گردشگری» در صورت داشتن همراه به ازای هر دفترکل مبلغ 780هزار تومان است که از مجموع هزینه اجرای تور کسر می شود.

احتمال هفته: بازگشایی مدارس در مهرماه

حسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، روز گذشته گفت: سال تحصیلی سختی را گذراندیم، قطعاً هیچ چیز جایگزین کلاس های حضوری و ارتباط چهره به چهره معلمان با دانش آموزان نمی شود، لذا امیدواریم با واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان، مدارس در سال تحصیلی آینده بازگشایی شود.

محرومین هفته: کارگران بدون بیمه

محمد شریعتمداری ، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به جمعیت 14 میلیون نفری بیمه‌شدگان تامین اجتماعی گفت: با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته طی سالیان گذشته متاسفانه حدود هفت میلیون نفر از کارکنان و کارگران بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی از بیمه محروم هستند.

اعزامیان هفته: سربازان

سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: تمام مشمولانی که برگ آماده به خدمت به تاریخ خرداد ماه سال 1400دریافت کرده اند، باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10)، برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش را دریافت و برابر اطلاعات مندرج در آن اقدام کنند.

در این اطلاعیه آمده است:تمام مشمولان دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی، دیپلم و زیردیپلم باید روز شنبه یکم خرداد ماه سال 1400 در ساعت، محل و مراکزی که در برگ معرفی نامه مشمولان اعلام شده، حضور یابند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.

مشمولان اعزامی باید اصل مدارک مورد نیاز اعم از برگ آماده به خدمت، برگ محل مراجعه، برگ واکسیناسیون، کارت ملی و شناسنامه، مدارک مربوط به شرایط خاص مانند تاهل، گواهی فوت والدین، جانبازان، خانواده درجه یک شهدا را به همراه داشته باشند.

رها شده هفته: حمید صفت

در حالیکه حمید صفت در زندان به سر می‌برد حکم قصاص این خواننده در دیوان عالی کشور نقض شد.

حمید صفت خواننده رپ در صفحه اینستاگرامش نوشت: امروز به لطف خدا با راى اکثریت شعبه سی نهم دیوان عالى کشور فرجام خواهى پرونده حمید صفت پذیرفته شده است.

ایشان نظر قاضى محترم شعبه ده کیفری جناب آقاى مجید متین راسخ را تایید نمودند و نظر مستشاران مبنى بر حکم قتل عمد و قصاص حمید صفت را نقض نمودند.

جای امیدواری است بفضل خداوند حمید صفت به زودى زود از زندان آزاد خواهد شد

مصوبه هفته: برگزاری دو کنکور در سال

قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع بیش از یکبار برگزار شدن کنکور، یک بند از مجموعه و بسته سیاستی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تصویب است.

او ادامه داد: موضوع بیش از یکبار برگزار شدن کنکور، یک بند از مجموعه و بسته سیاستی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تصویب است و به موجب آن، این وضعیت که یکبار در سال، آزمونی برگزار شود و همه سرنوشت داوطلبان ورود به دانشگاه که فارغ‌التحصیلان مدارس هستند، موکول به این وضعیت شود، بناست که تغییر کند.

فصیحی اضافه کرد: بنابراین ممکن است آزمون‌ها دو بار، سه بار یا هر تعداد که شورا به تصمیم برسد، برگزار شود و این موضوع یک بند از آن است؛ به عبارت دیگر، یک بخشی از کیفیت سنجش استعداد تحصیلی بناست که به عهده آموزش و پرورش باشد و بر اساس سوابق تحصیلی دانش‌آموزان، محاسبه شود و به این ترتیب باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که آموزش و پرورش هم آمادگی اجرای این طرح را داشته باشد.

اخلال هفته: قطعی برق

روز گذشته در حالی که هنوز دومین ماه سال به طور کامل سپری نشده و تا زمان آغاز پیک مصرف برق تابستان فاصله داریم، افزایش تعداد قطعی های پراکنده برق، انتقاد مردمی را در پی داشته است.

جنجال هفته: دار زدن سگ‌ها در تبریز

چند روز قبل فیلمی به عنوان سگ کشی عوامل شهرداری تبریز به سرعت در فضای مجازی مجازی منتشر شد شد که واکنش منفی کاربران فضای مجاری را همراه داشت.

مردم تبریز در واکنش به این حادثه با هجوم آوردند به وانت شهرداری سگ‌های ولگرد را آزاد کردند و راننده وانت را مورد ضرب و شتم قرار دادند. چند روز بعد جمعی از حامیان حیوانات به کشتار سگ‌ها با حضور مقابل ساختمان شهرداری تبریز خواستار استعفا و برخورد با عاملان کشتار روز گذشته سگ‌ها در تبریز شدند.

یکی از اعضای شورای شهر تبریز در واکنش به این قضیه ادعا کرد که عوامل شهرداری سگ هارا زنده گیری کرده و به دلیل آن که بعضی از خودرو‌های حمل سگ‌های ولگرد سقف ندارند آن‌ها را بی هوش کردند و با طناب بسته اند و کشتاری در کار نبوده است.

این عضو شورای شهر تبریز ادعا کرد که فیلم منتسب به سگ کشی برای یک زن که پیمانکار سابق شهرداری بوده برای انتقام گیری به دلیل اختلافش با شهرداری منتشر کرده است و این سگ‌ها با زنده گیری در خارج از کشور فروخته می‌شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز