کارایی ۱۰۰ درصدی واکسن مدرنا روی افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله

۱۴۰۰/۰۳/۰۷ - ۱۹:۴۰:۳۳
کد خبر: ۱۱۸۵۲۱۹
کارایی ۱۰۰ درصدی واکسن مدرنا روی افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله
نتایج یک آزمایش بالینی جدید نشان داده است که واکسن کرونای شرکت داروسازی «مُدرنا» روی نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله موثر است و هیچ مشکل ایمنی جدید یا عمده‌ای ایجاد نمی‌کند.

به گزارش برنا؛ شرکت مُدرنا که واکسن آن برای بزرگسالان ۱۸ سال به بالا مجاز است، اعلام کرد که یافته های این مطالعه در ارتباط با کارایی این واکسن روی نوجوانان را اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد ماه) برای تأیید مجوز استفاده اضطراری به سازمان غذا و داروی آمریکا و دیگر تنظیم کننده ها ارائه می دهد.

محققان در این مطالعه واکسن کرونای مدرنا را روی ۳ هزار و ۷۳۲ نوجوان ۱۲ تا ۱۸ ساله ارزیابی کردند؛ دو سوم این افراد واکسن کرونا و یک سوم آنها دارونما دریافت کردند.

هدف اصلی تولید یک واکنش ایمنی برابر با میزانی بود که در آزمایش فاز ۳ این واکسن در بزرگسالان مشاهده شد؛ آزمایش فاز ۳ واکسن کرونای مدرنا بر روی بزرگسالان نشان داد که این واکسن به میزان ۹۴.۱ درصد در جلوگیری از کووید ۱۹ موثر بود.

هیچ کودک واکسینه شده دو هفته بعد ازتزریق دوز دوم به علائم کووید ۱۹ مبتلا نشد این در حالی است که در گروه دارونما، چهار نفر به عفونت خفیف مبتلا شدند. داده های این آزمایش نشان داد که این واکسن دو هفته پس تزریق اولین دوز، ۹۳ درصد موثر بود.

هیچ یک از نوجوانانی که واکسن مدرنا تزریق کرده بودند در بیمارستان بستری نشدند و به دلیل آلودگی به این ویروس جان خود را از دست ندادند.

در مجموع هیچ گونه نگرانی در مورد بی خطری تزریق این واکسن در این گروه از نوجوانان مشاهده نشد.شایعترین عوارض جانبی بعد از تزریق دوز دوم این واکسن سردرد، خستگی، بدن درد و لرز بود.

شرکت مدرنا اعلام کرد که هنوز در حال جمع آوری اطلاعات ایمنی است. کلیه شرکت کنندگان در مطالعه ۱۲ هفته پس از تزریق دوز دوم خود تحت کنترل قرار می گیرند تا حفاظت و ایمنی طولانی مدت این واکسن تعیین شود.

سخنگوی مدرنا اعلام کرد که داده های کامل این مطالعه پس از انتشار در یک مجله معتبر منتشر خواهد شد. این شرکت در حال حاضر واکسن خود را در کودکان ۶ ماهه آزمایش می کند.

کانادا تزریق واکسن فایزر را برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله قبل از آمریکا تأیید کرده بود.

اکثر کودکان مبتلا به کووید ۱۹ فقط علائم خفیف دارند یا کلا هیچ علائمی ندارند. با این وجود کودکان همچنان در معرض خطر جدی ابتلا به این بیماری قرار دارند و می توانند ویروس را گسترش دهند.

واکسیناسیون گسترده کودکان ۱۲ تا ۱۸ ساله می تواند به مدارس و اردوگاه های تابستانی آمریکا اجازه دهد تا اقدامات ماسک زدن و فاصله گیری اجتماعی را کمتر کند.

نظر شما