هفته آینده شاهد ۲ پدیده نجومی باشید

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۱۵:۲۸:۱۵
کد خبر: ۱۱۸۱۸۶۸
هفته آینده شاهد ۲ پدیده نجومی باشید
سه شنبه هفته آینده کره ماه به نزدیک‌ترین فاصله به زمین خواهد رسید که جزر و مدهای زیادی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش برنا؛ در تاریخ ۲۵ مه سال ۲۰۲۱ (سه‌شنبه ۴ خرداد) و در ساعت ۱۰ شب به وقت گرینویچ کره ماه به نزدیک‌ترین فاصله به زمین خواهد رسید که جزر و مدهای زیادی را به همراه خواهد داشت.

ابرماه زمانی دیده می شود که ماه در مدار بیضوی خود به دور زمین، در نزدیک‌ترین (۹۰ درصد) فاصله با ما قرار ‌می‌گیرد؛ به عبارت دیگر، مدار حرکت ماه گرداگرد زمین دایره کامل نیست بلکه بیشتر حالت بیضی دارد و به این ترتیب، گاه ماه به زمین نزدیکتر و زمانی دورتر می‌شود

به گفته کارشناسان نجوم، در شب ۲۵ تا ۲۷ مه (سه‌شنبه تا پنج‌شنبه)، ناظران در اقیانوسیه، هاوایی، شرق آسیا و قطب جنوب یک ماه گرفتگی را که همزمان با نزدیکترین نزدیک شدن ماه به زمین است نیز مشاهده می‌کنند.

براساس داده‌های موجود، تاریخ این ماه گرفتگی دو روز طول می‌کشد زیرا منطقه‌ای که قابل مشاهده خواهد بود از خط خط روزگردان عبور می‌کند.

ماه‌گرفتگی یا خُسوف هنگامی روی می‌دهد که کره ماه در حالت بدر و وضعیت مقابله قرار داشته و سایه زمین بر روی آن بیافتد یا به عبارتی ماه وارد مخروط سایه زمین شود؛(زمین بین ماه و خورشید قرار گیرد).

خط روزگَردان یا خط بین‌المللی زمان (IDL) خطی است فرضی بر سطح کره زمین که از میانه اقیانوس آرام می‌گذرد و کشتی‌ها و هواپیماها با گذر از این خط تاریخ روزی که در آن به‌سر می‌برند را عوض می‌کنند.

این گرفتگی کامل از ابتدا تا انتها حدود پنج ساعت طول می‌کشد؛ منجمان می‌گویند: زمانبندی بستگی زیادی به منطقه زمانی دارد که افراد در آن قرار دارند. در آسیا، کسوف در نزدیکی طلوع ماه در شب رخ می‌دهد. در ساحل غربی قاره آمریکا ، گرفتگی در ساعات اولیه صبح، نزدیک غروب ماه اتفاق می‌افتد. بهترین دید این کسوف در استرالیا، نیوزیلند، هاوایی، جزایر اقیانوس آرام جنوبی و جنوب غربی آلاسکا خواهد بود.

بزرگ‌ترین و نورانی‌ترین قرص ماه که نخستین پدیده ابرماه سال ۲۰۲۰ بود، حدود ۴۰ روز پیش رویت شد؛ ماه صورتی نوعی ابر‌ماه است که علاوه بر اینکه ۳۰ درصد روشنایی بیشتری دارد، ۱۴ درصد نیز از اندازه متوسط ماه بزرگتر دیده می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز