عضو هیئت داوران نخستین دوره جشنواره عکس کارا:

جشنواره عکس کارا، عرصه مناسبی برای جمع‌آوری عکس‌های قابل اعتنا در موضوع کار است

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۱۶:۰۴:۱۶
کد خبر: ۱۱۸۴۵۸۸
جشنواره عکس کارا، عرصه مناسبی برای جمع‌آوری عکس‌های قابل اعتنا در موضوع کار است
محمود کلاری، موضوع کار و اشتغال را یکی از وسوسه‌ کننده‌ترین مفاهیم برای عکاسان دانست.

به گزارش برنا؛ "محمود کلاری" در گفت و گو با پایگاه اینترنتی جشنواره عکس کارا گفت: کمتر عکاسی را سراغ دارم که برای کار به سراغ این موضوع نرفته باشد، بین عکاسان سرشناس چهره‌هایی چون چارلز ابتس که اولین عکس‌های مربوط به آسمان‌خراش‌های نیویورک کار او بود و بسیار هم عکس‌های مشهوری شدند و بحث‌های فراوانی هم پیرامون آن شکل گرفت یا آندره کرتس با مجموعه «خاطرات مجال» به بخشی دیگر از کارگران نیویورک توجه می‌کند.

او افزود: رابرت فرانک و عکس‌هایی که از کارگران دارد تا جیمز نچوی و دان مک کالین تا عکاس‌ّهای معاصر مانند سالگادو که عکس‌های بی‌نظیری از کارگران دارند، همگی جنبه‌هایی از این سوژه ذهنشان را مشغول کرده بود.

این عکاس برجسته سینمای ایران با اشاره به ویژگی عکاسی از کار و کارگران ادامه داد: جدا از دیدگاه شخصی عکاس نسبت به کار و کارگر، فضاهایی که این موضوع در اختیار عکاس قرار می‌دهد به دلیل تضادهایی که در درون خودش دارد عرصه را تبدیل به عرصه بسیار جذابی می‌کند، به عنوان مثال مجموعه‌ عکس‌هایی که از معادن ذغال سنگ یا معادن گچ منتشر شده چنان تضادی دارد که تصویر متفاوتی به شما می‌دهد.

این چهره سرشناس سینمای ایران با اشاره به اینکه این موضوع در میان عکاسان ایرانی نیز مورد توجه بوده گفت: کاوه گلستان با مجموعه سه‌گانه معروفش (روسپی، کارگر، مجنون) به موضوع کارگر و کار به خوبی پرداخته و عکس‌های بسیار معروفی از آن مجموعه که در دهه پنجاه عکاسی شد، به یادگار مانده است.

کلاری افزود: برگزاری جشنواره عکس کارا، عرصه مناسبی برای جمع‌آوری عکاس‌های بسیار متفاوت و قابل اعتناست و من بسیار خوش‌بینم که اگر انتخاب، با دقت، وسواس و حساسیت بالا انجام شود به نظرم زمینه‌ مهمی برای دیدن عکس‌های متفاوت فراهم می‌شود.

او خاطر نشان کرد:  امیدوارم بتوانیم در کنار برگزاری این جشنواره شاهد انتشار یک کتاب فاخر و یک نمایشگاه جذاب باشیم.

لازم به ذکر است نخستین دوره جشنواره عکس کارا به دبیری مهدی قاسمی برگزار می‌شود و خانم‌ّها رعنا جوادی ، مریم زندی و آقایان محمود کلاری، سیف‌الله صمدیان و رضا معطریان اعضای هیات داوران این جشنواره را تشکیل می‌ٔدهند.

مهلت ارسال آثار به نخستین دوره جشنواره عکس کارا تا روز ۱۶ خرداد سال جاری است و علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی  www.karaphoto.ir از نحوه شرکت در جشنواره و قوانین آن آگاهی پیدا کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز