مرتضی طلایی در گفتگو تفصیلی با برنا:

باید به جای تمامیت خواهی هر کدام از جریانات، در کنار هم قرار بگیریم/ شهردار تهران نقش چندانی در انتخاب مدیران خود ندارد/ ملکی در اختیار بستگانم نیست؛ ملک را شناسایی کنید و برای خود بردارید

۱۴۰۰/۰۳/۰۷ - ۰۵:۳۰:۰۴
کد خبر: ۱۱۸۵۰۲۸
باید به جای تمامیت خواهی هر کدام از جریانات، در کنار هم قرار بگیریم/ شهردار تهران نقش چندانی در انتخاب مدیران خود ندارد/ ملکی در اختیار بستگانم نیست؛ ملک را شناسایی کنید و برای خود بردارید
رئیس ستاد شورای وحدت با حضور در خبرگزاری برنا ضمن اشاره به اینکه نباید به رقبای خود میدان بدهیم به لزوم وحدت میان دو جریان اصولگرا تاکید کرد. او همچنین با اشاره به برخی از برنامه ها، اتهامات در رابطه با املاک شهرداری تهران را پاسخ داد.

به گزارش برنا؛ انتخابات شورای شهر تهران کمتر از 3 هفته دیگر در حالی برگزار می شود که اصولگرایان هنوز به لیستی واحد برای معرفی به مردم نرسیده اند و در این میان برخی گمانه ها از چند لیستی شدن اصولگرایان وجود دارد همچنین به نظر می رسد انگیزه های زیادی در این سوی میدان برای رفتن به شورای شهر  ایجاد شده است. مرتضی طلایی؛ نماینده ادوار شورای شهر و رئیس ستاد شورای وحدت با حضور در خبرگزاری برنا ضمن تشریح برنامه های خود و شورای وحدت برای دوره ششم به دفاع از عملکردش طی دوره های گذشته پرداخت. او همچنین ضمن انتقاد از شورای شهر فعلی سامانه شفافیت را یکی از نقاط مثبت این دوره دانست. طلایی در پایان نیز به برخی اتهامات وارده به او و بستگانش در خصوص گرفتن املاک متعلق به شهرداری را پاسخ داد. مشروح مصاحبه با او را در ادامه می خوانیم. 

رویکرد اجتماعی دارم

برنا: شما نماینده دوره سوم و چهارم شورای اسلامی شهر تهران بوده اید. به نظر شما کدام دوره از شورای شهر ویژگی برجسته ای نسبت به سایر ادوار داشته است؟

- مرتضی طلایی: می توان از منظر مختلف شورای شهر را مورد بررسی قرار داد اما مهم ترین ویژگی شورای چهارم ترکیب اعضا است. علی رغم تکثر سلایق سیاسی موجود، همه حول محور کار و خدمت مردم فعالیت کردند و بیشتر اعضا کنار یکدیگر بودند که این بی نظیر بود.

اعضای شورای شهر با ذائقه های مختلف سیاسی بودند اما وقتی پا به شورا گذاشتند با موضوع خدمت به مردم، شهروندان و شهر با هم تعامل داشتند. بسیاری از دوستان ما سلیقه های متفاوت با دیگران داشتند اما در خصوص طرح ها و لوایح با یکدیگر هم نظر بودیم. بر این اساس در سیاست گذاری ها، تعیین بعضی از سندهای بالا دستی مانند سند جامع حمل و نقل ترافیک یا در حوزه مدیریت بحران تصمیمات خوبی در شورای چهارم گرفته شد. تحولاتی در شهر طی  دوره مدیریت 12 ساله شهرداری تهران رقم خورد که از آن میان برنامه می توان به انجام برنامه توسعه 30 ساله تهران در دوره 10 ساله و به همت شورای سوم و چهارم اشاره کرد.

- برنا: شما کاندید دوره ششم انتخابات شورای شهر هستید. عملکرد خود را در دوره نمایندگی سوم و چهارم چگونه می بینید و شاخص ترین آن کدام است تا بتوان بر آن اساس به شهروندان وعده توسعه شهری را بدهید؟

مرتضی طلایی: کارنامه من را دیگران باید قضاوت کنند اما از باب گزارش کار رویکرد اجتماعی دارم و معتقدم بدون مردم هیچ کاری نمی توان انجام داد. هر کاری با مشارکت مردم انجام شده به بهترین نحو و کمترین هزینه صورت گرفته است. پایه گذار مداخله یا نقش دادن به شهروندان و حضور شهروندان در عرصه های شهری هستم. از این میان می توانم به پایه گذاری ستاد سازمان های مردم نهاد در شورای سوم اشاره کرد و پس از آن شوراهای محلی را ادامه دادم و از مرحله صرفا نیازسنجی و پیگیری مطالبات شهروندان که در شورای دوم و سوم مطرح بود به سطح نظارت و تصمیم سازی و مدیریت اجرایی ارتقا دادم. معتقدم که باید مردم را در سه حوزه فکری، نظارتی و مدیریتی دخالت دهیم. بحث مدیریت محله بخش دیگری از اقدامات بود که در پیاده سازی آن نقش محوری داشتم. ایجاد مدیریت محله و سرای محله در 354 محله تهران، تعیین حدود 13 ماموریت اجرایی برای آن ها و تعریف دولت محلی جمله اقداماتی است که صورت دادم. تلاش کردم ببینیم خواست و نیاز مردم چیست و آن را در اولویت کارها قرار دادم. شاید به جرات بگویم جز انگشت شمار افرادی بودم که در دوره ده ساله حضور در شورای شهر تهران تنها یک شغل آن هم عضویت در شورای شهر بود. بنا به قانون، عضویت در شورای شهر شغل حساب نمی شود اما به صورت تمام وقت، زمان صرف مردم تهران کردم.

مدیریت شهری مسیر شورایاری را به انحراف کشانده است

- برنا: یکی از مهم ترین اقدامات خود را پایه گذاری شورایاری ها می دانید در صورتی که به نظر می رسد این روزها شورایاری ها از ریل اصلی خود خارج شده اند و حتی برخی از آنان به کارچاق کنی در شهرداری شهرت دارند. به نظر شما چرا وضعیت بدین گونه است؟

مرتضی طلایی: کار چاق کنی اتهام ناروایی است که به این نهاد نسبت داده شده است. ضریب خطای یک مجموعه 5 هزار نفری که در بستر این شبکه اجتماعی از سطح مدرک دکتری به پایین حضور دارند و از جنس مردم هستند را با 21 نفر اعضای شورای شهر مقایسه کنید تا نسبت آن مشخص می شود.

هر کجا تخلف بود، بدین معنا است که مدیریت شهری بود مسیر شورایاری را به خطا و انحراف کشانده است. اگر مدیریت پاک دست و کارآمد در مدیریت شهری داشتیم چگونه شورایاری می تواند کار چاق کنی داشته باشد؟ اگر بده بستان دو سویه باشد این اتفاق رخ می دهد. اگر مدیری در جایی تخلف و سو استفاده می کند برای سرپوش گذاشتن آن ناچار است به افراد دور و نزدیک امتیاز بدهد تا از انعکاس آن تخلف جلوگیری کند. یک نهاد اجتماعی را نباید مورد سوال قرار دهیم. من قویا تکذیب می کنم و بیان می کنم که زمینه های تخلف از سوی مدیریت شهری ایجاد می شود. شهرداری نباید هیچ شورایاری را بدون پیگیری کار مردم به دفتر خود راه بدهد و بنده به عنوان رئیس سابق ستاد شورایاری ها رسما تدابیر لازم را ابلاغ کردم. 

مهم ترین اختلاف نظر میان بنده و همفکرانم؛ نباید شورا و شهرداری را یک باشگاه سیاسی دید

-    برنا: با توجه به اینکه بنا است به عنوان یک جریان سیاسی شما و دوستانتان در انتخابات شورای شهر شرکت داشته باشید برنامه اصلی شورای وحدت برای دوره  شورای ششم چست؟

- مرتضی طلایی اعتقاد دارم شورای شهر نهاد اجتماعی است و اگر چه جریان های سیاسی در شکل گیری آن نقش دارند اما اولین و مهم ترین مسئله این است که این نهاد اجتماعی باید برای پشتیبانی و هدایت و حمایت از مدیریت شهری و شهرداری کار کند و مهم ترین اختلاف سلیقه و نظر میان بنده و همفکرانم در این است که نباید شورا و شهرداری را یک باشگاه سیاسی دید. باید به اولویت های شهر بپردازیم. بخش سخت افزاری و عمده شهر انجام شده و شهر تهران امروزه نیازمند رویکرد صد در صد اجتماعی است و اولویت شهردار آینده تهران باید با مسائل اجتماعی باشد. یکی از آن ها را بخواهیم نام ببریم مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر است. امروزه رفتارهای ترافیکی، پسماند، اخلاق اجتماعی، تعامل و همدلی شهروندان را ببینید در چه وضعیتی است؟ 

- برنا: مهم ترین چالش های تهران را چه مسائلی می دانید؟

-مرتضی طلایی: معتقدم یکی از بزرگترین چالش های مدیریت شهری که می تواند تاثیر گذار باشد حوزه های فرهنگی و اجتماعی است. باید آموزش، توانمند سازی و مشارکت دادن شهروندان را در دستور کار قرار دهیم. دومین چالش بزرگ شهر تهران و ابرچالش کشور ما حوزه مشارکت عمومی است. امروز هیچ نقشی برای شهروندان در اداره شهر قائل نیستیم و مشارکت شهروندان در حد صفر است. سومین ابرچالش سرمایه انسانی است. با کمال تاسف سرمایه انسانی در وضعیت خوبی نیست. سرمایه انسانی امروز در کشور ما در پایین ترین سطح ممکن است چرا که نگاه مدیران به مردم از بالا به پایین است نه از پایین به بالا. مدیران وقتی پشت میز می نشینند دچار توهم می شوند.

چهارمین چالش بزرگ کشور موضوع نظارت و شفافیت است. مردم حق دارند سوال کنند و ما موظف هستیم در زمان مسئولیت به مردم پاسخگو باشیم. اگر وقت نداریم خودمان را به مردم عرضه نکنیم و تلفن خود را خصوصی ندانیم. اولویت اول باید میزان دسترسی باشد. باید شهروندان بدون هیچ مانع و در حداقل زمان به نمایندگان خود دسترسی داشته باشند. نمایندگان انتخاب می شوند تا به نمایندگی مردم بر امور و کارها نظارت کنند.

تدوین آئین نامه انتصابات در دوره آینده/ مدیر وارداتی نداریم

برنا: با آمدن همفکران شما باید منتظر تغییرات گسترده در سطح شهرداری باشیم؟

مرتضی طلایی: یکی از اولویت های شورای وحدت در دوره ششم آئین نامه انتصابات است. متوسط عمر مدیریت در شهرداری تهران دو سال است. چون آئین نامه انتصابات ندارد. بهره وری در شهرداری تهران پایین ترین سطح و نارضایتی در بالاترین سطح ممکن است. توزیع عادلانه فرصت های شغلی و خدمات صورت نگرفته و کارکنان شهرداری باید منتظر باشند با آمدن یک شورا و شهردار کابینه عوض شود. چرا باید چنین اتفاقی رخ بدهد؟ مگر در شهرداری کم سرمایه داریم؟

ما به یک شورای پرسشگر نیاز داریم. باید این مسیر را پیش رو داشته باشیم. اعتقاد دارم همه کسانی که کارمند شهرداری هستند باید سرکار خود باشند و از بیرون نباید مدیری بیاوریم مگر استثناعاتی باشد. راه حل آن هم در گرو آئین نامه انتصابات است که ملاک و معیار انتخاب مدیریت مشخص باشد. وقتی شاخص تعیین کردیم بر آن اساس عمل می کنیم.

حاضرم بنویسم و متعهد شوم که حاضرم چهار سال شهرداری تهران را بدون اینکه یک نفر از بیرون شهرداری بیاورم با همین بدنه فعالیت کنم.

 70 درصد شهر ناپایدار و یا روی بافت فرسوده است

-    برنا: بنظر می رسد این دست مسائل به گونه ای نظری باشد. مشکلات پایتخت را در میدان عمل شامل چه مواردی می دانید؟

-مرتضی طلایی: بافت فرسوده از نگاه بنده اولویت اول ما است. 70 درصد شهر ناپایدار و یا روی بافت فرسوده است. سالانه 4 درصد نوسازی می کنیم که 5 درصد هم به میزان فرسودگی اضافه می شود در حالی که قانون داریم اما هنوز جز اولویت ها نیست. تولید ثروت برای سرمایه گذاری در بافت فرسوده کم است در حالی که در شمال تهران یک سرمایه گذاری برای ساخت مسکن حداقل بالای 50 درصد ارزش افزوده برای سازنده دارد به همین دلیل سازنده در بافت فرسوده سرمایه گذاری نمی کند. بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بافت فرسوده رغبت ندارد و باید این موارد برایش توجیه اقتصادی داشته باشد. لازم است اداره های واسط میان شهروندان، سرمایه گذاران و مدیریت شهری را فسق کنیم. به شرکت و سازمان و تسهیلگری نیاز نداریم.  با نوسازی، امنیت ایجاد می شود و در کنار آن از بحران هایی که میلیون ها کشته دارد جلوگیری می شود. همچنین این نوسازی ها ایجاد بازار کار و تولید ثروت ، رضایتمندی شهروندان، رفاه، عمران و آسایش شهر را در پی دارد. دیگر اینکه باید روی موضوع حمل و نقل سرمایه گذاری کرد.

موضوع دیگر بحث حوادث غیر مترقبه است. شهر تهران مستعد آسیب های ناشی از حوادث غیر مترقبه است در حالی که ایمنی شهر در وضعیت استاندارد نیست و به نظر بنده از اولویت هایی است که باید به آن بپردازیم. در این راستا لازم است ایمنی شهر، بافت فرسوده، حمل و نقل عمومی را در اولویت کار قرار بدهیم. 

پیشنهاد معرفی ده نفر از سوی دو شورا ائتلاف و وحدت برای رسیدن به یک لیست انتخاباتی

-  برنا: سراغ بحث انتخابات می رویم. گفته می شود شما در شورای وحدت با شورای ائتلاف اختلاف نظرهایی دارید و احتما لیست های جداگانه وجود دارد. نظر شما در این رابطه چیست؟

مرتضی طلایی: دو مجموعه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت نیروهای مردمی در این دوره از انتخابات فعالیت می کنند و از نگاه شخص بنده اینکه تکثر در فعالیت ها برای مجموعه شهر داشته باشیم خوب است اما باید منتج به وحدت شود. تا اینجای کار خوب جلو رفته ایم. پیشنهادی به عنوان یک کنشگر در شورای ائتلاف و وحدت دارم این است که بزرگان بنشینند و در کنار هم تلاش کنند یک لیست واحد به شهروندان عرضه کنند تا انگیزه بیشتری برای حضور در انتخابات داشته باشیم. بنده در مجموعه شورای وحدت فعالیت دارم و رئیس ستاد شورای وحدت هستم به دوستان خودم عرض می کنم که شورای وحدت به دنبال وحدت عملی است و به دنیال آن است که مجموعه دلسوزان و فعالان را در کنار هم قرار بدهد و مدل ارائه می دهد. به دوستانم عرض می کنم که می توان ساختاری و فرآیندی طراحی می کنیمبدین ترتیب از هریک از مجموعه ها ده نفر برای قرار گرفتن در لیست معرفی شود. یعنی شورای ائتلاف ده نفر و شورای وحدت ده نفر را برای لیست انتخاب کنند و یک نفر را هم از دو طرف در لیست قرار بدهند تا به لیست 21 نفره برسیم. از نظر بنده صد درصد شدنی است و امیدوارم این کار انجام شود و بنده هم همه تلاشم را در این امر قرار دادم تا به جمع بندی و لیست مشترک برسیم.

به جای تمامیت خواهی هر کدام از جریانات، باید در کنار هم قرار بگیریم

-     برنا: گفته می شود که شورای ائتلاف به این سهمیه بندی قائل نیست. آیا در صورت عدم رسیدن به توافق بنا دارید لیست جداگانه ای ارائه دهید؟

مرتضی طلایی: بزرگتر های هر دو مجموعه حتما باید به این نکته توجه کنند در صورتی که در کنار هم قرار نگیرند ممکن است اتفاقات دیگری رقم بخورد که پس از آن پشیمان شویم. به جای اینکه هر کدام از جریانات به دنبال تمامیت خواهی و انحصار باشند باید در کنار همدیگر قرار بگیریم. بنده شناختی که از دو مجموعه دارم می دانم هر دو طرف نیروهای انقلابی و خدمتگزار است و دلیل بر اختلاف نیست. نمی توانیم بگوئیم می خواهیم فقط ما باشیم و دیگران نباشند. همه باشند.  باید بزرگتری کنیم و در جایگاه بزرگتری همه را در کنار هم قرار دهیم و ظرفیت ها را در کنار هم قرار دهیم تا موجب امیدواری و خوشنودی شهروندان شود و بتوانیم مشارکت حداکثری داشته باشیم. کماکان معتقدیم خاستگاه انتخاباتی ما در جامعه مسجد، محلات و پایگاه های مذهبی و دینی و انقلابی ما هستند. از همین جا رسما به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی شورای وحدت اعلام می کنم که همه اقشار، جوانان، اصناف، بانوان، ورزشکاران، هنرمندان و.... دعوت می کنیم تا انتظارات و مطالبات خود را پیگیری کنند و آغوش شورای وحدت برای حضور تمام کنشگران علاقمند به داشتن جامعه ارزشی، با رفاه و آسایش و آرامش باز است.

در شورای وحدت به دنبال این هستیم که مردم نقش اصلی و محوری ایفا کنند و جوانان در پیشانی فعالیت های اداره شهر نقش آفرینی کنند. به دنبال این هستیم که بدنه زحمتکش شهرداری تهران از هر جهت از امکانات برخوردار باشند.

قائل به شهروند درجه یک و دو در شورای وحدت نیستیم. همه شهروندان، اقوام و ادیان و کنشگران و...در کنار هم در شورای وحدت خانه دارند. چند قشر در نگاه ما اولویت دارند که از آن جمله می توان به جوانان، بانوان، سالمندان اشاره کرد اقشاری چون اصناف و بازاریان که بالغ از 1 میلیون واحد صنفی هستند و بخش قابل توجه شهروندان هستند و باید در شورای ششم کرسی داشته باشند هم از جمله اقشار مورد توجه ما هستند. 

برای رسیدن به وحدت، گذشت کنیم

-   برنا: بنا دارید لیست ده نفره خود را به شورای ائتلاف معرفی کنید. آیا این ده نفر را تا کنون انتخاب کرده اید؟ 

مرتضی طلایی: شورای وحدت اولویت بندی ها را انجام داده است و اولویت اول، دوم و سوم را مشخص کرده است و فعلا نمی توان از آنان اسم برد.

-   برنا: یکی از وعده های برخی از دوستان شما معرفی شهردار برای دوره آینده در لیست ائتلافی بوده است. آیا به جمع بندی رسیده اید؟

- مرتضی طلایی: در جبهه همبستگی ملی حرفمان این است که شورای ششم خوب است گزینه های شهردار  مدیران ارشد شهرداری را به شهروندان معرفی کنند و این پیشنهاد را به شورای وحدت ارائه دادم و تا کنون به این جمع بندی نرسیده ایم که در این زمینه گفتگو کنیم و در دستور کار قرار بگیرد. در حال حاضر تنها در مورد لیست شورای شهر صحبت می شود اما شورای وحدت در این زمینه فعالیت می کند و تلاش می کند در حد مقدور گزینه های آینده شهرداری را به شهروندان ارائه دهد و در دستور جلسه است که مطرح می کنم.

-   برنا: تصور می کنید چه زمانی با شورای ائتلاف به وحدت برسید؟

- مرتضی طلایی: افراد در دو لیست از یک جنس هستند. ممکن است روش ها و شیوه ها و برنامه ها فرق کند. تاکید داریم باید به یک لیست دست پیدا کنیم و اگر قبول داشته باشیم که نباید به رقبا فرصت دهیم باید گذشت کنیم و برای رسیدن به یک لیست گفتگو و تعامل کنیم و من خوشبین به این امر هستم.

