معاون وزیر بهداشت خبر داد:

احتمال شکستگی لگن در کمین افراد مبتلا به پوکی استخوان

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۱۳:۰۹:۱۶
کد خبر: ۱۱۸۴۴۴۶
احتمال شکستگی لگن در کمین افراد مبتلا به پوکی استخوان
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد افرادی که به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی لگن می‌شوند در سال اول شکستگی فوت می‌کنند و در صورت بهبود شکستگی نیز در ۸۰ درصد موارد افراد به کیفیت زندگی قبل از شکستگی بر نمی‌گردند.

به گزارش برنا؛ علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست اعضای شبکه ملی تحقیقات پوکی استخوان کشور، ضرورت تغییر در ساختار نظام شبکه کنونی، پیری جمعیت را بحرانی برای آینده نزدیک ایران خواند و گفت: بحث بیماری های عصبی، عضلانی و اسکلتی به علت بار ناشی از آن می بایست در اولویت های سیاست گذاری در نظام سلامت قرار گیرد.  

او اظهار کرد: بدون شک این بیماری بار مالی بسیار زیادی را به اقتصاد جهانی تحمیل خواهد کرد و همچنین شکستگی های ناشی از پوکی استخوان سال ها زندگی توام با ناتوانی را برای افراد به همراه خواهد داشت، به طوری که ناتوانی ناشی از پوکی استخوان بسیار بیشتر از سایر بیماری های غیرواگیر است.  

رئیسی ادامه داد: از هر ۲ زن بالای ۵۰ سال و از هر چهار مرد بالای ۵۰ سال یک نفر در معرض شکستگی ناشی از پوکی استخوان است و استقرار کلینیک ها و نظام ارجاع و تشخیص زودرس نیاز به پیگیری جدی دارد.

او کمپین کشوری افزایش سواد جامعه در مورد استئوپروز و استئوپنی، پیمایش ملی IMOS و STEPS و تشخیص سریعتر استئوپروز در خانم های بالای ۵۰ سال را از طرح های در اولویت وزارت بهداشت در این زمینه خواند. 

نظر شما