کارنامه موفق معاونت امور زنان در توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار

۱۴۰۰/۰۳/۰۴ - ۱۲:۱۸:۰۸
کد خبر: ۱۱۸۳۸۵۹
کارنامه موفق معاونت امور زنان در توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار
معاونت امور زنان و خانواده با تحت پوشش قرار دادن حدود ۱۴ هزار زن سرپرست خانوار در سطح کشور و مهیا کردن زمینه ورود آنان به عرصه اشتغال به ویژه مشاغل خانگی توانست علاوه بر برداشتن گام های بلند در جهت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، کارنامه موفقی از خود ارایه دهد.

به گزارش برنا؛ معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گزارشی به تشریح اقدامات و عملکرد این معاونت در خصوص زنان سرپرست خانوار پرداخت. براساس این گزارش،  اقدامات این معاونت در خصوص زنان سرپرست خانوار و براساس قانون برنامه توسعه ششم، به دو دسته اقدامات مبتنی بر اجرای اسناد بالادستی که مهمترین آن سند برنامه ششم توسعه و به طور خاص بند ت ماده ۸۰ برنامه است و اقدامات اجرایی و عملیاتی که در چهارچوب این برنامه و با رویکرد توانمندسازی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و از طریق همکاری با دستگاه های دولتی و بخش خصوصی و سمن های فعال در عرصه توانمندسازی به انجام رسیده است، طبقه بندی می شود.

معاونت امور زنان ضمن تدوین طرح جامع توانمندسازی منضم به برنامه اقدام و عمل، به انجام اقدامات دیگری در قالب پروژه های ملی و استانی با رویکرد توانمندسازی برای زنان سرپرست خانوار پرداخته است که از جمله می توان به اجرای طرح های توانمندسازی اقتصادی-اجتماعی زنان سرپرست خانوار اشاره کرد که بخش عمده ای از فعالیت معاونت در این خصوص را می توان در دو طرح خلاصه کرد که مجموعا حدود ۱۴هزار زن سرپرست خانوار را در سطح کشور وارد عرصه اشتغال به ویژه مشاغل خانگی نموده است.

بر اساس گزارش معاونت، نیمی از زنان سرپرست خانوار در سکونتگاه های غیر رسمی سکونت دارند که این معاونت در قالب یک تفاهم نامه سه جانبه با وزارت کشور، سازمان آموزش فنی و حرفه ای و معاونت امور زنان و خانواده تعداد ۷هزار و ۷۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی در ۱۵ استان شناسایی شده و ضمن ارائه آموزش های لازم برای ارتقاء مهارت های اجتماعی توسط تسهیل گران و تشکیل گروه های مشارکت محلی در هر محله، ظرفیت کارِ گروهی و تیمی برایشان فراهم شده است.

این افراد علاوه بر این، برای کسب مهارت های مالی لازم برای ایجاد اشتغال نظیر آشنایی با قوانین بیمه و مالیات، به سازمان آموزش فنی و حرفه ای معرفی شده و اغلب در رشته هایی که علاقمند بوده یا بازار فروش تولیدات مناسبی داشتند، کسب مهارت کردند و توانسته اند بعد از حدود ۲ سال که از شروع فاز اول آن می گذرد توانایی تولید محصولاتی را در رشته های گوناگون و متنوع کسب کرده و با دریافت گواهی مهارت از سازمان آموزش فنی و حرفه ای، زمینه های لازم برای ایجاد شغل برای ایشان فراهم شده است.

همچنین در طرح دیگر که باز در قالب تفاهم نامه سه جانبه با معاونت و همراهی وزارت تعاون و سازمان جهاد دانشگاهی انجام شد تعداد ۶هزار و۲۰۰ زن سرپرست خانوار علاقمند به ایجاد یک شغل خانگی در ۲۴ استان، شناسایی و بر اساس الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، به پیشرانهایی که در زمینه آموزش مهارت در حرفه های خاص و همچنین شناسایی و اتصال به بازار به این زنان کمک می کردند، معرفی شدند.

این زنان با کمک پیشرانها توانسته اند به بازار فروش محصولات تولیدی خود متصل شده و از طریق بازارچه های فیزیکی یا بازارهای مجازی محصولات خود را به فروش برسانند. البته معاونت در عرصۀ توانمندسازی با همکاری سازمان های مردم نهاد در کشور موافقتنامه های متعددی دارد و این موضوع پیوسته در دستور کار هر سال معاونت بوده و جزو برنامه های ثابت است.

همچنین تهیه و تصویب برنامه ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در تمام ۳۱ استان- متناسب با شرایط هر استان- یکی از اقدامات مهم معاونت است که یکی از محورهای مهم برنامه های مذکور زنان سرپرست خانوار و توان افزایی آنها است.

نظر شما