چه عوامل محیطی در دوره بارداری به جنین آسیب می‌رساند؟

۱۴۰۰/۰۳/۰۲ - ۱۰:۴۰:۱۱
کد خبر: ۱۱۸۲۶۵۰
چه عوامل محیطی در دوره بارداری به جنین آسیب می‌رساند؟
عوامل آسیب‌زای رشد جنین در دوره بارداری تراتوژن نامیده می‌شود و تراتوژن ممکن است به دلیل مصرف یک دارو، یک ماده شیمیایی، و یا عفونت رخ دهد. تراتوژنها، شامل عوامل محیطی و عوامل مربوط به مادر هستند.

به گزارش برنا؛ داروی مسکنی به نام تالیدومید وجود دارد که اگر در دوران بارداری (۴ تا ۶ هفته پس از حاملگی) مصرف شود، منجر به بدشکلی دستها و پاهای کودک میگردد و به گوشها، قلب، کلیه‌ها و اندامهای تناسلی آسیب می رساند و آکوتان از مشتقات ویتامین A که برای درمان آکنه (جوش صورت) مصرف می شود و استفاده از آن در دوره سه ماهه اول بارداری به ناهنجاریهایی در چشم، گوش، جمجمه، مغز، قلب و دستگاه ایمنی منجر می شود.

بر اساس این گزارش، مصرف داروی ضد افسردگی در طول دوره سه ماهه سوم بارداری با افزایش خطر عوارض زایمان، از جمله ناراحتی تنفسی ارتباط دارد و کافئین؛ قهوه، چای، کولا و کاکائو حاوی کافئین هستند. مصرف زیاد کافئین (بیش از۳ فنجان قهوه در روز) با کم وزنی هنگام تولد، سقط ارتباط دارد.

مشخص ترین اثر سیگار کشیدن دردوره پیش از تولد، کم وزنی هنگام تولد است. اما احتمال خطراتی مثل سقط، زودرسی، تنفس ناقص به هنگام خواب نیزافزایش می یابد. نیکوتین ماده اعتیادآوری است که در توتون وجود دارد و باعث می شود که جفت به صورت غیرعادی رشد کند. این امرانتقال موادغذایی را کاهش می دهد، به طوری که منجر به کم وزنی می شود، همچنین بسیاری از زنان باردار غیرسیگاری، سیگاریهای منفعل هستند چرا که همسر و اطرافیان آنها سیگار می کشند. سیگار کشیدن منفعل نیز با کموزنی هنگام تولد و مرگ نوزاد ارتباط دارد.

 عقب ماندگی ذهنی، مشکلات توجه، حافظه، زبان معیوب و بیش فعالی از ویژگیهای کودکان مبتلا به این اختلال است، سرخجه یکی از بیماریهایی که در دوران بارداری می تواند به جنین آسیب برساند و اگر سرخجه درهفته دوم تا هشتم بارداری روی دهد، بیشترین آسیبها را مثل نارساییهای قلبی، کری، آب مروارید، نابهنجاریهای تناسلی، اداری، رودهای، عقب ماندگی ذهنی و آب مروارید ایجاد می کند.

ویروس نقص دستگاه ایمنی منجر به نابودی دستگاه ایمنی بدن می شود،  زنان باردار مبتلا به این بیماری در ۲۰ تا ۳۰ درصد مواقع این ویروس را به جنین در حال رشد منتقل می کنند.

این گزارش می افزاید: توکسوپلاسموز نیز یک بیماری انگلی است که در بسیاری از حیوانات یافت می شود،  زنان باردار ممکن است در اثر خوردن گوشت نپخته یا تماس با مدفوع گربه های آلوده به آن مبتلا شوند. اگر این بیماری در دوره سه ماهه اول بارداری جنین را مبتلا کند، احتمالا موجب وارد شدن آسیب به چشم و مغز می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز