محمد مهدی تندگویان در برنامه سوفیا رادیو گفتگو مطرح کرد:

مشکل اساسی جامعه امروز سلامت روان است/ اولیا باید مربی و هدایتگر فرزندان باشند

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۱۴:۴۵:۰۷
کد خبر: ۱۱۸۴۵۳۲
مشکل اساسی جامعه امروز سلامت روان است/ اولیا باید مربی و هدایتگر فرزندان باشند
معاون امور جوانان با بیان اینکه سلامت روان مشکل اساسی جامعه امروز است، تصریح کرد: آنقدری که به وضع جسمانی جامعه پرداخته می شود سلامت روان مردم جدی گرفته نمی شود. برای مثال در همین موضوع کرونا، آسیبی که به روح و روان جامعه وارد شده چندین برابر آسیب‌های جسمی است به عبارت دیگر همه مردم کشور درگیر آسیب های روحی و روانی ناشی از کرونا هستند.

به گزارش برنا؛ محمدمهدی تندگویان با حضور در برنامه (سوفیا) رادیو گفتگو که با موضوع ( خشونت های خانوادگی و راهکارهای حمایتی ) پخش شد، اظهار داشت: علت عمده خشونت های خانوادگی در کشور وجود تعصبات است که ناآگاهی ها و فشارهای مختلفی زندگی نیز به آن اضافه و باعث این خشونت ها می شود.

او ادامه داد: در بیشتری از این وقایع، ورود جریان رسانه‌ای که فاقد تحلیل واقع‌بینانه و علمی است و چون بر موج احساسات سوار است، موجب ترویج نفرت و ترس در خانواده ها می‌شود و کمکی به آرامش و پویایی جامعه نمی کند.

تندگویان با بیان اینکه فرزندان به ویژه دختران در دوران بلوغ نیاز به حمایت‌های جدی والدین به خصوص پدر دارند، افزود: در دوران بلوغ، نوجوان در معرض آسیب های گوناگونی است که اگر والدین آگاهی‌های لازم را در این زمینه داشته باشند می‌توانند به جای برخورد و خشونت موضوعات و آسیب ها را مدیریت کنند در غیر این صورت فاصله و ترس فرزندان از والدین و عدم مهارت های لازم والدین باعث مشکلات زیادی خواهد شد.

معاون امور جوانان با بیان اینکه سلامت روان مشکل اساسی جامعه امروز است، تصریح کرد: آنقدری که به وضع جسمانی جامعه پرداخته می شود سلامت روان مردم جدی گرفته نمی شود. برای مثال در همین موضوع کرونا، آسیبی که به روح و روان جامعه وارد شده چندین برابر آسیب‌های جسمی است به عبارت دیگر همه مردم کشور درگیر آسیب های روحی و روانی ناشی از کرونا هستند.

او با اشاره به خشونت های خانوادگی چند سال اخیر در کشور گفت: در همه این اتفاقات ناگوار باید توجه داشته باشیم که از اصل نظارت درست والدین بر رفتار فرزندان غفلت نکنیم، یعنی نباید این اصل را قربانی هیاهوی رسانه ای این اتفاقات کنیم، بلکه باید به سمتی برویم که با آموزش‌های مناسب، نظارت درست و منطقی والدین موجب رفاقت و گفتمان درست در خانواده ها شود.

تندگویان اظهار داشت: در کشور ما حقوق اعضای خانواده متناسب با حقوق آنها در اجتماع نیست در صورتی که تک تک اعضای خانواده باید احساس کنند این حقوق برای همه اعضای خانواده وجود دارد.

او با تاکید بر مهارتهای ارتباطی پدران و مادران تصریح کرد: متاسفانه در مدارس مهارت های زندگی، کنترل خشم و دیگر مهارت ها آموزش داده نمی شود و فرزندان فاقد مهارت اکنون تبدیل به اولیا شده اند و زیر فشارهای زندگی این اتفاقات ناگوار را رقم می زنند.

تندگویان با بیان اینکه موضوع مددکاران اجتماعی کاملاً در جامعه امروز احساس می‌شود، گفت: در تمام این اتفاقات وقتی بررسی می کنیم، می بینیم، اکثر این عاملین خوشنت های خانوادگی از نظر همسایگان و دوستان و آشنایان فاقد پرخاشگری و رفتارهای ناهنجار بوده اند اما سلامت روان نداشته و در اثر مشکلات و اتفاقات گوناگون آن را در شرایطی بروز داده اند و به این اتفاقات منتهی شده است پس باید به موضوع سلامت روان توجه زیادی شود.

او افزود: پایگاه‌های خانوادگی، مساجد محوری و دیگر پایگاه های سنتی که بزرگانی برای آموزش موضوعات روحی و روانی حضور داشتند امروز به دلایل مختلف جایگاه خود را از دست داده اند که نیاز داریم آن را از راه‌های دیگری تامین کنیم.

تندگویان تصریح کرد: وقتی امروز موضوع مشاوره و روانشناسی تحت پوشش بیمه ها قرار نمی گیرد و هیچ یارانه ای هم به مردم در این خصوص داده نمی‌شود عملاً مردم توان مالی برای رسیدگی به امور سلامت روان و روحی خود و خانواده خود را ندارند.

او ادامه داد: باید تک‌تک اعضای خانواده حقوق و جایگاه خود را بدانند و در مرحله بعد خانواده ها از لحاظ ارتباطات فردی و اجتماعی با آموزش های مختلف توانمند شوند.

معاون امور جوانان با بیان اینکه محور مشترک اکثر خشونت های خانوادگی، رفتاری و در نتیجه عدم شناخت و درک خانواده ها و عدم آگاهی ها، آموزش ها و مهارت های زندگی است، گفت: اگر آموزش های لازم به والدین و فرزندان در دوره مناسب داده شود و اعضای خانواده به هم اعتماد داشته باشند این اتفاقات نخواهد افتاد.

او همچنین در خصوص ارتباط اولیا و فرزندان اظهار داشت: اولیا نباید حس کنند که مالک فرزندان هستند، این نگاه بر خلاف نگاه دین و شرع است بلکه اولیا باید مربی و هدایت گر فرزندان باشند.

تندگویان با بیان اینکه قوانین حمایتی اعضای مختلف خانواده باهم یکسان نیست، افزود: خسارت های معنوی جزو جرایم به شمار نمی روند و برای ظلم های معنوی قانونی وجود ندارد که می‌طلبد قانونگذار به این حوزه ورود کند.

او با انتقاد از روش فرهنگ سازی در کشور، گفت: امروز فضای مجازی نقش عمده ای در تربیت فرزندان ما دارد و سبک گفتمان نوجوانان و جوانان تغییر کرده است پس چرا از همین بستر درست استفاده نمی کنیم؟ ما در معاونت جوانان به این حوزه ورورد کردیم و از طریق بازی های آنلاین و موبایلی در حین بازی پیام رسانی و فرهنگ سازی کردیم.

 تندگویان با تاکید بر فرهنگ‌سازی و آموزش خانواده ها افزود: اگر بتوانیم دوره های آموزشی مهارت زندگی را به صورت گسترده اعمال کنیم، کمکی بزرگی به زندگی پایدار خانواده ها خواهیم کرد.

 معاون امور جوانان در خصوص برخی توجیهات مانند (غیرت و ناموس پرستی) برای خشونت و قتل های خانوادگی گفت: ما باید برخی از این مضامین را که به اشتباه القاء شده است را به صورت ریشه ای تغییر دهیم. غیرت تعریفش حفظ جان فرزندان و خانواده است و اگر کسی ناموسش را به قتل برساند اتفاقاً او بی غیرت است که نتوانسته غیرتمندانه و با حمایت و نظارتش حامی فرزندان و خانواده خود باشد.

او با تاکید بر وضع  قوانین سخت گیرانه برای اینگونه جرایم خانوادگی گفت: ما باید در کشور نگاه جامعه شناسی اسلامی و فقه اسلامی را برای بهره‌گیری از وضع قوانین حمایتی اعضای خانواده، با یکدیگر تلفیق کنیم و قوانین حمایتی از  کودکان را تقویت کنیم.

تندگویان با اشاره به ظهور مسائل و آسیب‌های نوپدید اجتماعی گفت: ظهور و بروز آسیبهای نوپدید سرعت بسیار بالایی دارد و باید برای مواجهه با این آسیب ها برنامه داشت. نگاه های سلبی درگذشته باعث برداشت ها و تعاریف اشتباه از موضوعات مختلف اجتماعی شده است که باید نوع نگاه و برنامه ریزی هایمان را در خصوص مسائل نوپدید و آسیب های اجتماعی تغییر دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز