رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور:

امکان وقف دماوند و آق مشهد وجود ندارد/ سند تالاب انزلی برگردانده می شود/ تا پایان سال بیش از ۸۵ درصد منابع طبیعی کشور به پوشش رادیویی مجهز می‌شوند

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۰۹:۴۸:۰۷
کد خبر: ۱۱۸۲۰۴۰
امکان وقف دماوند و آق مشهد وجود ندارد/ سند تالاب انزلی برگردانده می شود/ تا پایان سال بیش از ۸۵ درصد منابع طبیعی کشور به پوشش رادیویی مجهز می‌شوند
مسعود منصور با اشاره به تبصره ۶ استاد موقوفه گفت: جنگل‌ها و‌مراتع وقف پذیر نیستند بر این اساس در خصوص دماوند و جنگل آق مشهد امکان وقف وجود ندارد.

به گزارش برنا؛ نشست خبری مسعود منصور، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور صبح امروز یکم خرداد برگزار شد.

سالانه ۱۶ تن فرسایش خاک در کشور داریم

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور در ابتدای این نشست گفت: حفاظت از منابع مهمترین وظیفه ما است اما صرفا فقط حفاظت فیزیکی نیست بلکه برای حفاظت بهتر به دنبال حفاظت های فنی در جنگل ها و مراتع هستیم در حفاظت فنی، مجری با نظارت ما به فعالیت می‌پردازد یعنی حفاظت از سوی مردم بوده و مجری و سازمان ناظر هستند.

او افزود: سال گذشته ۹ محور از اقدامات جهشی برای ستادهای استانی راه افتاده است. بر این اساس هر هفته نیروهای ستاد وارد عمل شده و نتایج جمع بندی می شود.

منصور تاکید کرد:  ذخیره گاه ۱۵ گانه در حوزه حفاظت فنی بر اساس قانون باید مشخص می شد.

به گفته او بیش از ۵ میلیون هکتار از ارضی در طرح مرتع داری مورد توجه قرار گرفت و همین امر گواه جهش در مرتع داری است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور ادامه داد: سالانه ۱۶ تن فرسایش خاکدر کشور داریم این مقوله باعث ایجاد سیلاب می‌شود در سال ۹۹ در زمینه آبخیزداری اقدامات مناسب در دستور کار قرار گرفت.

تجهیز ۸۵ درصد منابع طبیعی کشور به پوشش رادیویی

به گفته او در حوزه هیرکانی قرار داد حفاظتی منعقد شده است . جنگل نیازمند یک اقدام مناسب و مراقبت‌های ویژه است. تا پایان خرداد در قالب طرح های اجتناب ناپذیر اقدامات مناسبی انجام می شود.

 منصور در زمینه افزایش تولیدات چوب گفت : ۵-۶ هزار هکتار زیر کشت رفته و با این اقدام زراعت چوب در کشور رونق می گیرد .

او درباره تولیدات گیاهان دارویی گفت: ما در زمینه زمینه فراوری دچار ضعف هستیم. باید صنعت وارد عمل شود و از صادرات خام آن جلوگیری شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور درباره حفاظت فیزیکی از مراتع گفت: هم اکنون ماموان حفاظت هر بخش مشخص هستند و بر روی خودرو ها جی پی اس نصب شده و با دستگاه قضایی برای اجرای قوانین اقداماتی صورت گرفته است.

منصور درباره جذب نیروی انسانی گفت: با تلاش‌های انجام شده مجوز جذب ۷۶۰نفر از فرزندان شاهد اخذ شده و طی یک مجوز دیگر قرار است ۹۱۰  نفر جذب شوند که این افراد با گذراندن آزمون های ویژه استخدام می‌شوند با این اقدامات انگیزه نیروهای طبیعی و حفاظتی افزایش پیدا می‌کند.

به گفته او سال‌ها تجهیزات فراوان برای اطفا حریق را در استان ها توزیع شد و پوشش رادیویی نیروها از اهمیت بالایی برخوردار است و این پوشش دیجیتال است و تا پایان سال بیش از ۸۵ درصد منابع طبیعی کشور به پوشش رادیویی مجهز شدند. سال گذشته هم خودروها به جی پی اس متصل شدند. لباس و پوشش ماموران سازمان و نیروهای شرکتی مشخص است.

بسیاری از حریق ها عمدی است/ نیازمند حمایت قوه قضائیه هستیم

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور ادامه داد: یکی از کارکردهای سامانه ها برای کاهش تخلفات است. این سامانه ها شامل صنایع چوب ،استعلامات و..... است. استعلامات منابع طبیعی به شکل ملی انجام شده و ۴۰۳ شهرستان در ۱۵ استان به این سامانه تجهیز شده اند. در سال ۹۹ بیش از ۵۰ میلیون هکتار کاداستر شدند و بر اساس هدف گذاری به دنبال اتمام کاداستر اراضی ملی و ۶ ماهه دوم سال رفع اشکالات این کاداستر ها هستیم.

منصور درباره نقشه پوشش گیاهی گفت: اطلاعات مناسبی در زمینه پوشش گیاهی در سال ۹۹ ، ثبت شده است. منابع طبیعی نیازمند کمک تمامی دستگاه ها است. بسیاری از حریق ها عمدی است و باید از سوی دستگاه قضا فرد خاطی متنبه شود. در این زمینه نیازمند حمایت قوه قضاییه هستیم.

انتقاد از صدور سند برای تالاب انزلی

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور درباره تالاب ها گفت: یک سندی برای تالاب انزلی صادر شد که به باور ما اقدامی نادرست بود و سازمان اسناد در این زمینه وارد کار شد و بی شک این سند بازگردانده می شود.