سامانه شفافیت یکی از نقاط قوت شورای پنجم بود/ شورای فعلی سرگرم گذشته شد

-   برنا: نقطه قوت و ضعف دوره پنجم را شامل چه مواردی می دانید؟

- مرتضی طلایی: شرط انصاف نمی دانم با ادبیات غیر اخلاقی نسبت به عملکرها صحبت کنم. شورای پنجم به سهم خودشان خدمت کنند. نمی توان گفت افرادی که در شورای پنجم بودند نمی خواستند برای مردم کار کنند اما نگاه سیاسی در اداره شهر غالب شد. یکی از مهم ترین ایرادات شورای پنجم این بود که درگیر با گذشته ای شدند که هرگز آورده ای نداشت و سرگرم گذشته شدند. اگر مدیران خلاف قانون کار کردند باید پاسخگو باشند. لزومی ندارد با زدن یکدیگر خودمان را اثبات کنیم. برای اثبات خودشان در رد گذشته ورود پیدا کردند. الان هم معتقدم جریانی که در شورای ششم ورود می کنند نباید در رد شورای پنجم کار کنند. باید خودمان را اثبات کنیم. اگر باید پیگیری می شد ضرورتی به طرح آن در فضای سیاسی و رسانه ای کشور نبود و اگر به تخلفی رسیدیم به مقامات ذیربط ارجاع دهیم.

یکی از کارهای خوبی که پایه گذار بودند و نتوانستند نتیجه مورد انتظار داشته باشند سامانه شفافیت بود . کار خوبی بود اگر چه در عمل پیاده نشد.

باید قبل از ورود مراجع قضایی، متخلفان را محکوم کنیم/ چرا شورای ائتلاف در برابر رد لایحه شفافیت سکوت کرد

-   برنا: سامانه شفافیت را در دوره بعدی ادامه می دهید؟

مرتضی طلایی: یکی از اولویت های ما توجه به درون سازمان شهرداری و جلوگیری از مدیران وارداتی، توسعه بی رویه شهرداری، کوچک سازی شهرداری، برون سپاری سازمان ها و شرکت های شهرداری، مشارکت حداکثری بخش خصوصی در اداره شهر، نقش دادن گسترده به شهروندان و گزارش دادن، شفاف بودن و جلوگیری از هر گونه رانت خواری است. بنده معتقدم در شورای وحدت گارانتی چهار ساله به شهروندان بدهیم و اگر از لیستی حمایت کردیم که پا به عرصه شورای شهر گذاشتند مسئولیت آن را می پذیریم و قبل از آنکه تخلفشان آشکار شود و دستگاه های ذیربط برخورد داشته باشند خود مجموعه موظف است که آن را محکوم کند.

اگر مصداق عرض کنم اگر عزیزان ما در شورای ائتلاف در موضوع انتخابات مجلس یازدهم پس از اینکه عزیزی از نمایندگان به یک سرباز تعرض کرد فارغ از اینکه آن نماینده چه موضعی داشت، حق و ناحق بود کاری ندارم باید موضع گیری می کردند. شورای ائتلاف در موضوع رد لایحه طرح شفافیت در مجلس دهم نقد داشت. چرا بعد از اینکه مجلس یازدهم شکل گرفت در برابر رد لایحه شفافیت سکوت کرد؟ شورای ائتلاف و وحدت و هر مجموعه مدعی که می خواهد از کسی برای شورای شهر حمایت کند باید مسئولیت عملکرد چهارساله را هم بپذیرد.

شهردار تهران نقش چندانی در انتخاب مدیران خود ندارد

-  برنا: شورای پنجم وقت زیادی را درگیر انتخاب شهردار بود. به نظر شما کدام شهردار برای شورای پنجم مناسب تر بود؟

مرتضی طلایی: امروز شهرداری که مشغول به کار است می تواند شهر را اداره کند مشکل شهرداری این است که مسئولیت ها به صورت سهمیه ای توزیع شده و عملا شهردار نقش چندانی در انتخاب مدیران خود ندارد.

ملکی در اختیار بستگان من نیست/ ملک را شناسایی کنید و برای خود بردارید

-  برنا: مدیریت پنجم برخی اتهامات را به شما و بستگانتان در خصوص تصرف املاک زدند. پاسخ شما چیست؟

مرتضی طلایی: بنده به شما وکالت می دهم آن بستگان من را که مدعی هستید ملکی در اختیار دارد ملک را شناسایی کنید برای خود بردارید. من اتهامات را رد می کنم و فراتر از آن فراخوان بزنید در دوره شورای شهر بودم اگر یک نفر از کارکنان شهرداری یک درخواست شخصی برای خود و اطرافیان را از ما داشته و ما انجام دادیم بنده ناگفته ها را هم می پذیرم. ادعای بزرگی است ولی آن را می پذیرم و می توانید بررسی کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز