گیاهان صنعتی و دارویی ایران به شکل خام فروشی عرضه می‌شود/ ارزآوری داروهای صنعتی و دارویی اندک است

۱۴۰۰/۰۳/۰۲ - ۲۳:۵۰:۳۷
کد خبر: ۱۱۸۲۵۵۱
گیاهان صنعتی و دارویی ایران به شکل خام فروشی عرضه می‌شود/ ارزآوری داروهای صنعتی و دارویی اندک است
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سالانه شاهد تولید دو هزار تن تولید گیاهان دارویی و صنعتی در کشور هستیم. هرچند بخش قابل توجهی از آن به شکل خام فروشی و بدون بسته بندی و فرآوری صادر می‌شود.

به گزارش برنا؛ خواص گیاهان دارویی بر هیچ فردی پوشیده نیست. از قدیم الایام همگان از آثار این گیاهان بهره‌مند می‌شدند. این گیاهان می‌توانند در روند درمان پا به پای داروهای شیمیایی موثر عمل کنند. این در حالی است که در کشور ما گیاهان دارویی آن طور که باید و شاید برای مردم شناخته شده نیستند. این مقوله می‌طلبد تا تصمیم‌گیران در این عرصه در زمینه توسعه تولیدات و فرآوری گیاهان دارویی وارد عمل شده و اقدامات موثر در این زمینه را در دستور کار قرار دهند.

گیاهان صنعتی و دارویی ایران به شکل خام فروشی عرضه می‌شود/ تولید دو هزار تن گیاه صنعتی و دارویی در کشور

پرویز گرشاسبی، معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به خبرنگار برنا گفت: تولید گیاهان صنعتی و دارویی در کشور ما از فراوانی گسترده و ظرفیت قابل توجهی برخوردار است.

او افزود: سالانه شاهد تولید دو هزار تن تولید گیاهان دارویی و صنعتی در کشور هستیم. هرچند بخش  قابل توجهی از آن به شکل خام فروشی و بدون بسته بندی و فرآوری صادر می‌شود.

ارزآوری داروهای صنعتی و دارویی اندک است

گرشاسبی تصریح کرد: ارزش ارزآوری این محصولات به رغم کیفیت و کمیت قابل توجه اندک است. برای مثال  در کشور کتیرا، آنغوزه و اغلب گیاهان دارویی  در حجم بالا تولید می‌شود. بخش صنعت و پزشکی باید در فرآوری این مهم کمک کند. برای مثال کتیرا از ایران به هندوستان صادر می‌شود و بر اساس فرآیند محصول  با کیفیت بالا  به کشور ما برگردانده می‌شود.

 معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: ما در داخل کشور باید کارخانه‌های فرآوری گیاهان دارویی را راه اندازی کنیم. برای مثال فقط یک کارخانه سقز در سنندج وجود دارد که از شیره درخت استفاده می‌شود.اقدامات در این زمینه بسیار اندک است.

 گرشاسبی تاکید کرد: توجه بخش صنعت و پزشکی به موضوع فرآوری و موضوع صنایع وابسته باید مورد توجه قرار بگیرد. مقوله دیگر مسئله صادرات است. اکثر صادرات گیاهان دارویی و صنعتی خام است. برای مثال کتیرا  فله صادر می‌شود، اما در قالب بسته بندی مرغوب و برند سازی  در اختیار قرار می‌گیرد. با توجه به ظرفیت‌های داخلی می‌توان اقدامات مناسب در این زمینه انجام و ارزآوری مناسب داشت.

او درباره رایزنی‌ها با شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه گیاهان صنعتی و دارویی تاکید کرد: برای توسعه  گیاهان دارویی  وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مسئول هستند. هرچند تاکنون توجه خاصی به این امر نشده و این دو بخش باید  اقدامات را در دستور کار قرار دهند تا بتوان انجام فرآیند را توسعه داد.

توسعه اشتغال به وسیله گیاهان دارویی/رشد 8هزار گونه صنعتی و دارویی در کشور

 معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: گیاهان دارویی می‌توانند در افزایش اشتغال جامعه نقش موثر داشته باشند. شرکت‌های دانش بنیان بر روی فرآوری تکنیکی، تخصصی و ارزش‌های این گیاهان ناشناخته می‌توانند به بررسی بپردازند.

گرشاسبی افزود: در ستاد گیاهان دارویی به  مشکلات بخش دارو توجه می‌شود. شاید از 8 هزار  گون 540 گونه صنعتی است. هیچ یک از گیاهان بدون خواص نیستند اما هنوز ما خواص بسیاری از آنها را نمی‌دانیم.

او ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیاد باید در زمینه شناسایی گیاهان دارویی نوین وارد عمل شوند. برای مثال می‌توانند در زمینه استخراج سقز با کاسه‌های گلی در بدنه درخت تمهیدات نوین اندیشید، چون اغلب طی بارندگی کاسه گلی شسته و سقز از بین می‌رود. همین مسئله نشان دهنده نبود تخصص و تفکر نوین در زمینه گیاهان دارویی و صنعتی است.

به گفته گرشاسبی به کارگیری تکنیک‌های متعدد برای توسعه استخراج گیاهان صنعتی پیشنهاد می‌شود.

 معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تاکید کرد: فرآوری‌های دانش بنیان این ظرفیت را دارد تا از آن گیاهان داروی واکسن و دارو تولید کرد. البته تولید انبوه فقط از سوی صنعت امکان پذیر است .

//انتهای پیام: 3

نظر شما