او ادامه داد: در این زمینه جلسات متعدد برگزار و سند تالاب ها به نام سازمان جنگل‌ها است. وزارت نیرو هم برای حمایت از رودخانه ها لایحه داده است. حریم رودخانه ها ملی ‌و به نام سازمان جنگل‌ها است البته مسیل ها و آب راه ها و عرصه ها را نمی توان جداسازی کرد. رودخانه های درجه ۱تا ۵ به نام منابع طبیعی و رودخانه های درجه ۶ به بالا را به نام وزارت نیرو ثبت شده البته تمامی این اراضی ملی هستند.

جنگل‌ها و‌ مراتع وقف پذیر نیستند

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور درباره اراضی اوقاف گفت: تبصره ۶ استاد موقوفه می‌گوید که جنگل‌ها و‌ مراتع وقف پذیر نیستند و ایستگاه ها و اجرای طرح ها در موقوفه باقی نمی ماند.

به گفته منصور حدود یک میلیون و ۱۰۰عرصه و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی ملی تعیین تکلیف شده است.

او درباره جنگل آق مشهد و دماوند گفت: بر اساس توضیحات جنگل آق مشهد امکان وقف ندارد. قانون و آیین نامه، جنگل را از وقف خارج می کند و به عنوان منابع طبیعی باقی می ماند. با این تفاسیر دماوند را نمی توان وقف کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور درباره فعالیت بسیج گفت: در زمینه حفاظت و بررسی قاچاق چوب و تعیین صلاحیت شرکت‌های مورد فعالیت ما وارد عمل می شوند البته بسیج در حوزه مهار حریق هم وارد عمل می شود.

برای هیرکانی به دنبال تقویت حفاظت و اقدامات جایگزین هستیم

پرویز گرشاسبی، معاون آبخیزداری در ادامه درباره فرسایش خاک و سیل گفت: ۱۰۲ میلیون هکتار از مراتع در خطر فرسایش و ۸۲ میلیون هکتار در معرض سیل هستند. در سال گذشته۶۶۶ میلیون استیصال آب و ۵میلیون ۴۵۰ هزار هکتار از مراتع در زمینه بیابان زدایی  مدیریت شده اس همچنین براشت دو هزار تن گیاهان دارویی را در سال گذشته داشتیم.

همچنین عبدالرضا باز دا درباره نیروهای این سازمان گفت: این نیروها در چارت تشکیلاتی قرار دارند و در بخش ها دیگر نیز به دنبال چارت تشکیلاتی هستیم. از سنوات گذشته نیروهای قرار دادی با ما کار کرده اند. برای حفاظت فصلی در اغلب استان های کشور تجهیزاتی به منظور دیده بانی ایجاد شده است.  

رویکرد سازمان در زمینه استفاده از فناوری است

رضا افلاطونی، سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی درباره آق مشهد و دماوند گفت: اقدامات ثبتی و اداری در راستای شناسایی آق مشهد صورت گرفته و سند‌مالکیت آن به نام سازمان جنگل ها است.

او درباره اقدامات قضایی صورت گرفته ادامه داد: از دهه ها قبل سازمان جنگل‌ها اقدامات قانونی را در این زمینه انجام داده و وقف این مناطق رد شده و رای به نفع سازمان جنگل ها صادر شد.

او  درباره دماوند نیز گفت: پلاک های ۶۷-۶۸-۶۹ به نام سازمان جنگل ها صادر شده است.

حسین میرزایی نیز در این نشست گفت: در سال گذشته برای نهاد سازی به ارائه راهبرد پرداختیم و ۴۷۰ تشکل سال گذشته راه اندازی شده و ۹۰ نفر به عنوان همیار منابع طبیعی وارد عمل شده اند همچنین در سال گذشته روزانه ۹۰هزار نفر آموزش دیدند.  هم اکنون ۹۴ هزار نفر همیار طبیعت فعال هستند.

افزایش ۳۰درصد حریق ها در سال ۹۹

علی عباس نژاد در ادامه گفت: یکی از دغدغه های سازمان بروز حریق است. در سال ۹۹نزولات جوی مناسب بود اما به نسبت میزان حریق ۳۰درصد افزایش داشت. همچنین صد میلیارد تومان تجهیزات اطفا حریق تخصیص داده شد. در سالجاری ۲۷۰ حریق به وقوع پیوسته است.

او درباره تامین بالگرد گفت: در ۵-۷درصد آتش سوزی ها به بالگرد نیاز است و در زمینه حریق ها واقعا نیازمند بالگرد هستیم به طور مثال در فارس آتش سوزی رخ داد اما از تهران بالگرد فرستاده شد.

امیدواریم دوسند ۳۷ و ۳۸ دماوند نیز به نام سازمان جنگلها ثبت شود

منصور بیان کرد: امید است سند زاگرس نهایی و میثاق برای احیای زاگرس باشد. امیدواریم سازمان برنامه و بودجه به جذب نیرو توجه داشته باشد مقوله فداکار خدمت و آیین نامه آن نهایی شود که تا بتوانند از آن استفاده کرد. او درباره قاچاق چوب گفت اینکه این قاچاق شامل کالای مکشوفه قاچاق نباشد بلکه در بعد قضایی مورد بررسی قرار بگیرد .

امیدواریم دوسند ۳۷ و ۳۸ دماوند نیز به نام سازمان جنگلها ثبت شود.

منصور در پایان درباره اطفا حریق گفت: امیدواریم اعتبارات تخصیص داده شود. در زاگرس میانی شمال و جنوبی کرمانشاه فارس و کهگیلویه و بویر احمر بالگرد تجهیز شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز